سوره الرحمن؛ الگوی تحقق جامعه قرآنی است
کد خبر: 3321674
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵
در نشست «بنیان‌های معرفتی جوان در قرآن» مطرح شد:

سوره الرحمن؛ الگوی تحقق جامعه قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام سید محمد هژبری در نشست «بنیان‌های معرفتی جوان در قرآن»، از سوره الرحمن به عنوان الگویی برای تحقق جامعه قرآنی بر مبنای رحمانیت خداوند نام برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید محمد هژبری، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته، نهم تیرماه در نشست استودیو مفاهیم قرآنی با عنوان «بنیان‌های معرفتی جوان در قرآن» در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد بیان کرد: ما در شبانه‌روز در حال چیدن میوه عمل‌مان هستیم که این عمل می‌تواند خوب و یا بد باشد.

وی با بیان اینکه هر عمل به یک شاخه متصل است که آن شاخه به تنه و تنه نیز به ریشه متصل است، اظهار کرد: بر این اساس اگر بخواهیم کار خوب تحویل بدهیم، نباید باورهای اعتقادی ضعیفی داشته باشیم.

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه هر چه ریشه اعتقادی ما در خاک مستحکم‌تر باشد، ثمره عمل ما شیرین‌تر و گواراتر می‌شود، افزود: اگر بخواهیم جامعه‌ای داشته باشیم که تابلوی هنر صالح باشد(این‌گونه جامعه را جامعه فجر گویند)، جامعه صد‌ درصدی فجر زمانی اتفاق می‌افتد که باورهای افراد تقویت شود و وقتی باورها زیبا شد، عمل خود به خود زیبا می‌شود.

وی در این زمینه به سوره الرحمان اشاره و عنوان کرد: یکی از ریشه‌هایی که می‌تواند به عنوانه نمونه از آن الگو گرفت، سوره الرحمان یعنی خدای مهربانی‌ها است، زیرا در این سوره خداوند می‌فرماید: خدای مهربانی‌ها، قرآن را به شما آموخت که می‌توان نتیجه گرفت، قرآن یک داروخانه است و دکتری است که دوای همه مشکلات در آن آمده است.

حجت‌الاسلام هژبری قرآن را مجموعه‌ای از حقایق و عمل‌ها دانست که دارای مجموعه نرم‌افزاری و شناختی است و گفت: از همین‌رو خداشناسی زیر مجموعه شناختی است، که در این زمینه خداوند می‌فرماید: «ما ابتدا قرآن را آفریدیم بعد انسان را»، اما به آن شبهه‌ای وارد می‌کنند که این امر منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که ابتدا باید انسانی باشد که این قرآن را به او آموخت.

وی با بیان اینکه قرآن شفاخانه و داروی این بسیار قوی است که اگر ابتدا او خلق نمی‌شد، انسان نمی‌توانست خلق شود، اظهار کرد: در واقع قرآن مانند فرودگاهی است که برای فرود هواپیمای انسانیت بر روی زمین نازل شده است که اگر این فردوگاه نبود نمی‌توانست هواپیمایی در آن بنشیند.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که چگونه می‌شود از این داروخانه شفابخش به اندازه فهم خود بهره برد، عنوان کرد: قبل از اینکه به سراغ قرآن بروید، باید بدانید چقدر به این کلام اعتقاد دارید زیرا اگر اعتقاد نداشته باشید، نمی‌توانید حرف‌های آن را بپذیرید.

وی ادامه داد: برای اینکه از این داروخانه شفابخش بهره‌مند شوید، نخست باید درصد اعتقاد خود را به خدا بالا ببرید به گنه‌ای که هر چه این اعتقاد قوی‌تر باشد بهتر می‌توانیم از این داروخانه شفابخش بهره ببریم.

حجت‌الاسلام هژبری با بیان اینکه دومین نکته که باید در این مسیر به آن توجه داشت نبوت است، یعنی اینکه پیامبر(ص) را بشناسیم و بدانیم که بوده است، ابراز کرد: سومین مسئله این است که باید از خودتان شروع کنید اینکه شما چه فردی هستید، لذا باید با دید خودتان قرآن را بخوانید مثلا اگر هنرمند هستید، با دید هنرمندان آیات قرآن را بخوانید و آن‌ها را بررسی کنید تا رموزی که تاکنون ناشناخته مانده را به مردم نشان دهیم.

captcha