پرهیز از موازی‌کاری در فعالیت‎های پژوهشی/ اقتصاد دانش بنیان متکی بر تولید ملی باشد
کد خبر: 2901281
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
طیبی تأکید کرد:

پرهیز از موازی‌کاری در فعالیت‎های پژوهشی/ اقتصاد دانش بنیان متکی بر تولید ملی باشد

گروه اجتماعی: رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که متاسفانه بسیاری از کارهای پژوهشی در کشور به‌صورت موازی انجام می‌شود و همین امر باعث شده تا نتیجه پژوهش‌ها تبدیل به ثروت نشود، گفت: فعالیت‌های پژوهشی در کشور باید مأموریت محور شده و واگذار شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در چهل و سومین گردهمایی معاونین پژوهشی جهاد دانشگاهی کشور که پنج‌شنبه، هفتم اسفند به میزبانی لرستان برگزار شد، در سخنانی با بیان این‌که متاسفانه بسیاری از کارهای پژوهشی در کشور به‌صورت موازی انجام می‌شود و همین امر باعث شده تا نتیجه پژوهش‌ها تبدیل به ثروت نشود، گفت: فعالیت‌های پژوهشی در کشور باید ماموریت محور شده و واگذار شوند که در این رابطه پیشنهادهایی را هم به دولت داده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که یکی از پیشنهادهایی که به دولت داده‌ایم ایجاد پنج مجتمع بزرگ پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی است، اظهار کرد: این مجتمع‌ها نیازهای ملی را تامین کرده و وارد بازار می‌کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که هرکدام از این مجتمع‌ها برای فعالیت در یک حوزه مشخص درنظر گرفته شده‌اند، تصریح کرد: شیمی و پتروشیمی، داروهای شیمیایی و نوترکیب و گیاهی، آب شیرین کن‎ها و برق و الکترونیک از جمله فعالیت‌هایی است که در این مجتمع‌ها صورت می‌گیرد.‎

پژوهش و فناوری از عوامل مهم پیشرفت کشور است
وی با بیان این‌که پژوهش و فناوری از عوامل مهم پیشرفت کشور است و سعی ما براین است که در این راستا فعالیت‎های خوب و دانش بنیان داشته باشیم، اضافه کرد: تمام تلاش جهاد دانشگاهی این است که این الگوسازی را در کشور توسعه دهیم و مبنای برنامه‎ریزی ما برای اقتصاد متکی بر اقتصاد دانش بنیان باشد.
طیبی با اشاره به برنامه پنج ساله توسعه جهاد دانشگاهی، یادآور شد: اول فعالیت ما در حوزه پژوهش است، برنامه پنج ساله جهاد دانشگاهی که در حال اتمام است دومین فعالیت ماست و تهیه سند پیشرفت برای کمک به اقتصاد مقاومتی و دانش‎بنیان است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر تعامل بین واحدهای موفق جهاد دانشگاهی با واحدهای در حال توسعه این نهاد، اضافه کرد: باید از تجارب جهاد دانشگاهی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و اصرار داریم برای این‌که زمان را از دست ندهیم کار جدید شروع نکنیم بلکه از تجارب بهترین بهره را ببریم. در این راستا پیشنهاد ما این است که فعالیت‎ها را در استان دسته‎بندی کنیم و استان‎هایی که مزایای شبیه به هم دارند، تقسیم کار کنند.
وی گفت: به عنوان مثال در لرستان روی چه کاری سرمایه‎گذاری شود که ارزش علمی و اقتصادی داشته باشد. به طور جدی این کار را پیگیری می‎کنیم و واحدها موظف به همکاری هستند.

رایزنی‎های جهاد دانشگاهی با وزارتخانه‎های مختلف
طیبی با اشاره به رایزنی‎های جهاد دانشگاهی با وزارت خانه‎های مختلف، ادامه داد: هدف ما این است که با وزارت‎خانه‎ها همکاری‎های مناسبی داشته باشیم. با وزیران بهداشت و نفت جلسات خوبی داشته‎ایم که خیلی موثر بودند.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه تأکید کرد: نیاز به انجام پیمایش‎های طولی و عرضی داریم که باید یک سازمان غیردولتی این‌ها را انجام دهد و نتایج به مسئولان ارائه شود تا برخی از آنها که نیاز به اصلاح دارند اصلاح شوند.
عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به نبود استراتژی توسعه صنعتی کشور، تصریح کرد: در این رابطه با مرکز تحقیقات استراتژیک رئیس جمهور جلساتی داشته‎ایم و برای تدوین این استراتژی از سوی جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کرده‎ایم..
وی گفت: تلاش می‎کنیم در برنامه توسعه کشور عراق هم فعالیت کنیم، تأکید کرد: در ادامه راه با مشکلاتی مواجه هستیم و در این چند سال نیز مشکلاتی مشاهده می‎کنیم که باید به آنها توجه و رفع شوند تا برنامه‎ها از سرعت لازم برخوردار باشد.
طیبی در ادامه صحبت‎هایش گفت: متاسفانه برنامه‎های ما در بسیاری از تغییر و تحولات سیاسی دچار تغییر شده است. هر چقدر دولت‎های ما توانمند باشند نیاز است مثل کشورهای دیگر کمیته‎هایی از نخبگان کشور تشکیل و سیاست‎های کلی برنامه پیشرفت کشور را تعیین کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه اظهار کرد: دو دیدگاه در توسعه علم و فناوری در کشور داریم یک دیدگاه این است که خومان باید دانش و علم را کسب کنیم و دیگری این‌که ما باید دانش و فن را وارد کنیم که این نگاه‎ها درست نیستند و باید نگاه تلفیقی داشته باشیم. باید برای پیشبرد کارهای علمی و فناورانه برنامه‎های ترکیبی اجرا شود.

باید روی چند موضوع کوچک در بحث پژوهشی کار کنیم
طیبی با تأکید بر این‌که باید روی چند موضوع کوچک در بحث پژوهشی کار کنیم، افزود: ما نمی‎توانیم روی کارهای زیادی و گسترده کار کنیم به ما ایراد می‎گیرند که چقدر فعالیت‎های جهاد گسترده است. واحدهای موفق جهاد، واحدهایی هستند که تخصصی کار می‎کنند؛ با تشکیل معاونت راهبردی سعی می‎کنیم کارها تخصصی‎تر شود.
وی بیان کرد: توجه به فرهنگ جهادی و تقویت ارتباط با بدنه دانشگاه و اینکه پای دانشجوها را به فعالیت‎های خودمان باز کنیم یکی از اهداف ماست. دانشجویانی که نخبه هستند و به جهاد و توسعه اعتقاد دارند را باید جذب کرد. برای کارهای بزرگ باید نیروهای نخبه جذب و از علاقمندان کارهای پژوهشی نیز استفاده شود.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که باید فعالیت‎های پژوهشی بر اساس مزیت‎های استان به صورت منطقه‎ای پی‌ریزی و اجرا شود، اضافه کرد: باید ماموریت‎های پژوهشی همه واحدها را مشخص کرد لرستان باید در زمینه گیاهانن دارویی تکلیفش معلوم باشد و کاری کند که کل منطقه از آن بهره ببرد یا در زمینه آبزیان باید کاری کنیم استان ایلام آن را انجام دهد و در سایر حوزه‎ها نیز چنین باشد.
طیبی اضافه کرد: انتخاب طرح‎های پژوهشی بر عهده استان‎هاست و در ستاد بر حسن اجرای فعالیت‎ها و طرحه‎ای پژوهشی نظارت صورت می‎گیرد.
وی با یادآوری این‌که واحدهای ما وقتی موفق هستند که با مدیریت استان‎ها همکاری مطلوبی داشته باشند، تصریح کرد: منابع ما محدود است و به این همکاری‎ها نیاز داریم. خوشبختانه این همکاری در جهاد دانشگاهی لرستان وجود دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد تا بتوانیم فعالیت‎های خوبی انجام دهیم.

نقش جهاد دانشگاهی در تحقق اقتصاد مقاومتی
طیبی همچنین، در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از فعالیت‎های شاخص جهاد دانشگاهی، فعالیت‎های پژوهشی و فناورانه است.
وی ادامه داد: اساس کار در اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد ما یک اقتصاد دانش بنیان متکی بر تولید ملی باشد و دانش بنیان بودن آن از این جهت است که وقتی متکی بر تولید علمی و فناورانه خودمان است هیچ‎وقت نمی‎تواند تحت تاثیر فشارهای بین‎المللی قرار بگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کاری که در جهاد دانشگاهی انجام می‎دهیم الگوسازی تولید علم و فناوری ملی و تبدیل آن به ثروت در کشور است. بر این اساس برنامه‎ریزی کرده‎ایم که واحدهای ما در سراسر کشور بر مبنای نیازهای ملی و مزیت‎های استانی فعالیت‎های شاخصی داشته باشند.
وی اضافه کرد: در برخی از زمینه‎ها تمرکز ما بر تولید فناوری‎های موردنیاز کشور است، الان در صنعت نفت فعالیت‎های بسیار شاخصی انجام داده‎ایم و فناوری‎های متعددی تولید کرده‎ایم.
طیبی افزود: در حوزه حمل و نقل ریلی فناوری‎های بسیار زیادی در دست تولید داریم که در حال توسعه است.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‎های این نهاد در حوزه پزشکی، خاطرنشان کرد: تمرکز ما به فناوری‎های نسل آینده است که دنیا دارد از دارودرمانی به سمت سلول‎درمانی می‎رود که ما هم به موقع این فعالیت‎ها را شروع کرده و خوشبختانه در زمره کشورهای پیشرفته در زمینه سلول درمانی هستیم.
وی اضافه کرد: همچنین کارهای خوبی در پژوهشگاه‎های رویان و ابن سینا انجام شده است. به همین شکل در حوزه کشاورزی هم فعالیت‎های خوبی در جهاد دانشگاهی اجرا کرده‎ایم.

اقتصاد ما می‎تواند اقتصادی متکی بر تولید فناوری باشد
طیبی در ادامه سخنانش گفت: بحث کلی ما این است که تولید علم کنیم، علم را تبدیل به فن و فن را تجاری‎سازی کنیم و بگوییم که اقتصاد ما می‎تواند اقتصادی متکی بر تولید فناوری باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: لرستان استان مستعدی برای تولید گیاهان دارویی است، جهاد دانشگاهی هم در این راستا فعالیت‎های شاخصی انجام داده و اولین پژوهشگاه گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی ایجاد شده و ما بنا داریم در این زمینه و تولید گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، فعالیت‎های بسیار شاخصی انجام دهیم.
وی اظهار کرد: در حوزه پزشکی در زمینه ناباروری و سرطان بنا داریم در لرستان مجموعه‎ای ایجاد کنیم.
طیبی افزود: درصددیم فعالیت‎های آموزشی را توسعه و بیشتر به سمت فعالیت‎های تخصصی که متناسب با توانمندی‎های استان باشد کار کنیم. برنامه داریم در اینجا مجتمعی ایحاد کنیم که فعالیت‎های جهاد به ویژه فعالیت‎هایی که تجاری سازی می‎شود در این مجتمع انجام شود.
وی با بیان این‌که مرکز رشد بسیار خوبی در جهاد دانشگاهی لرستان فعالیت می‎کند، تأکید کرد: فعالیت‎های این مرکز باید توسعه پیدا کند تا نخبگان استان بتوانند ایده‎های خودشان را تبدیل به شرکت‎های دانش بنیان کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به جلسه با استاندار لرستان تصریح کرد: در این جلسه مهندس بازوند اعلام کرد کمک‎های لازم را برای توسعه فعالیت‎های جهاد دانشگاهی انجام خواهد داد.
طیبی در پایان ضمن تقدیر از مدیریت جهاد دانشگاهی واحد لرستان، توسعه زیرساخت‎ها و فعالیت‎های این واحد استانی را مناسب ارزیابی کرد.

captcha