اعلام آمادگی بیش از ۳۰۰ استاد حوزه برای ارائه درس تفسیر قرآن کریم
کد خبر: 3327835
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
حسینی بوشهر عنوان کرد:

اعلام آمادگی بیش از ۳۰۰ استاد حوزه برای ارائه درس تفسیر قرآن کریم

گروه حوزه های علمیه: مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز بیش از ۳۰۰ کلاس تفسیر در حوزه علمیه وجود دارد، گفت: این مسئله نویددهنده یک کار عظیم قرآنی در حوزه علمیه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور شب گذشته، 22 تیرماه در مراسم اختتامیه بخش حوزوی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن با طرح این سؤال که چرا پیامبر اسلام(ص) تأکید داشتند که قرآن و عترت از یکدیگر جدا نشوند، گفت: رسول اکرم(ص) به عنوان خیرخواه جامعه اسلامی به دنبال سعادت مسلمانان بودند.

وی افزود: اگر جامعه اسلامی توصیه پیامبر(ص) مبنی بر جدا نکردن قرآن و عترت را مورد توجه قرار می داد امروز وضعیت مسلمانان متفاوت از امروز بود و این تفرقه و جدایی میان مسلمانان وجود نداشت.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به وضعیت امروز سوریه و عراق گفت: چرا باید ثروت خدادادی که در اختیار کشورهای اسلامی قرار گرفته تبدیل به جنگ افزار شود و به جای اینکه دشمنان اسلام مورد هدف قرار گیرند، مسلمان، مسلمان را می کشد.

وی با بیان اینکه آنچه امروز در کشورهای اسلامی می بینیم از نقطه جدایی قرآن و عترت آغاز شد، اظهار کرد: اگر آن نقطه آغاز نمی شد و آن افتراق حاصل نمی شد فضای جامعه اسلامی فضای متفاوتی بود لذا باز هم تا دیر نشده همه مسلمانان به سمت قرآن و اهل بیت(ع) بروند اگر این پذیرفته شود جایی برای تاخت و تاز کسانی که ابزار دست دیگران می شوند، نخواهد بود.

حسینی بوشهری افزود: قرآن شفاست و باید به قرآن مراجعه کرد چرا که هم درد را مطرح می کند و هم درمان را می گوید؛ به عنوان مثال در آخرین آیه سوره جمعه دردی که مطرح کرده است که در نماز جمعه که خطیب پیامبر(ص) است، صدا می آید که کاروان تجاری آمده و همه یکی یکی به سمت کاروان می‌روند.

وی افزود: این مسئله تنها بیان جریان مصداقی زمان پیامبر(ص) نیست بلکه نگاه قرآن این است که اگر بین دو راهی جاذبه مادیات و پیامبر قرار گرفتید، این هنر شماست که مثل آنها عمل نکنید که جاذبه های مادی باعث شود شما پیامبر را تنها بگذارید و این مسیر مشخص می شود که شما هر زمانی درگیر این مسئله خواهید بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: هر روز این ریزش ها و رویش ها هر زمانی اتفاق بیفتد و ما باید سعی کنیم در جرگه رویش ها قرار گیریم؛ امام مسلمین را رها نکنیم و به دنبال مادیت و لهو حرکت نکنیم.

وی تأکید کرد: راهکار این است که ما تعالیم قرآنی خود را گسترش دهیم؛ قرائت قرآن، انس با قرآن، تدبیر در قرآن و عمل به قرآن مسیری است که در رابطه با قرآن باید طی شود و چه مرکزی مناسب تر از حوزه های علمیه می تواند این مسیر را فراهم کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه نگاه حوزه علمیه نسبت قرآن با گذشته متفاوت شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته کمتر از عدد انگشتان دست درس تفسیر در حوزه علمیه داشتیم؛ زمانی علامه طباطبایی درس تفسیر می گفت و همه جا درس ایشان مطرح بود که مباحث ایشان به تفسیر گرانسنگ المیزان تبدیل شد.

وی افزود: امروز نیز شخصیت استواری مانند آیت الله جوادی آملی درس تفسیر دارند که تبدیل شده به تفسیر تسنیم که به ده ها جلد خواهد رسید و اثر ماندگار حوزوی خواهد شد.

حسینی بوشهری با بیان اینکه امروز بیش از 300 کلاس تفسیر در حوزه علمیه وجود دارد، گفت: آن روزی که به اساتید حوزه اعلام کردیم در کنار دروس رسمی، درس تفسیر را نیز باید به عنوان درس مطرح حوزه ها در نظر بگیرند، استقبال کمی شد با این حال آماری که امسال برای شروع برنامه های درسی تفسیر حوزه اعلام کردند، رقمی بیش از 300 کلاس است که نویددهنده یک کار عظیم قرآنی در حوزه است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مسئولان نمایشگاه گفت: باید از زمان پایان نمایشگاه تدارک نمایشگاه سال آینده را برای توسعه فضا و یک کار بنیادین اغاز کنید.

حسینی بوشهری تصریح کرد: نباید به این بسنده کنیم که در بخش حوزوی 40 مجموعه در 25 غرفه شرکت کنند؛ این فضا جوابگوی مسائل حوزوی نیست.

captcha