دلایل کمرنگ شدن نقش محوری مسجد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد
کد خبر: 3309489
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
امام جمعه درمیان:

دلایل کمرنگ شدن نقش محوری مسجد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد

گروه اجتماعی: کارشناسان علوم اجتماعی و صاحب نظران در برابر چرایی کمرنگ شدن نقش محوری مسجد و وجود نهادهای موازی با آن نقش اساسی دارند و باید دلایل آن را تحلیل کنند و مورد بررسی قرار دهند.


حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: این نکته که نقش محوری مسجد در جامعه به علت وجود نهادهای فرهنگی موازی کمرنگ شده نکته ای است که نمی‌توان نادیده گرفت. در ساخت مراکز فرهنگی متعدد مانند حسینه، مهدیه و ... اصل را بر ساخت مسجد بگذاریم و نباید فعالیت در حسینیه و سایر مراکز فرهنگی منجر به کمرنگ شدن نقش مسجد در جامعه شود.



امام جمعه درمیان اظهار کرد: کارشناسان علوم اجتماعی و صاحب نظران در برابر چرایی کمرنگ شده نقش محوری مسجد و وجود نهادهای موازی با آن باید تحلیل و بررسی کرده و درستی یا نادرستی وجود این نهادها را مورد توجه قرار دهند. بر اساس شواهد تاریخی مسجد چه در زمان رسول الله و چه در زمان حضرت علی(ع) دارالحکومه بوده و بسیاری از تصمیمات سیاسی و اجتماعی در مسجد گرفته می‌شد در حال حاضر نیز هر چند روابط اجتماعی پیچیده شده است باز هم می‌توان این نقش را احیاء کرد.



وی با اشاره به یکی از مواردی که با توجه به آن می‌توان نقش محوری مسجد در جامعه را پررنگ نمود، افزود: شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه برای حل و فصل مسائل از طریق ریش سفیدی و صلح و سازش ایجاد شدند اما روش باز هم بر اساس همان قوانین دادگستری است و به نظر می‌رسد، اگر شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه در مساجد تشکیل شده و مسئولیت آن شورا نیز با امام جماعت مسجد باشد بی شک تأثیرگذاری بیشتری بر جامعه خواهد داشت.



برخی از متولیان مساجد توانایی ارتباط با جوانان را ندارند



امام جمعه درمیان مطرح کرد: یکی از مواردی که موجب شده، نقش مسجد و حضور افراد در این مکان مقدس کمرنگ شود، این نکته است که در برخی از موارد مدیریت مسجد در دست افرادی که بتوانند با جوانان ارتباط برقرار کنند نیست و این مسئله باعث مسجد برخی از جذابیت‌ها جوان را از مسجد دور کند.



حسینی گفت: یکی دیگر واقعیت‌های مرتبط با مسجد این است که نهادها و دستگاه‌های متعددی در امور مسجد دخالت می کنند که این مسئله روند برنامه‌های مسجد را با مشکل مواجه می‌کند. مدیریت مسجد باید با امام جماعت بوده و حکم او در محدوده تصمیمات مرتبط با این مکان مقدس، حکم ولایی باشد تا به این شکل دخالت‌های متعدد مشکلی ایجاد نکند.



نیاز به مساجد ساده و کوچک، اما در دسترس همه افراد جامعه داریم



امام جمعه درمیان اظهار کرد: یکی از مسائل دیگر مرتبط با مسجد کمبود آن در خراسان جنوبی است در حالی که هر فرد به گونه‌ای باید به مسجد دسترسی داشته باشد که به محض شنیدن اذان و وضو گرفتن بتواند خود را به مسجد برساند در حالی که در شرایط فعلی اینگونه نیست.



حسینی یادآور شد: در حال حاضر ما نیاز به مساجدی ساده، بدور از تجملات و کوچک داریم که در همه نقاط شهر وجود داشته و در دسترس مردم بوده و در کنار این مساجده ساده و کوچک هر شهر یک مسجد جامع  باشکوه که برنامه‌های فرهنگی مرتبط با شهر در آن اجرا شود، وجود داشته باشد.

captcha