شهرت‌گریزی؛ ویژگی مهم مرحوم آیت‌الله دهشت/ سیره علما بازخوانی شود
کد خبر: 3304334
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

شهرت‌گریزی؛ ویژگی مهم مرحوم آیت‌الله دهشت/ سیره علما بازخوانی شود

گروه اجتماعی: فرزند آیت‌الله دهشت، شهرت‌گریزی را خصیصه مهم مرحوم آیت‌الله غلامرضا دهشت دانست و گفت: من معتقدم روش علما و بزرگان بازخوانی شود؛ باید ببینیم این بزرگان روی چه مباحثی حساس بودند.

حجت‌الاسلام مرتضی دهشت، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی پدرش که بعد از وفات ایشان بیشتر شاهد تجلی آن بوده است، گفت: شاید به آن ویژگی خاص پدر در زمان حیات هم توجه داشتیم، اما بعد از فوت ایشان توجهمان به تجلی و ظهور آن بیشتر شد.

وی افزود: در مدت 10 سال آخر عمر پدر که بیشتر در محضرشان برای انجام کارهای تبلیغی ایشان بودم به بروز و تجلی بیشتری از خصوصیات اخلاقیشان پی بردم، از جمله دقت و دغدغه بسیار مرحوم دهشت در بسیاری از امور و به‌ویژه رفع مشکلات مردم به تنهایی و با پیگیری خودشان بود که این امر را از صحبت‌های مردم بعد از فوت ایشان بیشتر دریافتیم.

پیگیری امور مردم تا رسیدن به مقصود نهایی

فرزند آیت‌الله دهشت با بیان اینکه ایشان تا کسی را به سر منزل مقصود نمی‌رساند آرام نمی‌گرفت، افزود: این رفتار، دلسوزی و بعد اجتماعی مرحوم دهشت برای جامعه و مردم بسیار مهم است و به فرموده رهبر معظم انقلاب می‌تواند سبک زندگی همه ما قرار گیرد؛ این عالم خدمتگزار به معنای واقعی اینگونه بود و ما بعد از رحلت پدر به این مطلب به صورت ملموس‌تر رسیدیم که به احسن شکل این کار را انجام می‌دادند.

وی با اشاره به درس‌هایی که از آیت‌الله دهشت در جایگاه فرزند این عالم وارسته گرفته است، گفت: از آن جهت که ایشان در خانواده‌ای عالم، مبلغ و مجاهد پرورش یافتند، این عشق و علاقه به امر تبلیغ و جهاد در وجود این استاد نیز متبلور شد و لذا من مجاهدت ایشان را سرلوحه فعالیت‌های خودم قرار دادم و به امر ایشان و با افتخار به حوزه علمیه و امر مقدس تبلیغ ورود پیدا کردم.

مرتضی دهشت با بیان اینکه مرحوم پدرش شهرت‌گریز بود؛ لذا تلاش می‌کنم که راه ایشان را ادامه دهم، ابراز کرد: دغدغه داشتن در دین مهم‌ترین موضوعی است که از ایشان در ذهن دارم، اگر می‌دیدند که کسی گرفتار است و راه دین را بلد نیست با جدیت او را مطلع می‌کردند و راه درست را نشان می‌دادند.

بلاها و سختی‌ها؛ مقدمه خدمت به دیگران

وی ادامه داد: در مورد توجه ایشان به امور خیریه هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که وقتی پدرم به خاطر عمل قلب در بیمارستان بستری بود، سید بزرگواری پیش پدرم آمد و گفت که من هزینه عمل قلبم را ندارم، همانجا پدرم برای این جریان ناراحت شده و گریه کردند و خواستند کار این فرد را دنبال کنم، در همان زمان هم تصمیم گرفته شد تا مؤسسه خیریه‌ای جهت کمک به درمان بیماران نیازمند راه‌اندازی شود.

سخنران حرم رضوی افزود: مرحوم دهشت تعبیر قشنگی در مورد این جریان داشتند و فرمودند «من باید بیمار می‌شدم و قلبم را عمل می‌کردم تا به بیماری اینگونه افراد رسیدگی کنم»، چقدر زیباست که انسان حتی بلاها و سختی‌ها را هم مقدمه‌ای برای خدمت به دیگران ببیند.

مرتضی دهشت ابراز کرد: من معتقدم وقتی روش علما و بزرگان بازخوانی می‌شود کسی که خواننده است باید دقت کند کدام قسمت‌ها را می‌تواند در زندگی خود پررنگ کند، البته توقع هم نیست که همه قسمت‌ها پررنگ شود؛ باید ببینیم این بزرگان روی چه مباحثی حساس بودند، آنچه که مهم است بندگی کردن آن‌هاست، چون مطیع خداوند بودند و این مطیع بودن لازمه بندگی است، لذا هر کسی می‌تواند از این رفتارها به معنای واقعی درس و الگو بگیرد.     

captcha