خداوند به‌وسیله واعظ‌هایی که برای بشر قرار داده آنها را از خواب غفلت بیدار می‌کند
کد خبر: 3326188
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

خداوند به‌وسیله واعظ‌هایی که برای بشر قرار داده آنها را از خواب غفلت بیدار می‌کند

کانون خبرنگاران نبأ: مرجع عالیقدر تشیع گفت: عالم دنیا جاذبه‌هایی دارد که انسان را به سوی خود می‌کشد و غافل می‌کند؛ خداوند نیز که سعادت بشر را می‌خواهد برای اینکه بشر غافل نشود واعظ‌هایی قرار داده که این واعظ‌ها می‌آیند و بشر را از خواب غفلت بیدار می‌کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، مسافران رمضانی مهمانی الهی به آخرین ایستگاه لیالی قدر رسیدند و در آخرین شب از شب‌های قدر که احتمال شب قدر بودن آن نسبت به دو شب گذشته بیشتر است با شست‌وشو در چشمه‌های توبه، گناهان خود را شستند و آماده شدند تا خداوند بهترین مقدرات خود را در سال جدید برای آنها مقدر کند.

مسجد و حسینیه مدرسه عالی علمیه امام کاظم(ع) قم نیز همگام با دیگر مساجد و مکان‌های مقدس در آخرین شب قدر بامداد پنجشنبه، 19 تیرماه مصادف با 23 ماه مبارک رمضان پذیرای خیل عظیمی از شب زنده‌دارانی بود که از نقاط مختلف شهر در این مکان جمع شده بودند تا در این شب مهم و سرنوشت‌ساز قدر این شب را در محضر مرجع عالیقدر جهان تشیع و مفسر قرآن آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی بدانند و احیاء بگیرند.

مناجات‌خوانان سحر بیست و سوم ماه مبارک رمضان مسجد مدرسه عالی علمیه امام کاظم(ع) قم طبق دو شب قبل از ساعت 23 با زمزمه «سُبْحَانَکَ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ» به استقبال آخرین شب قدر رفتند و می‌دانستند که باید در این آخرین دقایق و لحظات تمام تلاش خود را انجام دهند تا مشمول رحمت الهی قرار گیرند که دیگر مشخص نیست تا سال آینده توفیق حاصل شود باید امشب تمام و کمال قدر این آخرین شب قدر را بدانند و در این آخرین فرصت با زمزمه جوشن کبیر از خدا بخواهند که از آتش قهرش آنها را آزاد کند و توفیق پاک ماندن تا سال آینده را به آنها بدهند.

شب شب زنده‌داران مناجات‌خوان با اتمام دعای جوشن کبیر در شب زیارتی امام حسین(ع) با نوای گرم مداح اهل بیت(ع) حسین‌نژاد سفری به کربلای حسینی نمودند و در محضر مرجع عالیقدر به سوگواری و عزاداری پرداختند و سپس آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به بیان سخنانی پرداخت.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در این مراسم با اشاره به آخرین وصیت‌های امام علی(ع) در بستر شهادت، اظهار کرد: امام علی(ع) در آخرین وصایایشان فرمودند «ای شیعیان من، ای اصحاب من، ای فرزندان من دیروز مثل شما سالم بودم و امروز با فرقی شکافته در بستر شهادت عبرتی برای شما هستم و فردا هم برای همیشه از میان شما می‌روم».

این مفسر قرآن با اشاره به جاذبه‌های دنیا و غفلت بشر، بیان کرد: عالم دنیا شرایطی دارد، زرق و برقی دارد که غافل‌کننده است این جاذبه دنیا انسان را به سوی خود می‌کشد و غافل می‌کند؛ خداوند نیز که سعادت بشر را می‌خواهد برای اینکه بشر غافل نشود واعظ‌هایی قرار داده که این واعظ‌ها می‌آیند و بشر را از خواب غفلت بیدار می‌کنند.

وی با بیان اینکه این واعظ‌ها خیلی زیاد هستند که به استناد قرآن و روایات شاید 10 گروه واعظ باشد با اشاره به برخی از این گروه‌ها، ادامه داد: یکی از گروه‌های واعظ که بشر را از خواب غفلت بیدار می‌کند انبیاء، اولیاء و کتاب‌های آسمانی هستند که یک جمله آنها برای یک عمر ما کافی است. 124 هزار پیامبر آمده و این‌ها واعظ‌هایی هستند برای بشریت که جلوی خواب غفلت ما را بگیرند.

مفسر تفسیر نمونه بیان کرد: بیمارستان‌ها و قبرستان‌ها گروه دیگری از واعظان هستند، انسان وقتی از کنار بیمارستان‌ها عبور می‌کند که در آن بیماران مختلف و صعب‌العلاج بستری هستند و خود را سالم می‌بیند باعث می‌شود از غفلت بیدار شود. همچنین انسان با عبور از قبرستان‌ها می‌نگرد که اینان روزگاری عالمی برای خود داشتند و سر امور دنیا و اموال دعوا داشتند اما همه چیز را گذاشتند و رفتند و اکنون خاموش شده‌اند.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: امام صادق(ع) در پاسخ به شخصی که پرسیده بود آیا یک ساعت اندیشیدن از یک سال عبادت بهتر است صحیح است؟ و از امام خواسته بود این نوع تفکر را به من یاد بدهید، فرمودند «اگر انسان از کنار قصرهای ویران شاهان یا خانه‌های مخروبه بی‌صاحب بگذرد و بایستد و با خود بگوید که سازندگان و صاحبان شما کجا رفتند؟ قطعا چنین کاری تفکر صحیح است هر چند آنان با زبان بی‌زبانی پاسخ می‌دهند و اینها نیز واعظ هستند اگر گوش شنوا داشته باشید».

معظم له به پیکرهای بی‌جان روی تابوت به‌عنوان واعظ نام برد و بیان کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه پیکرهای بی‌جان مرده‌ها در تابوت را به‌عنوان واعظ معرفی کردند که آنها را به‌سوی قبرستان می‌برند و اینان روزی از کنار قبرستان رد می‌شدند و گاهی صورت‌شان را از قبرستان برمی‌گرداندند اما الان آنها را جایی می‌برند که آنها روزی صورت‌شان را از آنجا برمی‌گرداندند جایی که هرگز دوست نداشتند و چند روز بعد هم دیگر بستگان هم آنها را فراموش می‌کنند، بنابراین اینها واعظ هستند تا ما از خواب غفلت بیدار شویم.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در ادامه گفت: هارون‌الرشید خدمت امام کاظم(ع) رسید و با غرور گفت که من را به اختصار موعظه کن و امام فرمودند که هر چیزی که می‌بینی معجزه است البته چشم بینا می‌خواهد که این مواعظ را ببیند. این برگ درخت که در پاییز خشک می‌شود و می‌ریزد خودش موعظه است این برگ دورانی داشته در بهار سبز بوده و بر درخت چسبیده بود اما چند صبایی گذشت و زرد شد و با اندک بادی افتاد.

وی تصریح کرد: دیدید که پیرمرد یا پیرزن‌ها مثلا از حرم به منزل می‌روند عصازنان این مسیر را طی می‌کنند و هر از گاهی نیز می‌نشینند و خستگی می‌گیرند این نیز موعظه است؛ اینان روزی جوان و قوی و با نشاط بودند اما اکنون پیر شده‌اند همیشه این‌طور نبودند. حتی همین موی سفید که در سر و صورت پیدا می‌شود واعظ است، دنیا فریبنده است باید این واعظ‌ها را داشته باشید.

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با اشاره به روز قدس بیان کرد: یکی از عبادات شرکت در راهپیمایی روز قدس است. این روز می‌تواند یک حلقه اتصال و بیداری بشود، قدس حلقه اتصال و قبله اول مسلمانان است.

وی در پایان گفت: دنیای امروز دنیای تبلیغات و رسانه‌ها است؛ دشمنان اسلام رسانه‌های قوی تبلیغاتی را در اختیار دارند و حقایق را وارونه نشان می‌دهند، اما وقتی حرکت‌های میلیونی در همه کشورها به مناسبت روز قدس صورت می‌گیرد نمی‌توانند آن را مخفی کنند و همین یک حرکت ساده خیلی برکت دارد و یک حرکت خنثی‌کننده می‌شود مسلمانان به این روز اهمیت بدهند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

captcha