لزوم بهره‌گیری از ظرفیت های قیام امام حسین(ع)
کد خبر: 1466889
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۴
حجت‌الاسلام رضایی تهرانی تأکید کرد:

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت های قیام امام حسین(ع)

گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه درباره ظرفیت‌های ناپیدای قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و لزوم بهره‌گیری از آنها عنوان کرد: در ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع)، به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی، یهودیان و مسیحیان با ایشان پیوند عاطفی برقرار کرده و برای حضرت ایشان مراسم عزاداری می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته، 11 آبان ماه در مراسم عزاداری دفتر امام جمعه مشهد با بیان اینکه مبحث مهم نهضت امام حسین(ع) مخاطب شناسی است، اظهار کرد: اگر این موضوع به درستی شناخته نشود نگاه فرد به آن، در حد یک واقعه تاریخی خلاصه می شود و او خود را درگیر این موضوع نمی بیند اما اگر مبحث قیام حضرت سیدالشهداء(ع) به درستی تبیین شود علاوه بر اینکه موضوع حالت تربیتی و کاربردی به خود می گیرد، افراد جامعه نیز جایگاه خود را در این واقعه پیدا کرده و مطابق با آن خودشان را تنظیم می کنند.

رضایی تهرانی همچنین افزود: اگر یزید راه امام حسین(ع) را می پذیرفت، ایشان او را همانند حُر قبول می کردند و وی را به راه حق دعوت می کردند چرا که بر اساس اسناد قرآنی و تاریخی هیچ یک از اولیای الهی با کسی نزاع طایفه ای یا شخصی نداشته است.

وی با بیان اینکه مخاطبان قیام امام حسین(ع) محدود به زمان و مکان خاصی نیستند، اظهار کرد: حضرت سید الشهداء(ع) در قیام خود چهار دسته شیعیان، مسلمانان، موحدان و انسان های بدون دین و آئین را به صورت پلکانی مخاطب خود قرار داده است.

استاد حوزه و دانشگاه درباره دسته نخست تأکید کرد: شیعه، امام را حجت خود می داند زیرا به وسلیه او خود را تنظیم کرده تا از مسیر خداوند دور نشود به همین جهت، این مذهب هیچگاه به واقعه کربلا به عنوان یک قصه تاریخی نگریسته است در نتیجه، این موضوع یکی از اصول مهم فرهنگ دینی و تربیتی ما محسوب می شود.

وی درباره دسته دومی که مخاطب قیام عاشوراست، اظهار کرد: سایر فرق مسلمان مانند اهل سنت هم، نهضت امام حسین(ع) را مد نظر دارند چون تمامی مسلمانان شخصیت حضرت محمد(ص) را به عنوان پیامبر قبول دارند و بر همین اساس نهضت سیدالشهداء(ع) را یک نهضت نبوی قلمداد می کنند.

رضایی تهرانی با بیان اینکه قیام عاشورا به دو شکل از سوی حضرت سیدالشهداء(ع) انجام شده است، عنوان کرد: در شکل نخستین آن، مباحث پیامبر اکرم(ص) به صورت عام از زبان اباعبدالله الحسین(ع) نقل می شود برای نمونه ایشان فرمودند: «هرکس پادشاه ستمگری را ببیند و علیه او قیام نکند به سرنوشت همان حاکم مبتلا می شود».

وی درباره شکل دوم و خاص قیام عاشورا توسط امام حسین(ع) برای مسلمانان، ابراز کرد: حضرت رسول(ص) طبق سیاستی که اتخاذ کرده بودند هیچگاه در دوران حیات شان جریان های منافق داخلی را، به خاطر نبود ظرفیت افراد، تابلو نکردند اما در خلال صحبت هایشان رسماً جریان خلافت را بر آل امیه تحریم کردند، در همین راستا حضرت اباعبد الله الحسین(ع) به نقل از جدشان، رسول الله(ص) می فرمایند: «جریان خلافت بر آل ابوسفیان حرام است» بنابراین پیامبر اکرم(ص) اگر در زمان امام حسین(ع) زنده بود، قطعاً همان کاری را می کردند که حضرت سیدالشهداء(ع) در واقعه کربلا انجام داد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در برخورد احکام دین خدا نباید به صورت گزینشی و پیش فرض عمل کرد، اظهار کرد: برای نمونه عده ای می گویند ما دین اسلام را به تنهایی قبول داریم اما مسائل اقتصادی آن را نه از این رو برای پیشرفت چرخه اقتصاد لازم است که بانکها به صورت ربوی اداره شود، در جواب این دسته شهید مظلوم آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی می گوید: «ما قیام کرده ایم تا ارزش های الهی در همه زمینه ها اجرا شود».

وی درباره دسته سومی که قیام عاشورا برایشان پیام دارد، گفت: شعار کلیدی تمامی انبیاء اعتلای کلمه الله، مبارزه و طاغوت ستیزی بوده است، همان طور که در سوره بقره آمده است؛ هرکس می خواهد به ریسمان محکم الهی ملحق شود شرطش نداشتن کفر و ایمان به خداوند است به عبارت دیگر اگر انسان در دستی ریسمان الهی و در دست دیگرش کفر باشد تمسک میسر نمی شود.

رضایی تهرانی به نقل از امام صادق(ع) ابراز کرد: «قلب حرم خداوند است، غیر از او را در آن راه ندهید»، یعنی حتی اگر به قدر ذره ای در درون دل غیر خداوند باشد نور الهی به آن تجلی نخواهد یافت بر همین اساس امام حسین(ع) برای تحقق این حقیقت در صحرای کربلا قیام کرد چرا که یزیدی که بالای سر افراد جامعه حکمرانی می کرد نمی توانست مروج توحید الهی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه وجود امام حسین(ع) باعث کمال و ترقی انسان ها است، اظهار کرد: فردی همانند «زهیرابن قین» اگرچه با جریان ولایت زاویه دارد اما با آن عنادی نداشته که همین موضوع سبب می شود جذب حضرت سیدالشهداء(ع) شود و در واقعه عاشورا حضور بهم رساند.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین درباره ظرفیت های ناپیدای قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و لزوم بهره گیری از آنها عنوان کرد: در ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع)، به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی، یهودیان و مسیحیان با ایشان پیوند عاطفی برقرار کرده و برای حضرت سیدالشهداء(ع) مراسم عزاداری می گیرند این موضوع نشان دهنده ناتوانی ما در بهره برداری از این ظرفیت استثنایی است که جا دارد به وسیله مستندسازی این موضوعات از آن حداکثر استفاده را ببریم.

captcha