ابعاد داخلی و خارجی بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع مذاکرات هسته‌ای
کد خبر: 3320560
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
فلاحت‌پیشه تشریح کرد :

ابعاد داخلی و خارجی بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع مذاکرات هسته‌ای

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بیانات اخیر رهبر انقلاب در موضوع مذاکرات هسته‌ای دارای دو جنبه بود، گفت: بیانات ایشان از بعد خارجی اتمام حجت با ۱+۵ مبنی بر کوتاه نیامدن از خطوط قرمز و در بعد داخلی معطوف به افزایش قدرت تیم مذاکره‌کننده در روزهای آخر مذاکرات بود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: من معتقدم بیانات رهبر انقلاب دو جنبه عمده داشت؛ بخش اول اتمام حجت با 1+5 بود که رهبری با سخنان‌شان اجازه عدول از مواضع کنونی هسته‌ای را ندادند و خطوط قرمز را به صراحت مشخص کردند.

بعد خارجی سخنرانی اخیر رهبر انقلاب؛ اتمام حجت ایران با 1+5

وی افزود: ایشان حتی تأکید کردند که به خاطر وساطت و میانجی‌گری برخی مقامات سیاسی منطقه تعدیل‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است، اما طرف غربی به ویژه طرف آمریکایی، متأسفانه حسن نیتی را نشان نداده است و لذا این بیانات نوعی اتمام حجت برای غرب بود که ایران عملا بیش از این تعدیل و تغییری در مواضع هسته‌ای خود نشان نخواهد داد و این باعث شد که فضای مذاکرات تعدیل یابد.

بعد داخلی بیانات هسته‌ای رهبری؛ جلوگیری از تضعیف قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: بخش دوم بیانات رهبری نسبت به فضای داخلی بود تا مسائل و بحث‌های داخلی منجر به تضعیف توان چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده نشود که موضوع مهمی بود.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در این مدت مجلس شورای اسلامی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را تصویب کرده بود. درست است که مجلس حق دارد طرح‌های مدنظر خود را تبدیل به قانون کند اما واقعیت این است که موضوع هسته‌ای جزو مقولات کلان سیاست خارجی است و زیر نظر شورای عالی امنیت ملی قرار دارد. البته طرح مجلس نیز با نظر شورای عالی امنیت ملی اصلاح و تعدیل شد.

وی تأکید کرد: در این موقعیت خطیر که امکان امضای توافق خیلی جدی است طبیعتا تیم مذاکره‌کننده در آخرین روزهای مأموریت خود باید با قدرت مضاعفی در مذاکرات حضور پیدا کند و از این منظر بیانات رهبر معظم انقلاب کمک شایانی به تیم مذاکره‌کننده کرد.

تشریح سه نقش فرانسه در مذاکرات/ فرانسه به دنبال کسب امتیازات محدود است

فلاحت‌پیشه درباره ورود مجدد فرانسه در نقش یک بازیگر مخرب به مذاکرات با اعلام شروط سه‌گانه فابیوس برای ایران و احتمال به مانع رسیدن توافق به مانند دورهای قبل از سوی فرانسه گفت: فرانسه بازیگری است که سه نقش را در مذاکرات بازی می‌کند. یک نقش به عنوان رقیب آمریکاست. فرانسوی‌ها این رقابت را تا آخر ادامه نمی‌دهند و پس از اینکه امتیاز محدودی می‌گیرند عقب‌نشینی نمی‌کنند زیرا توان خود را در حد رقابت ابرقدرتی نمی‌بینند.

وی ادامه داد: نقش دومی که فرانسه برای خود تعریف کرده است همسویی با لابی‌های منطقه به ویژه لابی اسرائیل و عربستان است که در این زمینه نیز نوعی معامله را دنبال می‌کنند. شأن سومی که فرانسه در مذاکرات برای خود تعریف می‌کند امتیازگیری از ایران از طریق پیگیری منافع خود در کشورمان مانند حضور شرکت‌های خودروسازی فرانسوی در ایران است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در این سه نقش نیز خواسته‌‌های فرانسوی‌ها دارای یک سقفی است، گفت: آنها همواره در آستانه رسیدن به توافقات مواضعی را مطرح می‌کنند اما هیچ‌وقت بر روی مواضع خود باقی نمی‌مانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان عنوان کرد: آقای فابیوس بارها در طول دو سال گذشته مواضعی را مطرح کرده است و بعد از مدت اندکی که به اهداف محدود و ملموس خود رسیدند خیلی زود مواضع جدیدی را بیان کردند.

captcha