سازمان اوقاف مکلف به ایجاد معاونت امور مساجد کشور شد
کد خبر: 2925643
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
با تصمیم نمایندگان؛

سازمان اوقاف مکلف به ایجاد معاونت امور مساجد کشور شد

گروه سیاسی: بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه مکلف شد معاونت امور مساجد کشور را در این سازمان ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به طرح حمایت از مدیریت، احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه‌های کشور مواد 3، 4 و 5 این طرح را تصویب کردند.
بر اساس بند 3 این طرح، سازمان اوقاف و امور خیریه موظف شد، معاونت جدیدی در این سازمان ایجاد کند.
در این ماده آمده است: به منظور اجرای وظایف محوله در این قانون با استفاده از نیروی انسانی و امکانات موجود، معاونتی به نام «معاونت امور مساجد کشور» که در این قانون معاونت نامیده می‌شود در سازمان مذکور تأسیس می‌گردد. معاونت در تعیین امام جماعت و انجام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی مسجد دخالت نخواهد داشت.
در ماده چهارم این طرح نیز، سازمان مکلف شد وظایف، اختیارات، نمودار سازمانی و نحوه فعالیت این معاونت را حداکثر تا 3 ماه پس از تصویب این قانون تدوین کرده و از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیئت وزیران برساند.
در ماده 5 طرح حمایت از مدیریت،‌ احداث، تجهیز و نوسازی مساجد و نمازخانه‌های کشور نیز سازمان اوقاف و امور خیریه مکلف شده است با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و دانشگاه‌ها با پژوهش مستمر و پس از تعیین شاخصه‌های جمعیتی مربوط و براساس پراکندگی جمعیتی شهرها و روستاهای کشور، مساجد و نمازخانه‌های مورد نیاز و مساحت آنها را تعیین کنند و اصول و ضوابط آمایش مساجد کشور جانمایی و احداث آن را پیگیری کند.
بر اساس این مصوبه، در مواردی که نیاز به تغییر کاربری باشد، استانداری‌ها و شهرداری ها موظفند پس از اعلام رضایت مالک و درخواست معاونت در استان، با قید فوریت نسبت به تغییر کاربری از طریق کمیسیون‌های ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری در شهرها و شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان‌ها در سایر موارد و بنیاد مسکن اسلامی در محدود روستاها براساس ضوابط اقدام کنند.

captcha