دومين اجلاس اخوت اسلامی در افغانستان آغاز به كار كرد
کد خبر: 1687102
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۱

دومين اجلاس اخوت اسلامی در افغانستان آغاز به كار كرد

گروه سياسی و اجتماعی: دومين اجلاس اخوت اسلامی به ميزبانی رسانه‌های كشور افغانستان، صبح شنبه 23 شهريور‌ماه با پيام حامد كرزای، رئيس جمهور افغانستان در كابل آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه افغانستان، در پيام رئيس جمهور كه توسط «عبدالكريم خرم» وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان قرائت شد آمده است: هر زمان اخوت و وحدت بين مسلمانان مستحكم شد، آنها اقتدار و حاكميت جهانی به‌دست آورده‌اند و هر وقت به آن عمل نكرده‌اند راه سقوط را طی كرده‌اند.
به گفته رئيس جمهور، اسلام دين اخوت و برادری است و هر گونه تبعيض بين عرب و عجم و فقير و غنی و سياه و سفيد را از ميان برداشته است و اخوت و وحدت بين مسلمين، باعث اقتدار و حاكميت جهانی اسلام است.
آيت‌الله محسنی رئيس شورای اخوت اسلامی در سخنانی فرهنگ اسلامی را فخر كل فرهنگ‌های جهان خواند. به گفته آيت‌الله محسنی اخوت اسلامی نشان دهنده مهر، محبت، فداكاری و ايثار در بين مسلمانان است.
وی توصيه كرد كه دفاع از اصل دين بر همه مسلمانان لازم است و هم‌اكنون دشمنان اسلام با تهاجم فرهنگ منحط مادی و با تمام وسايل شيطانی در صدد نابودی اسلام در همه كشورهای اسلامی هستند.
رئيس شورای علمای تشيع افغانستان، اسلام را تنها فرهنگ زنده متحرك و منسجم و همه‌جانبه‌ای كه بشريت در انتظار آن است خواند و گفت: دشمنان اسلام و غربی‌ها از اسلام بيشتر می‌ترسند تا از كمونيزم، و به همين خاطر در صدد نابودی آن هستند.
وی گفت: آيا زمان آن نيست كه از كيان دين اسلام دفاع كرد؟ آيا زمان آن نيست كه دست از تفرقه برداريم و به مسايل جزئی اختلافی بين مسلمانان و مذاهب اسلامی نپردازيم؟
بنيان‌گذار مدرسه علميه خاتم النبين (ص) ايجاد شورای اخوت اسلامی را يكی از دست‌آوردهای مهم علمای شيعه و سنی افغانستان دانست.
محسنی از رسانه‌ها خواست تا در هر هفته يك روز را به اخوت اسلامی تخصيص دهند و از همه مذاهب اسلامی خواست تا دو اصل همكاری در مشتركات و احترام گذاشتن به نظريات همديگر را رعايت كنند.
برهان‌الدين ربانی رئيس‌جمهور پيشين و رهبر جبهه ملی افغانستان، اساس جامعه و پيوند جامعه انسانی را اخوت و برادری خواند و اخوت و برادری در ميان مسلمانان يك پيوند اسلامی و عملی دانست.
به باور وی، اخوت و برادری علاوه بر اينكه يك پيوند اعتقادی، عاطفی و اخلاقی است يك پيوند عملی است كه هر مسلمان خود را در برابر ديگر مسلمانان برادر و همكار می‌داند كه بدون يكديگر نمی‌توانند زندگی كنند.
ربانی، دولت‌سازی و ملت‌سازی را يكی از نيازهای هر جامعه ذكر كرد و افزود: تا زمانی كه ملت‌ها ساخته نشوند دولت‌ها ساخته نمی‌شوند و دولت‌هايی كه پايه ملی نداشته باشند مستحكم نيستند.
رهبر حزب جمعيت اسلامی افغانستان، عميق ترين پيوندهايی كه ملت‌ها و دولت‌ها را می‌سازد پيوندهای دينی، اخلاقی و سلوك و اخوت اسلامی عنوان كرد.
بر اساس اظهارات وی اختلاف هميشه باعث ضعف مسلمين بوده است و هرگاه رذايل اختلاف بين مسلمانان رشد كرده ريشه‌های اتفاق از بين رفته و سبب تفرقه بين مسلمانان شده است. او شكست مسلمانان در اندلس و تجزيه امپراطوری بزرگ عثمانی نمونه‌هايی از تفرقه و نفاق بين مسلمين خواند.
ربانی از رسانه‌ها خواست كه نبايد يكسال انتظار بكشند تا در رمضانی ديگر آواز اخوت و برادری را بشنوند، بلكه آنها هميشه اخوت و برادری را به عنوان يك ميراث فرهنگی و دينی در جامعه نشر كنند.
به عقيده وی، امت اسلامی بايد هشيار باشند زيرا دست‌های زيادی برای اختلاف بين مسلمانان كار می‌كنند. هم در گذشته بوده و هم در حال، كشمكش‌هايی كه منجر به سقوط امپراطوری عثمانی شد و اختلافاتی كه فعلا در عراق بين شيعه و سنی بوجود آمده نمونه‌های بارز آن است.
نماينده شورای ملی كشور از اهل قلم، استادان دانشگاه‌ها و مكاتب، علما و روحانيون و رسانه‌ها خواست تا فرهنگ دينی و ملی را همراه با اخوت و محبت اسلامی با قدرت به پيش ببرند تا شاهد يك ملت واحد و دولت قدرتمند در كشور باشيم.
در بيانيه منتشره بر مشتركات مذاهب اسلامی، وحدت و همبستگی دينی، اخوت اسلامی، معرفی صحيح اصول وحدت بخش اسلامی، عدالت اجتماعی و سياسی، نقش كليدی رسانه‌ها و نقش شورای اخوت اسلامی تاكيد شده است.
حضور و ميزبانی تعداد زيادی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های صوتی و تصويری و چاپی كشور شامل: تلويزيون‌های تمدن، شمشاد، نور، نورين، آريانا، راه فردا، سبا، افغان، آيينه، خبرگزاری‌های صدای افغان، پژواك، وخت، روزنامه‌های راه نجات، پيمان، ويسا، چراغ و هفته‌نامه‌های انصاف، مردم، مشاركت ملی، اقتدار ملی، مجاهد و پيام مجاهد خود نشانگر همكاری و همسويی رسانه‌های كشور در جهت انعكاس و ترويج اخوت و وحدت اسلامی در كشور است.
نخستين اجلاس اخوت اسلامی به ميزانی رسانه‌های در ماه رمضان سال گذشته برگزار شده بود.
captcha