حضور متفاوت شهرداری مشهد در نمایشگاه قرآن دهم/ شهربازی قرآن و مقاومت؛ طرحی برای شناخت دشمن + عکس
کد خبر: 3322735
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

حضور متفاوت شهرداری مشهد در نمایشگاه قرآن دهم/ شهربازی قرآن و مقاومت؛ طرحی برای شناخت دشمن + عکس

گروه اجتماعی: سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد حضوری متفاوت را تجربه می‌کند به گونه‌ای که این سازمان در همکاری با مرکز تخصصی مهدویت و تشکل مردمی خیمة الانتظار، شهربازی قرآن و مقاومت را برپا کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آغاز فعالیت دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در حالی از ششم تیرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی کلید خورد که آخرین روزهای خود را سپری می‌کند تا برگی دیگر از دفتر بزرگ نمایشگاه‌های قرآن مشهد ورق بخورد.

از همه حوادث و رویدادهای روزهای نخست برگزاری نمایشگاه و حتی حاشیه‌های کوچک و بزرگش که بگذریم، توجه به این موضوع خالی از لطف نیست که در نمایشگاه دهم برخی از سازمان‌ها و نهادهای بزرگ و مطرح شهر مشهد به ظاهر حضور چشمگیر و جدی مانند آنچه که در سال‌های قبل از آنان شاهد بودیم، نداشتند.

سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد نمونه‌ای از این نهادها است که برخلاف حضور جدی هر ساله خود در نمایشگاه قرآن مشهد امسال به ظاهر حضور کمرنگ‌تری داشته است، این سازمان هر ساله با فرهنگسراهای موضوعی خود در یکی از سالن‌های بزرگ نمایشگاه قرآن حضور پیدا می‌کرد و به معرفی برنامه‌های فرهنگی و دینی مرتبط با قرآن و عترت می‌پرداخت.

خلاصه‌شدن شرکت این سازمان در نمایشگاه در حد معرفی 15 فرهنگسرای موضوعی در قالب نمایشگاه عکس در کنار برپایی نمایشگاه کاربردی فناوری هسته‌ای در زندگی روزمره آن هم در قالب استفاده از 15 تابلوی تخته شاسی و همکاری در برپایی شهربازی قرآن و مقاومت به نظر می‌رسد، تنها حضور این سازمان است.

اما سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد حضوری متفاوت را تجربه می‌کند به گونه‌ای که این سازمان در همکاری با مرکز تخصصی مهدویت و تشکل مردمی خیمة الانتظار، شهربازی قرآن و مقاومت را برپا کرده است.

در این راستا جعفر رئیسیان‌زاده، قائم مقام سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: سال‌های گذشته سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد با فرهنگسراهای موضوعی خود در نمایشگاه حضور می‌یافت و هر فرهنگسرا با تطبیق‌دادن موضوعیت خود با مباحث قرآنی، برنامه‌هایی را به شهروندان ارائه می‌کرد.

وی با اشاره به دلایلی که سبب تغییر رویکرد این سازمان برای حضور در نمایشگاه قرآن شده است، ادامه داد: در این زمینه احساس شد باید به دنبال برنامه‌هایی که اثربخشی بیشتری دارند، باشیم. از طرفی سعی کردیم در فضای نمایشگاه قرآن مدل و برنامه‌ای که برای گروه مخاطب خاص ما جذاب باشد، را با نگاه جدید عرضه کنیم و در نهایت به بحث مخاطب کودک رسیدیم.

رئیسیان‌زاده با بیان اینکه در همین راستا از تشکل‌های مردمی که حضور پررنگی در حوزه برنامه‌های قرآنی و مهدوی دارند، استفاده شده است، گفت: در نهایت با همکاری تشکل مردمی خیمة الانتظار که تجربه خوبی در زمینه مباحث مهدویت و کودک با محوریت عمو روحانی دارد، برنامه شهربازی قرآن و مقاومت انتخاب شد.

وی با بیان اینکه این شهربازی مدلی از شهربازی اسلامی است که برای انتقال مفاهیم ارزشی در قالب مناسب و جذاب، بازی طراحی شده است، افزود: در نهایت و بعد از مهندسی فرهنگی بسیار، ایجاد حساسیت و دغدغه‌مندی بین شهروندان در مورد مسائل جهان اسلام، بحث مقاومت و دشمن‌شناسی به عنوان رویکرد اصلی برنامه‌های سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری در نمایشگاه قرآن مشهد قرار گرفت.

قائم مقام سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد با بیان اینکه این نوع ایده‌ها نیاز به اعتبارات مناسبی برای اجرا دارد، ابراز کرد: بخش تأمین اعتبارات و فضای طرح در نمایشگاه قرآن مشهد به عهده شهرداری است که در این زمینه اجرای طرح هم به تشکل مردمی خیمة الانتظار سپرده شد.

captcha