بزرگترین رویداد فرهنگی کشور از تولد تا جوانی/ ۲۷ دوره نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟
کد خبر: 3179117
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰

بزرگترین رویداد فرهنگی کشور از تولد تا جوانی/ ۲۷ دوره نمایشگاه کتاب چگونه گذشت؟

گروه ادب: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بهار کتاب به بیست و هشت سالگی خود نزدیک می‌شود؛ نمایشگاهی که از سال 66 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و امسال، بیست و هشتمین سال عمر خود را سپری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیشینه برگزاری نمایشگاه کتاب به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد، هر چند این نمایشگاه‌ها شکل واقعی به خود نگرفته بودند، اما افرادی بودند که در این راستا فعالیت می‌کردند. به هر حال با پیروزی انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی انقلاب نمود بیشتری یافت و با پیشنهاد وزرای کابینه وقت در سال 1366، نخستین نمایشگاه کتاب پایه‌گذاری و پاییز همان سال این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد و تا سال 1385 همین مکان، به نمایشگاه کتاب تهران اختصاص یافت.

نخستین دوره نمایشگاه کتاب تهران در سال 1366

این دوره از نمایشگاه از 13 تا 22 آبان‌ماه برگزار شد که 196 ناشر خارجی، 200 ناشر داخلی با 34 هزار عنوان کتاب حضوری فعال در نمایشگاه داشتند. در این دوره صباح زنگنه، رئیس نمایشگاه بود و تا پنج سال متوالی این مسئولیت را برعهده داشت و پس از این، مسئولیت به احمد مسجدجامعی و سپس به علیرضا برازش واگذار شد.

نخستین دوره نمایشگاه کتاب تهران با حضور آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت در 13 آبان‌ سال 1366 افتتاح شد و در پایان نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان رسید.

با توجه به اینکه کتاب‌های زیادی در رابطه با فرهنگ و تمدن اسلامی به نمایشگاه عرضه شده بود، از این رو این نمایشگاه با نام «فرهنگ و تمدن اسلامی» عنوان گرفت.

دومین دوره نمایشگاه کتاب در سال 1368

دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 18 تا 29 اردیبهشت 1368 برگزار شد، یعنی چند ماه پس از پایان جنگ تحمیلی. از همین سال بود که اردیبهشت‌ماه به عنوان ماه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شد. در این دوره 330 ناشر خارجی با 28 هزار عنوان کتاب و 250 ناشر داخلی با 10 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در این دوره از نمایشگاه که از 18 تا 28 اردیبهشت 1369 با حضور 305 ناشر خارجی و 340 ناشر داخلی برگزار شد، در مجموع بیش از 40 هزار کتاب در این دوره عرضه شد. این دوره نمایشگاه با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت افتتاح شد.

چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در این دوره که آغاز دهه 70 بود، ضوابط روشن‌تری برای نمایشگاه کتاب تهران تدوین شد و این نمایشگاه شکل جدیدتری به خود گرفت، به طوری که آئین‌نامه نظارت بر چاپ و نشر در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز طی همین سال‌ها تدوین شد.

این دوره از 16 تا 26 اردیبهشت 1370 با حضور 160 ناشر خارجی از کشورهای مسلمان و عرب، 170 ناشر از کشورهای اروپا و آمریکا و 320 ناشر داخلی برگزار شد. 12 هزار عنوان کتاب از سوی ناشران داخلی و 42 هزار عنوان نیز از سوی ناشران خارجی در نمایشگاه عرضه شده بود.

این نمایشگاه، پایان دوره ریاست صبح زنگنه بود و در مراسم افتتاح نمایشگاه نیز حسن حبیبی، معاون اول رئیس جمهوری وقت حضور داشت و مراسم پایانی نیز با حضور رئیس مجلس برگزار شد.

پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران که از 15 تا 25 اردیبهشت 1371 برگزار شد، ضابطه خاصی بر نمایشگاه حاکم بود، به طوری که ناشران فقط اجازه ارائه کتاب‌های چاپ شده از سال 1365 به بعد را داشتند.

در این دوره 430 ناشر داخلی با 17 هزار و 600 هزار عنوان کتاب و 565 ناشر خارجی با 45 هزار عنوان کتاب شرکت کردند. از سوی دیگر در این دوره ناشران خارجی توانستند کتاب‌های خود را به صورت مستقیم به فروش برسانند و سیستم ثبت سفارش حذف شد.

این دوره با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت افتتاح شد و علی لاریجانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت در آئین اختتامیه حضور داشت.

ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 14 تا 24 اردیبهشت 1372 برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه 430 ناشر داخلی با 17 هزار و ششصد عنوان کتاب و همچنین 565 ناشر خارجی با 45 هزار عنوان کتاب حضور داشتند و ناشران کودک و نوجوان نسبت به دوره‌های گذشته با حضور پررنگتری ظاهر شدند.

ریاست این دوره را احمد مسجد جامعی عهده‌دار بود و نمایشگاه نیز با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهوری وقت افتتاح شد.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

این دوره از 14 تا 23 اردیبهشت 1373 با حضور 520 ناشر خارجی و 730 ناشر داخلی برگزار شد که در مجموع 61 هزار عنوان کتاب در دوره بخش داخلی و خارجی عرضه شد. از این دوره بود که تقریباً هر سال پیام یا شعاری برای نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شد.

پیام این دوره از نمایشگاه نیز «زبان فارسی میراث مشترک ما» بود و 26 کشور دنیا حضور داشتند که آئین افتتاحیه با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری وقت برگزار شد و در اختتامیه این دوره نیز حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 26 اردیبهشت تا 4 خرداد 1374 با حضور 780 ناشر داخلی با 35 هزار عنوان کتاب و 470 ناشر خارجی با 35 هزار عنوان کتاب برگزار شد. احمد مسجد‌جامعی عهده‌دار ریاست این نمایشگاه بود.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت این نمایشگاه را افتتاح کرد و آئین اختتامیه نیز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب 

این دوره از 18 تا 28 اردیبهشت 1375 افتتاح شد و پس از 3 سال ریاست مسجدجامعی، ریاست این دوره به علیرضا برازش واگذار شد. همچنین در این دوره 1340 ناشر داخلی با 30 هزار عنوان کتاب و 345 ناشر خارجی با 40 هزار عنوان کتاب حضور داشتند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت این نمایشگاه را افتتاح کرد و از این دوره سرای اهل قلم و سالن کارنامه نشر برای نخستین بار کار خود را آغاز کردند.

دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

دهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آخرین سال دولت سازندگی برگزار شد. این دوره ششم اردیبهشت 1376 افتتاح شد و به مدت 10 روز ادامه یافت. در این دوره 740 ناشر داخلی با 34 هزار عنوان و 360 ناشر خارجی با 40 هزار عنوان کتاب حضور داشتند.

این دوره از نمایشگاه، با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت افتتاح شد و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه 28 کشور حضور داشتند.

یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 19 اردیبهشت تا 6 خرداد 1377 برگزار شد، 1200 ناشر داخلی شرکت داشتند و 43 هزار عنوان کتاب فارسی عرضه شد. همچنین 344 ناشر خارجی با 36 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور یافتند.

یکی از موارد قابل توجه این دوره افزایش کتاب‌های عرضه شده از سوی ناشران داخلی است که تا پیش از این سابقه نداشت و شاید بتوان گفت که این روزها، نشر کشور در اوج خود قرار داشته است.

ریاست احمد مسجد‌جامعی در این دوره از نمایشگاه نیز ادامه داشت و این رویداد با حضور رئیس جمهوری وقت افتتاح شد. در آیین اختتامیه نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه 23 کشور شرکت کردند.

دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 14 تا 24 اردیبهشت 1378 برگزار شد. در این دوره هزار ناشر داخلی و 312 ناشر خارجی از 21 کشور دنیا حضور داشتند و در مجموع 51 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه شد.

این دوره از نمایشگاه با ریاست احمد مسجدجامعی برگزار و آئین اختتامیه نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شد. برگزاری دومین جشنواره صنعت چاپ و ششمین نمایشگاه مطبوعات همزمان با نمایشگاه کتاب از جمله بخش‌ها و برنامه‌های جنبی این دوره محسوب می‌شوند.

سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 14 تا 24 اردیبهشت 1379 برگزار شد، 1185 ناشر داخلی با 49 هزار عنوان کتاب و 430 ناشر خارجی از 35 کشور جهان با 50 هزار عنوان کتاب حضور داشتند.

با توجه به اینکه سال 1379 برابر با 2001 میلادی بود و این سال به نام سال گفت‌وگوی تمدن‌ها نامگذاری شده بود، از این رو در راستای این نامگذاری برنامه‌های ویژه‌ای در راستای گفت‌گوی تمدن‌ها و ادیان برگزار شد.

احمد مسجدجامعی در این دوره نیز رئیس نمایشگاه بود و هشت سال متوالی ریاست نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برعهده گرفت. این دوره از نمایشگاه با حضور رئیس‌جمهوری وقت افتتاح شد و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به‌ کار خود پایان داد.

چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

با برگزاری چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نمایشگاه وارد دهه هشتاد شد. این نمایشگاه از 18 تا 28 اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد. در این دوره 1460 ناشر داخلی و 480 ناشر خارجی حضور داشتند و بیش از 125 هزار عنوان کتاب در بخش‌های داخلی و خارجی ارائه شد.

ریاست نمایشگاه کتاب تهران در چهاردهمین دوره به عهده علی‌اصغر رمضان‌پور گذاشته شد و در این دوره از نمایشگاه 24 کشور حضور داشتند و همزمان با این نمایشگاه چهارمین جشنواره صنعت چاپ و هشتمین نمایشگاه مطبوعات نیز برپا شد.

پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 11 تا 20 اردیبهشت1381 برگزار شد، 1852 ناشر داخلی با 76 هزار عنوان کتاب و 600 ناشر خارجی از 37 کشور جهان با 65 هزار عنوان کتاب حضور داشتند.

همایش بررسی حقوق نشر کتاب در ایران، چالش‌ها و رهیافت‌ها به عنوان برنامه ویژه، بخش سرای ایران، نمایشگاه فرهنگ عاشورا، سرای فلسطین، سرای افغانستان، سرای تاجیکستان، سرای اهل قلم، میزگرد نشر الکترونیک در ایران، روز فرهنگی قزاقستان، بررسی موانع جهانی شدن ادبیات ایران، همایش بررسی حقوق نشر کتاب در ایران، چالش‌ها و رهیافت‌ها و میزگرد فرهنگسازان استان همدان، عناوین بخش‌ها و برنامه‌های  این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بود.

آیین افتتاحیه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی وقت و اختتامیه نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، احمد مسجدجامعی برگزار شد.

شانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از14 تا 24 اردیبهشت 1382 ترتیب یافت، شاهد حضور 1900 ناشر داخلی با 80 هزار عنوان کتاب و 900 ناشر خارجی از 55 کشور با 75 هزار عنوان کتاب بودیم.

«کتاب، کودک، خانواده» شعار شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران بود و در چهار بخش اصلی ناشران داخلی، ناشران خارجی، کودک و نوجوان و برنامه‌های جنبی برگزار شد.

این دوره از نمایشگاه کتاب با حضور رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. 

هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 14 تا 24 اردیبهشت 1383 برگزار شد، 1123 ناشر داخلی با 131 هزار و 366 عنوان کتاب و 1200 ناشر خارجی از 45 کشور جهان با 43 هزار و 753 عنوان کتاب حضور داشتند و این نمایشگاه با شعار «بخوان» کار خود را آغاز کرد.

محمدعلی شعاعی در این دوره عهده‌دار ریاست نمایشگاه کتاب تهران بود و آئین افتتاحیه با حضور رئیس جمهوری وقت گشایش یافت و در آئین اختتامیه نیز رئیس وقت مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

تالار مهر و ماه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صا دق(ع)، سرای ایران، فعالیت‌ها و سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان، سالن معلمان مولف و غرفه کتاب سال ولایت از جمله بخش‌های این دوره از نمایشگاه بود. 

هجدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در این دوره نیز نمایشگاه کتاب تهران از 14 تا 24 اردیبهشت 1384 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور 1818 ناشر داخلی با 94 هزار عنوان و 756 ناشر خارجی از 51 کشور با 126 هزار عنوان برگزار شد و در این دوره نیز ریاست نمایشگاه با محمدعلی شعاعی بود.

 رئیس جمهور وقت در این دوره نمایشگاه کتاب تهران را افتتاح کرد و در مراسم اختتامیه نیز غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس شورای اسلامی حضور داشت و «درخت ایران ریشه در آب‌های خلیج فارس دارد» شعار نمایشگاه بود.

سرای ایران و خلیج فارس، سالن بانوی آب و آفتاب، سرای اهل قلم (با 50 نشست فرهنگی و جلسات نقد و بررسی کتاب)، سالن علم، دانش و جنبش نرم‌افزاری، سومین دوره بازار جهانی کتاب و سالن فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودک و نوجوان از برنامه‌های جنبی نمایشگاه بود و در سرای اهل قلم نیز در مجموع 50 نشست فرهنگی، ادبی، جلسات نقد و بررسی، تجلیل از فرهیختگان و ... برپا شد.

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت 1385 با حضور 925 ناشر خارجی از 66 کشور جهان با 150 هزار عنوان کتاب و 1809 ناشر داخلی با 123 هزار عنوان کتاب برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت حضور داشت و اختتامیه نیز با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی برگزار شد. احسان‌اله حجتی عهده‌دار ریاست نمایشگاه بود و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق در مراسم افتتاحیه و غلامعلی حدادعادل در مراسم پایانی نمایشگاه حضور داشتند.

یادآور می‌شود که محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در این دوره برای آخرین سال میزبانی نمایشگاه را برعهده داشت.

سرای اهل قلم (با بیش از 22 نشست، 64 نفر سخنران و 700 نفر از اهالی قلم)، بخش ویژه پیامبر اعظم(ص) با نمایش بیش از 1100 عنوان کتاب و 220 اثر هنری، بخش ویژه فلسطین و مسابقه کاریکاتور هولوکاست، مسابقه کتابخوانی، سالن کارنامه نشر، چهارمین دوره بازار جهانی کتاب و نمایشگاه ناشران الکترونیک از جمله برنامه‌های این نمایشگاه به شمار می‌رفتند.

بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

این دوره را می‌توان دوره تغییر و تحول اساسی در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد؛ چرا که محل برگزاری نمایشگاه کتاب تغییر یافت و از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به مصلای امام خمینی(ره) نقل مکان کرد.

بحث بر سر محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران از مدت‌ها پیش مطرح بود، اما با وجود گزینه‌های متعدد، مصلای امام خمینی(ره) امکانات کافی برای این موضوع را در اختیار داشت و از آن پس در این مکان برگزار می‌شود و امسال این مکان، میزبان بیست و هشتمین دوره است.

بیستمین نمایشگاه کتاب تهران 12 اردیبهشت 1386 با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت افتتاح شد. در این دوره 925 ناشر خارجی با 150 هزار عنوان کتاب و 1836 ناشر داخلی با 123768 عنوان کتاب حضور داشتند.

این نمایشگاه که تا 22 اردیبهشت ادامه داشت با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به کار خود پایان داد.

سرای اهل قلم (با بیش از 100 نشست)، سالن اتحاد ملی، سرای فلسطین (نمایش آثار مکتوب، پایان‌نامه‌ها و عکس در مورد فلسطین)، غرفه غدیر(بنیاد بین‌المللی غدیر)، اقوام ایرانی و هویت ایرانی (نمایش پوشاک سنتی اقوام ایرانی، کتب اقوام ایرانی و پژوهش‌های قوم‌نگاری ایرانی)، سالن انسجام اسلامی (شامل عفاف و حجاب در ادیان الهی، پاسداران اهل قلم و بسیج همراه نسل سوم)، مسجد مکان وحدت، پنجمین بازار جهانی کتاب ایران، فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان، تئاتر خیابانی، پنجمین دوره بازار جهانی کتاب و سالن کارنامه نشر از بخش‌های جنبی این دوره از نمایشگاه است.

بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 12 تا 22 اردیبهشت 1387 با ریاست محسن پرویز برگزار شد. 780 ناشر خارجی با 150 هزار عنوان کتاب و 1968 ناشر داخلی با 200 هزار عنوان کتاب در این دوره حضور داشتند.

سرای اهل قلم (با 140 نشست و نقد و بررسی کتاب)، سالن فلسطین، برگزاری روز جهانی کتاب و کپی‌رایت، سالن ویژه معرفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشورهای عضو اکو، فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان و ششمین دوره بازار جهانی کتاب از بخش‌های جنبی این دوره از نمایشگاه بودند. 

بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست محسن پرویز برگزار شد که 1982 ناشر داخلی با 207 هزار عنوان کتاب و 1400 ناشر خارجی از 75 کشور جهان با 70 هزار عنوان کتاب شرکت داشتند. مراسم آغازین این نمایشگاه با حضور رئیس جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد در 16 اردیبهشت 1388 افتتاح شد و علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم اختتامیه آن حضور داشت.

سرای اهل قلم با 130 نشست فرهنگی(60 برنامه در سرای اصلی، 30 نشست در سرای کودک و 40 برنامه در سرای کارنامه نشر)، نقد و بررسی کتاب، رونمایی از کتاب، تجلیل از نویسندگان و بزرگان این عرصه، سالن ویژه آثار مرتبط با حضرت زهرا(س)، سالن چاپ و نشر، سالن علمی و آموزشی، نمایش‌های خیابانی با موضوع کتاب و کتابخوانی، سالن کتاب و کتابخوانی، سالن دین و فرهنگ، فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان، کارنامه نشر، اطلاع‌رسانی رایانه‌ای و محیطی و عمومی از جمله برنامه‌ها و بخش‌های جنبی این نمایشگاه است.

بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 15 تا 25 اردیبهشت 1389 ترتیب یافت، 1954 ناشر داخلی با ارائه 205 هزار عنوان کتاب و 980 ناشر خارجی از 80 کشور با عرضه 170 هزار عنوان کتاب حضور داشتند و ریاست محسن پرویز ادامه یافت.

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور وقت این نمایشگاه را افتتاح کرد و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت نیز در مراسم پایانی آن شرکت کرد.

برگزاری 130 نشست فرهنگی، ادبی، نقد و بررسی کتاب در سرای اهل قلم، غرفه ویژه بزرگداشت یاد و سیره حضرت زهرا(س)، سالن کتاب و کتابخانه، کارنامه نشر، سالن دین و فرهنگ، مسابقه عکاسی سالن چاپ و نشر، سالن علمی و آموزشی، سالن هنرهای تجسمی، سالن دستاوردهای انقلاب، سالن نرم‌افزاری و فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان از بخش‌های جنبی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بود.

بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 14 تا 24 اردیبهشت 1390 برگزار شد، 2376 ناشر داخلی با 273 هزار و 200 عنوان کتاب و 1614 ناشر خارجی از 67 کشور جهان با 196 هزار و 200 عنوان کتاب حضور داشتند. ریاست این دوره از نمایشگاه را بهمن دری برعهده داشت.

در این دوره نمایش کتب ارزشمند چاپ نخست در سالنی با عنوان یاس برای نخستین بار برپا شد. همچنین سرای اهل قلم با 200 نشست فرهنگی در موضوعات گوناگون، سالن ویژه حضرت زهرا(س)، سرای کرسی آزاداندیشی، سالن کتاب و کتابخانه، سالن دین و فرهنگ، سالن چاپ و نشر، سالن علمی، آموزشی و هنری، سالن انقلاب اسلامی، سالن فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان، سالن ویژه فعالیت‌های فرهنگی، سالن کارنامه نشر، نهمین دوره بازار جهانی کتاب، سرای اهل قلم بین‌المللی و بیداری اسلامی (بازسازی میدان لؤلؤ بحرین و نمایشگاه عکس) از بخش‌های عمده برنامه‌های جنبی نمایشگاه کتاب تهران را شامل می‌شد.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی به کار خود پایان داد. 

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران که از 13 تا 23 اردیبهشت 1391 برگزار شد، 1396 ناشر داخلی با 207 هزار و 170 عنوان کتاب و 1600 ناشر خارجی با 136 هزار و 600 عنوان کتاب شرکت کردند. 

سالن بیداری اسلامی با هدف همراهی با حرکت‌های مردم مسلمان کشور‌های منطقه خاورمیانه را‌ه‌اندازی شد و برنامه‌هایی در این حوزه به انجام رسید. همچنین همزمان با بیست و پنجمین دوره فعالیت نمایشگاه، بخش ویژه‌ای برای ربع قرن برگزاری نمایشگاه کتاب، با عنوان جهاد فرهنگی شکل گرفت. بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست بهمن دری و با حضور رییس جمهوری وقت، محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

سالن ربع قرن، سالن بیداری اسلامی، سالن کارنامه نشر دربردارنده کارنامه نشر جمهوری اسلامی ایران در سال 90، برگزاری 200 نشست در سراهای اهل قلم و سالن سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان از جمله بخش‌های مهم و جنبی این دوره از نمایشگاه بود.

بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 11 اردیبهشت 1392 از سوی مؤسسه توسعه فرهنگ و هنر برگزار شد و متولی برگزاری آن معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بود. در این دوره 2480 ناشر داخلی با 270 هزار عنوان کتاب و 1600 ناشر خارجی با 150 هزار عنوان کتاب و 102 ناشر الکترونیک شرکت کردند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت این نمایشگاه را افتتاح کرد و آئین پایانی نیز 22 اردیبهشت برگزار شد.

برپایی نمایشگاه برای اولین بار به مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر واگذار شد و بخش بین­‌الملل نمایشگاه به مکان دیگری خارج از محدوده مصلی منتقل شد، بخش ناشران الکترونیک نیز پس از چند سال دوباره به نمایشگاه اضافه شد و یارانه ارزی برای خرید کتب خارجی پس از 25 سال از نمایشگاه حذف شد.

یادآور می‌شود، در 25 سال گذشته همواره مبلغی در حدود 9 میلیون یورو با یارانه قابل توجه در اختیار دانشجویان، طلاب و دانشگاه­ها قرار می­ گرفت که در نمایشگاه بیست و ششم حذف شد.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 93 و به ریاست سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد. در این دوره 2 هزار و 330 ناشر داخلی با 266 هزار و 429 عنوان کتاب و 450 ناشر در بخش لاتین و 150 ناشر در بخش عربی با 132 هزار عنوان کتاب خارجی در مصلای امام خمینی(ره) حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری این نمایشگاه را افتتاح کرد و «بهشت دانایی در ضیافت کلمات» شعار این دوره از نمایشگاه بود. این دوره شاهد نوآوری‌های متنوعی در بخش جنبی بود که از جمله آنها می‌توان به سالن ترجمه، سالن خلیج فارس مشتمل بر بخش‌های تاریخی، عکس و اسناد، کتاب و پایان‌نامه‌های مرتبط اشاره کرد.

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

اکنون بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را پیش رو داریم که از 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. شعار این دوره از نمایشگاه «خواندن؛ گفت‌وگو با جهان» است. در این دوره 2700 ناشر داخلی حضور دارند و میهمانانی از کشورهای اروپایی و عربی در آن شرکت می‌کنند.

در این دوره نیز تغییر مکان نمایشگاه کتاب تهران به صورت جدی مطرح بود، اما غیر از این مکان، مکان مناسبی برای نمایشگاه وجود نداشت. هر چند گزینه‌های متعددی مطرح بود، اما در مجموع به تصویب نرسید و در حال حاضر نیز شهرداری تهران در حال آماده‌سازی مکانی برای نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب است و به احتمال زیاد از سال آینده در این مکان شاهد برگزاری بزرگترین رخداد فرهنگی کشور باشیم.

captcha