از مظلومیت رادیو تا بی‌توجهی به رشد هنر موسیقی
کد خبر: 2894755
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
پای صحبت‌ تهیه‌کننده برنامه‌های رادیو خراسان جنوبی؛

از مظلومیت رادیو تا بی‌توجهی به رشد هنر موسیقی

گروه هنر: با نمایش طنز رادیویی می‌توان به‌صورت زیرکانه و جذاب جامعه را به سمت اخلاقیات و فرهنگ صحیح هدایت کرد و البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که گاه تنها ارزشی که از یک نمایش طنز رادیویی باید انتظار داشته باشیم نشاندن لبخند بر لب مردم است و دیگر هیچ.


فرشته بهمن‌زاده، تهیه کننده رادیو خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: شنونده برنامه‌های رادیویی و از جمله نمایش‌های رادیویی معمولاً به‌صورت اتفاقی آن را گوش می‌دهد و از قبل برای شنیدن آن برنامه‌ریزی نکرده است، مگر آنکه از قبل چندبار به‌صورت اتفاقی آن را گوش داده و وی را جذب کرده باشد و به‌همین دلیل با میل و علاقه در ساعت مشخصی رادیو را روشن کند.



وی ادامه داد: به همین دلایل است که جذب مخاطب در رادیو بسیار سخت‌تر و دارای اهمیت بیشتری است و نکته قابل ذکر اینجاست که نمایش‌های طنز رادیویی از نمایش‌های درام و رئال(واقع گرایانه) در جذب مخاطب موفق‌تر است.



حرف دل مردم با لهجه بومی در نمایش‌های طنز مطرح شود



این تهیه کننده برنامه‌های رادیو خراسان جنوبی اظهار کرد: در نمایش‌های طنز اگر حرف دل مردم با لهجه بومی آن منطقه مطرح شود و احساس شود که با فرهنگ خودشان مطابقت دارد بیشتر مورد رغبت مردم و مخاطب واقع می‌شود.



بهمن‌زاده در این باره که چرا نمایش‌های طنز بیشتر مورد پذیرش واقع می‌شود، عنوان کرد: برای درک نمایش طنز رادیویی شنیدن کافی است و نیازی به اینکه سایر حواس را درگیر کند ندارد در حالی که انواع دیگر نمایش‌ها نیاز به تفکر بیشتری دارد.



وی افزود: با نمایش طنز رادیویی می‌توان به‌صورت زیرکانه و جذاب جامعه را به سمت اخلاقیات و فرهنگ صحیح هدایت کرد و البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که گاه تنها ارزشی که از یک نمایش طنز رادیویی باید انتظار داشته باشیم نشاندن لبخند بر لب مردم است و دیگر هیچ.



این تهیه کننده و بازیگر نمایش‌های رادیو خراسان جنوبی ادامه داد: البته با توجه به تلاشی که عوامل نمایش‌های رادیویی انجام می‌دهند در مقایش با سیما حق الزحمه چندانی دریافت نمی‌کنند که این مسئله نمایانگر رادیو است در حالی که همگان بر این مسئله واقف هستیم که رادیو از اولین رسانه‌های ترویج فرهنگ در کشورمان بوده است.



بهمن‌زاده گفت: یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون در تهیه برنامه‌های نمایشی و به‌ویژه نمایش طنز با آن مواجه هستیم این است که متأسفانه به اندازه نیاز رادیو نویسنده خبره و کار بلند نداریم که حتماً در زمینه رفع این مشکل باید چاره‌اندیشی کرد.



وی بیان کرد: در برنامه‌سازی برای رادیو هم باید به سیاست‌های تعیین شده از طرف سازمان و هم نیاز و خواست مخاطب توجه کرد و در این زمینه اعتدال را مراعات نمود تا در مسیر درستی حرکت کرده باشیم.



هر گاه زبان از بیان چیزی قاصر باشد موسیقی به امداد زبان می‌آید



این تهیه کننده برنامه‌های رادیو خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های رادیو اطلاع‌رسانی است اما این مسئله نباید به حدی برسد که در برنامه‌سازی رادیو مسائلی مطرح شود که دغدغه مردم نیست و اصلا نشانی از آن در گفت‌وگوهای مردم یافت نمی‌شود.



بهمن‌زاده افزود: به‌عنوان مثال یک اتفاق تاریخی مطرح شود که اصلاً برای مردم اهمیتی نداشته و اطلاع‌رسانی درباره آن نیز به رشد فکری و فرهنگی مردم کمکی نمی کند.



وی با اشاره به اینکه موسیقی یکی از عناصر مهم و تأثیرگذار در رادیو و هر رسانه دیگری است،عنوان کرد: اهمیت این هنر به اندازه‌ای است که اگر این عنصر از رادیو حذف شود به نظرم رادیو به معنای واقعی هویت خود را از دست خواهد داد.



این تهیه کننده برنامه‌های رادیو خراسان جنوبی یادآور شد: به‌عقیده من موسیقی یک هنر مقدس است زیرا هر گاه زبان از بیان چیزی قاصر باشد موسیقی به امداد زبان می‌آید و آرزو می‌کنم کاش بیشتر قدر این هنر را بدانیم و اگر در راستای اعتلای آن کاری نمی‌کنیم لااقل سنگ‌اندازی نکنیم.

captcha