معرفی جامعه سالم و آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه
کد خبر: 3259435
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰

معرفی جامعه سالم و آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه

گروه اجتماعی: مدیرکل بهزیستی خوزستان اظهار کرد: اگر مسائلی که در حوزه اجتماعی مورد توجه است، در برنامه ششم توسعه مطرح شود، می‌توان گام‌های محکم​تری در زمینه کاهش آسیب​های اجتماعی برداشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، غلامرضا صدیق​راد، مدیرکل بهزیستی خوزستان در نشست خبری که امروز 15 اردیبهشت در اهواز برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه به مسائل اجتماعی در تدوین برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: اگر مسائلی که در حوزه اجتماعی مورد توجه است، در برنامه ششم مطرح شود، می‌توان گام​های محکم​تری در زمینه کاهش آسیب​های اجتماعی برداشت. لازمه آن، برنامه​ریزی مدون است تا پیش از وقوع اتفاقات از آن پیشگیری کرد؛ مسائلی همچون پدیده طلاق یا اعتیاد معمولا زمانی اتفاق می​افتند که بسیار دیر شده است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه می‌توان آسیب​های اجتماعی و جامعه سالم را معرفی کرد؛ در این زمینه موارد مورد بحث، مسائلی همچون خانواده سالم، کودک و آسیب​های اجتماعی و همچنین معلولیت​ها هستند.

صدیق​راد با بیان اینکه در سیستم​های برنامه​نویسی، مباحث خانواده مهمترین رکن تشکیل یک جامعه سالم است، گفت: در موضوع پرورش کودکان، باید نسلی را پروش داد که مقابل سختی​ها تاب​آوری بیشتری داشته باشند و مقاومت بیشتری از خود نشان دهند. در این زمینه سه مورد اصلی که بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت، آموزش حداقل یک فن به کودک و دیگری نظم در امور است و علاوه بر آن جلوگیری از نازپروردگی کودکان و بالا بردن سطح تاب​آوری آنان در زندگی است.

مدیرکل بهزیستی خوزستان ادامه داد: در برنامه ششم، سه موضوع مهم خانواده سالم، کودک و معلولین مطرح می​شوند. بحث عدالت آموزشی برای کودکان و نوجوانان موضوع مهمی است که اگر در برنامه توسعه ششم مورد توجه قرار گرفته و اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شود، می​تواند تعداد زیادی از کودکانی را که به دلیل مشکلات مالی ممکن است از ادامه تحصیل باز بمانند، به تحصیل بازگرداند.

وی عنوان کرد: سال گذشته از طریق وزارت تعاون و رفاه، اعتباری با همکاری آموزش و پرورش برای تحصیل کودکانی که با مشکلات مالی روبه‌رو هستند، اختصاص داده شد اما این موضوع باید به یک اصل در بحث عدالت آموزشی در جهت پیشرفت کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

صدیق‌راد با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: سازمان بهزیستی یکی از سازمان​هایی است که بیشترین موسسات خیریه و سازمان​های NGO با آن همکاری دارند. برای مثال در حوزه اعتیاد 54 موسسه و سازمان غیردولتی با بهزیستی خوزستان همکاری می​کنند. در مجموع، نزدیک به 1880 مرکز غیردولتی مانند مهدکودک​ها و مراکز توانبخشی به نوعی با بهزیستی خوزستان همکاری دارند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر حدود 117 سمن با بهزیستی خوزستان همکاری دارند؛ بسیاری از فعالیت​های حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توسط موسسات غیردولتی و سمن​ها انجام می​شود. پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رابطه تنگاتنگی با موسسات غیردولتی دارد، از جمله این که شاهدیم در مانور مبارزه با مواد مخدر، سمن​های بخش اعتیاد به خوبی شرکت و همکاری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان کرد: به طور کلی و در زمینه آسیب​های اجتماعی سمن​ها و NGO ها به عنوان بهترین یاری​دهنده برای سازمان بهزیستی هستند و از آنجا که نمی​توان برای همه امور از طریق دولتی وارد کار شد، سمن​ها می​توانند به عنوان پوشش‌دهنده حقوق خانواده​ها و افراد آسیب​دیده اجتماعی از بهزیستی حمایت کنند.

وی افزود: سمن​های فعال در حوزه اعتیاد در خانه​های بهبودی بسیار خوب وارد کار شده‌اند و در زمینه تشکیل مراکز، تجهیز مراکز و آموزش آنها و آموزش مهارت​های زندگی، سمن​ها فعالیت​های عملیاتی و مفید فراوانی داشته​اند.

صدیق​راد ادامه داد: سه نوع دستورالعمل در زمینه خدمات به معتادان وجود دارد که در ماده 15، ماده 16 و ماده 42 قانون اساسی خلاصه شده‌اند. در ماده 15، درمان معتاد به صورت کاملا اختیاری انجام می​شود و افراد به صورت داوطلبانه به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می​کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان اظهار کرد: مراکز تحت ماده 15 به صورت کاملا اختیاری فعالیت می​کنند، این مراکز درمان بیماران را با روش درمان سرپایی و استفاده از دارو به شیوه متادون‌درمانی انجام می‌دهند. خانه​های بهبودی نیز مراکزی هستند که توسط بخش خصوصی راه​اندازی شده و فعالیت می​کنند و درمان 21 روزه با سم​زدایی انجام می‌شود و معمولا از دارو استفاده نمی​شود.

وی تصریح کرد: در موارد اختیاری، انگیزه بیمار برای بهبودی بیشتر است. اگرچه موضوع درمان اعتیاد موضوع پیچیده​ای است و درمان طولانی دارد و مباحثی همچون شخصیت بیمار، فضا، مکان و ماده مخدر در آن بی​تاثیر نیستند.

صدیق‌راد افزود: در ماده 16 نیز درمان اعتیاد توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می​پذیرد و هم​اکنون اقداماتی در زمینه جمع​آوری اجباری معتادان مانند کارتن​خواب​ها و ... انجام شده است.

وی درباره ماده 42 نیز توضیح داد: این ماده در رابطه با معتادان مجرمی است و ادارات‌کل زندان​ها در استان‌ها در زمینه اجرای این ماده قانون اساسی فعالیت می​کند.

captcha