آموزش‌های اخلاقی در حوزه فراگیر شود
کد خبر: 2611954
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
آیت‎الله حسینی‌بوشهری:

آموزش‌های اخلاقی در حوزه فراگیر شود

گروه اجتماعی: مدیر حوزه‎های علمیه کشور بر لزوم تلاش بیشتر طلاب در زمینه آموزش معارف قرآن و اخلاق تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله هاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‎های علمیه کشور صبح امروز، 5 آذرماه در مراسم افتتاحیه دوره تخصصی دانش‌افزایی مدیران حوزوی سراسر کشور، با اشاره به اهمیت مدیریت در حوزه گفت: امام علی(ع) می‎فرمایند اگر کسی برای جلب رضای خدا یک مسئله را ترک کند، خداوند بهتر از چیزی که ترک کرده است را نصیب او خواهد کرد و این هدیه به مدیران و اساتیدی است که قم را برای آموزش و اداره مدارس علمیه در شهرهای دور و نزدیک ترک کردند.
وی افزود: مدیران، نخ تسبیح جریان مدیریت در حوزه هستند و تمام کارهای آنها هم برای طلاب الگوست و هم اینکه جریان کاری در حوزه و مدارس را نوع مدیریت آنها تعیین می‎کند.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور، خاطرنشان کرد: نظارت یکی از مهمترین مسایلی است که باید مدیران، سرلوحه خود قراردهند و مدیری که بر روند اجرایی و آموزشی محیط خود نظارت داشته باشد می‎تواند به بهترین شکل این محیط را اداره کند.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور بر لزوم انتقال تجارب مدیران حوزه به مدیران مدارس در سراسر کشور تأکید کرد و گفت: باید این دوره‎های دانش‎افزایی میان طلاب و مدیران افزایش یابد و آنها بتوانند در عرصه‎های مختلف نسبت به فرگیری دانش مدیریت به خصوص مدیریت حوزوی تخصص‎های لازم را فراگیرند.
حسینی‌بوشهری بیان کرد: نظم ار رموز اصلی موفقیت در کار مدیریت است؛ این نظم نیز باید عملی باشد و مدیران با رفتار خود نظم تدوینی را عملیاتی کنند؛ نظارت بر کیفیت آموزشی از طریق اداره منظم کلاس‎ها و نظارت غیرمنظم می‎تواند نقش مهمی در موفقیت طلاب داشته باشد.
وی گفت: مدیران باید وقت‎هایی را برای ارائه الگوهای تهذیبی و علمی و فرهنگی و اخلاقی اختصاص دهند؛ هر تنبیه و تشویقی نیز باید پدرانه باشد تا طلاب احساس راحتی با مدیران خود داشته باشند و از آنها گریزان نشوند.
حسینی‌بوشهری با ذکر این مطلب که فضای امروز قابل مقایسه با گذشته نیست، اظهارکرد: به همین دلیل ممکن است رفتارهای طلاب نیز تحت تأثیرپیرامون قرار گیرد به همین خاطر باید نظارت‎ها و آموزش‎های اخلاقی بیشتری را برای آنها در نظر بگیرم و طلاب جوان را پدرانه تربیت کنیم.
مدیر حوزه‎های علمیه کشور با بیان این مطلب که خروجی مدارس علمیه باید طلاب متخلق عالم و عامل باشد یادآورشد: یکی از مهمترین نیازمندی‎‌های عمومی طلاب تکمیل آموزش‎های قرآنی در سنین پایه است؛ مدیران باید به گونه‎ای مدیریت کنند که طلاب در هر سطحی از توانمندی بالایی در قرآن و مباحث مرتبط با قرآن و احکام برخوردار باشند؛ طلاب باید از همان ابتدا در عرصه لحن و تجوید و تصحیح الصلوه و قرائت تکمیل شوند و بعد دروس دیگر را در کنار آن فرابگیرند زیرا جامعه از ما انتظار دارد که خروجی ما در ابتدا هم احکام را بلد باشد و هم بتواند نماز جماعت به پا دارد.
وی گفت: پاسخگویی به شبهات فراوان جوانان این عصر باید توسط طلاب جوان انجام شود که این طلاب نیز باید در مدارس خود آموزش ببیند و ابتدا باید شبهات آنها را حل کرد تا بتوانند با دلی استوارتر از مبانی دینی و اعتقادی خود دفاع کنند.

captcha