اعتکاف، فرصتی برای تطهیر اندیشه است
کد خبر: 3228634
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲

اعتکاف، فرصتی برای تطهیر اندیشه است

گروه اندیشه: مسئول هیئت قرآنی فاطمة‌الزهرا(س) سراوان گفت: اعتکاف به معنای خلوت گزیدن و دور شدن از مسئولیت‌ها نیست، بلکه فرصتی برای تطهیر اندیشه است، فرصتی که باید از آن برای خودسازی و پاک کردن نفس بهره گرفت.

کبری قلی‌پور، مسئول هیئت قرآنی فاطمة‌الزهرا(س) سراوان در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان گفت: روزمرگی یک حالت بیمارگونه است که از پیامدهای زندگی صنعتی بوده و گاهی انسان‌ها را از ارزش‌های دینی و معارف بلند آسمانی دور می‌کند.

این کارشناس و مربی قرآن سراوان بیان کرد: انسان‌ها نیاز دارند تا هر چند مدتی، به درون خود مراجعه کنند، آلودگی‌ها را زدوده و قلب خود را آماده پذیرش مفاهیم آسمانی و ارزشی کنند. اعتکاف عبادتی است که این فرصت طلایی را برای انسان ایجاد می‌کند.

وی افزود: اعتکاف در اسلام به معنای اقامت گزیدن در مکانی مقدس( مسجد جامع) با هدف تقرب جستن و نزدیکی به خداوند است و در روایات داریم که رسول اکرم(ص) در زمان‌های خاصی درون غار حرا معتکف می‌شدند و به سایر مسلمانان نیز توصیه می‌کردند.

قلی‌پور اظهار کرد: اعتکاف اختصاص به دین اسلام ندارد، همان‌طور که در آیه 125 سوره مبارکه بقره خداوند می‌فرماید « وَ عَهِدْنا إِلی‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ»، به حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) سفارش کردیم تا خانه‌ام را برای طواف کنندگان، معتکفان و نمازگزاران تطهیر کنند.

مسئول هیئت قرآنی فاطمة‌الزهرا(س) سراوان گفت: اعتکاف به معنای خلوت گزیدن و دور شدن از مسئولیت‌ها نیست، بلکه فرصتی برای تطهیر اندیشه است، فرصتی که باید از آن برای خودسازی و پاک کردن نفس بهره گرفت.

قلی‌پور با بیان این‌که بحمدالله سنت اعتکاف در میان جوانان استقبال زیادی می‌شود، گفت: اگر آثار معنوی اعتکاف به‌درستی برای جوانان تبیین شود، شور و شوق آنان برای این آیین بیشتر نیز می‌شود و باید از ظرفیت مساجد و مدارس در این خصوص استفاده کرد.

captcha