انجام بازی‌های کودکانه با توجه به سیره ۱۲ امام(ع) در نمایشگاه قرآن مشهد + عکس
کد خبر: 3323061
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
به منظور آشنایی با احکام و مسائل دینی صورت گرفت؛

انجام بازی‌های کودکانه با توجه به سیره ۱۲ امام(ع) در نمایشگاه قرآن مشهد + عکس

گروه اجتماعی: کودکان در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد احکام و مسائل دینی را با توجه به سیره ۱۲ امام معصوم(ع) در قالب بازی آموزش می‌بینند.

مرضیه دلالی‌نژاد، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به به اینکه غرفه‌ این مؤسسه در سالن انوری واقع شده است، گفت: کودکان در این غرفه با احکام و مسائل دینی با توجه به سیره 12 امام معصوم(ع) آشنا می‌شوند.

وی با اعلام اینکه این آموزش‌ها در قالب بازی است و ابتدا کودک از داخل جعبه قرعه‌کشی شماره بازی که نام یکی از ائمه معصومین(ع) است را برداشته و پس از انتخاب مسابقه، بازی را انجام می‌دهد و جایزه می‌گیرد، افزود: بازی شماره یک به نام امیرمومنان(ع) است که بازی این شماره تلاوت سوره حمد و توحید است که با هدف تصحیح حمد و سوره در نماز صورت می‌گیرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی مشهد با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) که دومین امام معصوم است، عنوان کرد: در بازی شماره دو کودک مراحل وضو را با مسابقه پازل آموزش می‌بینند که هدف از این بازی آموزش وضو در قالب مسابقه است.

وی با اشاره به بازی شماره سه و امام سوم شیعیان، حضرت سیدالشهدا(ع)، بیان کرد: در این بازی کودک با تمرکز، دقت و ایجاد نشاط در قالب مسابقه و آموزش احترام به نام امام حسین(ع) و ذکر آب «السلام علیک یا اباعبدالله الحسین» مسابقه سقای بادقت را انجام می‌دهد.

دلالی‌نژاد ادامه داد: این بازی به این شکل است که کودک از کوزه آب داخل کاسه آب ریخته و بر روی سینی قرار می‌دهد و به طوری که آب کاسه داخل سینی نریزد، آب را به مسئول غرفه رسانده و سپس آب را داخل لیوان می‌ریزد و با ذکر سلام بر حسین(ع) آب را می‌نوشد.

وی از بازی شماره که به نام چهارمین اختر امامت و ولایت نام گرفته سخن گفت و ابراز کرد: در این بازی هدف آموزش تربیت نماز و ایجاد نشاط در قالب مسابقه با مفهوم نماز ستون دین دنبال می‌شود و کودک در این بازی با قرار دادن مکعب مراحل نماز همچون نیت، حمد، توحید، رکوع، سجده، تشهد و سلام به ترتیب روی هم قرار می‌دهد و به این وسیله مراحل نماز را فرا می‌گیرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی مشهد با بیان اینکه آموزش اهمیت احترام به پدر و مادر بازی پنجم و به نام مبارک امام باقر(ع) است، ادامه داد: کودک آیه صفحه 12 کتاب «قصه و آموزش همراه با شعر» را با کمک اولیاء حفظ کرده و ارائه می‌‎دهد که در پایان جایزه دریافت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) ششمین امام معصوم است و صادق به معنای راستگویی لذا ما در بازی ششم سعی داریم راستگویی را به کودکان آموزش دهیم، اظهار کرد: در این بازی کودکان بدون استفاده از دستمال کودک چشمان خود را بسته و روی تخته وایت‌برد همزمان با شعر چشم چشم دو ابر که توسط مربی خوانده می‌شود را نقاشی می‌کند.

دلالی‌نژاد ادامه داد: در بازی هفتم آموزش فرو بردن خشم و عصبانیت و کنترل خشم با ذکر صلوات برگرفته از سیره هفتمین اختر ولایت امام موسی کاظم(ع) است که کودکان با مسابقه بادکردن بادکنک به شمارش مسئول غرفه با ذکر صلوات آرام آرام باد بادکنک را خالی می‌کند که بدین وسیله فروبردن خشم کودک در برابر بادکنک را یاد می‌گیرند و سعی می‌کنند آن را سالم داشته باشد.

وی به ایجاد انس و الفت با امام رضا(ع) در بازی شماره هشت که به نام امام رضا(ع) است اشاره کرد و افزود: در این بازی کودک روی کاغذی آرزوی خودش را می‌نویسد و به کبوتر نامه‌رسان می‌سپارد، همچنین در این بازی سلام به امام خوبی‌ها را با مضمون «السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)» آموزش می‌بیند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی مشهد از آموزش بخشندگی در نهمین بازی سخن گفت و ابراز کرد: در این بازی کودک با ساخت پازل نقاشی با موضوع امام جواد(ع) و بخشندگی همراه شعری با مضمون «از بس که بخشنده بود  بهش می‌گفتن جواد» بخشندگی و سخاوت را از سیره این امام معصوم(ع) فرا می‌گیرد.

وی با اشاره به مسابقه شماره 10 با نام امام هادی(ع)، بیان کرد: در این بازی کودک دقت، تمرکز و پاکیزگی را در قالب شعر آموزش می‌بیند و بازی به این شکل است که او نقاشی را با دقت رنگ می‌کند و شعر «حرف امامم این است  پاکی نشانه دین است» را می‌خواند.

دلالی‌نژاد با اعلام اینکه در بازی شماره 11 کودکان بسم الله در اول هر کار را یاد می‌گیرند، اظهار کرد: در این مسابقه که به نام امام حسن عسگری(ع) است، کودک توپی را داخل سبدی می‌اندازد و شعر می‌خواند «امام عسگری امام خوبان  با کمک خدای خوب و قرآن  پیروز شدن بر همه دشمنان».

وی افزود: بازی شماره 12 به نام حجت بن حسن عسگری(عج) است که انس با امام در قالب مسابقه‌ای طراحی شده و این بازی به این شکل است که سرباز امام زمان از لابه‌لای گل‌های 12 امام نورانی و مهربان با پرچم عبور می‌کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رضوان علوی مشهد در پایان با بیان اینکه در کنار این 12 بازی، کودکان دو بازی دیگر را دارند، یادآور شد: کودکان اصول دین و فروع دین و همچنین حجاب برتر را در قالب مسابقه، شعر و بازی فرا می‌گیرند.

captcha