جشن مولودی؛ فرهنگی زیبا و شاخصه معنوی کُردها
کد خبر: 2648061
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶

جشن مولودی؛ فرهنگی زیبا و شاخصه معنوی کُردها

گروه هنر: یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان گفت: اولین جشن مولودی در جهان میان کُردها اجرا شد و حاکم اربیل آغازگر این بدعت حسنه بوده است.

سیدبهاالدین حسینی، یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، در رابطه با عظمت ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: پیامبر خدا(ص) بزرگترین هدیه پروردگار عالم به انسان‌هاست.
وی افزود: بر این اساس مسلمین و محبان پیامبر خدا(ص)، خرسندی و شادی خویش را از میلاد مبارک این اسوه حسنه با جشن و سرور در این ماه بیان می‌کنند. 
یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان با اولین جشن مولودی در جهان، میان کُردها اجرا شد و حاکم اربیل آغازگر این بدعت حسنه بوده است، عنوان کرد: این فرهنگ زیبا و شاخصه جذاب معنوی هدیه‌ای بود که کُردها به تمام عالم اسلام عرضه کردند. 
وی در رابطه با چگونگی برگزاری این جشن از سوی کُردها، ذکر کرد: کُردها در برگزاری این مراسم و جشن‌ها، دف می‌‌نوازند، نعت سید و سالار انبیا را با شور و حال می‌خوانند، نقل و شربت و شیرینی پخش می‌کنند و گاهی در اوج این شور و شیدایی به سماع برمی‌خیزند. 
حسینی ادامه داد: شاعران کُرد در تمامی دیوان اشعارشان، بهترین، نغزترین و زیباترین اشعار خود را در وصف زیباترین مخلوق خدا(رسول الله) سروده‌اند و نعت نبوی جایگاهی بس رفیع بین آثار این بزرگان دارد.
وی اعلام کرد: نمی‌توان از آثار این بزرگان مثالی آورد چون همه شاعران کُرد مدیحه‌سرایان پیامبر اکرم(ص) بوده‌اند اما ملا محمود مفتی متخلص به بیخود، سیدبهاالدین شمس قریشی متخلص به شمس‌الاشراف، ملا ابوبکر مصنف چوری، شیخ معروف نودهی برزنجی، نالی، مردوخ و صدها شاعر بزرگ را می‌توان از شعرای برجسته این حوزه دانست.
یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان عنوان کرد: مسلمانان ذاتاٌ و ماهیتاٌ یکی هستند و همه باید حول یک محور مشترک به نام قرآن، خدا و پیامبر تعامل داشته باشند.
وی در پایان یادآور شد: منظور از بحث اتحاد که در قرآن آمده است، تعامل با پیروان سایر انبیاست و واقع امر این است که همه مسلمانان یکی هستند.

captcha