به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، آیتالله هاشم حسینیبوشهری، مدیر حوزههای علمیه کشور صبح امروز، 5 آذرماه در مراسم افتتاحیه دوره تخصصی دانشافزایی مدیران حوزوی سراسر کشور، با اشاره به اهمیت مدیریت در حوزه گفت: امام علی(ع) میفرمایند اگر کسی برای جلب رضای خدا یک مسئله را ترک کند، خداوند بهتر از چیزی که ترک کرده است را نصیب او خواهد کرد و این هدیه به مدیران و اساتیدی است که قم را برای آموزش و اداره مدارس علمیه در شهرهای دور و نزدیک ترک کردند.
وی افزود: مدیران، نخ تسبیح جریان مدیریت در حوزه هستند و تمام کارهای آنها هم برای طلاب الگوست و هم اینکه جریان کاری در حوزه و مدارس را نوع مدیریت آنها تعیین میکند.
مدیر حوزههای علمیه کشور، خاطرنشان کرد: نظارت یکی از مهمترین مسایلی است که باید مدیران، سرلوحه خود قراردهند و مدیری که بر روند اجرایی و آموزشی محیط خود نظارت داشته باشد میتواند به بهترین شکل این محیط را اداره کند.
مدیر حوزههای علمیه کشور بر لزوم انتقال تجارب مدیران حوزه به مدیران مدارس در سراسر کشور تأکید کرد و گفت: باید این دورههای دانشافزایی میان طلاب و مدیران افزایش یابد و آنها بتوانند در عرصههای مختلف نسبت به فرگیری دانش مدیریت به خصوص مدیریت حوزوی تخصصهای لازم را فراگیرند.
حسینیبوشهری بیان کرد: نظم ار رموز اصلی موفقیت در کار مدیریت است؛ این نظم نیز باید عملی باشد و مدیران با رفتار خود نظم تدوینی را عملیاتی کنند؛ نظارت بر کیفیت آموزشی از طریق اداره منظم کلاسها و نظارت غیرمنظم میتواند نقش مهمی در موفقیت طلاب داشته باشد.
وی گفت: مدیران باید وقتهایی را برای ارائه الگوهای تهذیبی و علمی و فرهنگی و اخلاقی اختصاص دهند؛ هر تنبیه و تشویقی نیز باید پدرانه باشد تا طلاب احساس راحتی با مدیران خود داشته باشند و از آنها گریزان نشوند.
حسینیبوشهری با ذکر این مطلب که فضای امروز قابل مقایسه با گذشته نیست، اظهارکرد: به همین دلیل ممکن است رفتارهای طلاب نیز تحت تأثیرپیرامون قرار گیرد به همین خاطر باید نظارتها و آموزشهای اخلاقی بیشتری را برای آنها در نظر بگیرم و طلاب جوان را پدرانه تربیت کنیم.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان این مطلب که خروجی مدارس علمیه باید طلاب متخلق عالم و عامل باشد یادآورشد: یکی از مهمترین نیازمندیهای عمومی طلاب تکمیل آموزشهای قرآنی در سنین پایه است؛ مدیران باید به گونهای مدیریت کنند که طلاب در هر سطحی از توانمندی بالایی در قرآن و مباحث مرتبط با قرآن و احکام برخوردار باشند؛ طلاب باید از همان ابتدا در عرصه لحن و تجوید و تصحیح الصلوه و قرائت تکمیل شوند و بعد دروس دیگر را در کنار آن فرابگیرند زیرا جامعه از ما انتظار دارد که خروجی ما در ابتدا هم احکام را بلد باشد و هم بتواند نماز جماعت به پا دارد.
وی گفت: پاسخگویی به شبهات فراوان جوانان این عصر باید توسط طلاب جوان انجام شود که این طلاب نیز باید در مدارس خود آموزش ببیند و ابتدا باید شبهات آنها را حل کرد تا بتوانند با دلی استوارتر از مبانی دینی و اعتقادی خود دفاع کنند.