جلسات قرآن؛ مهد اصلی پرورش برترین استعدادهای قرآنی
کد خبر: 3357315
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
قاسمی عنوان کرد؛

جلسات قرآن؛ مهد اصلی پرورش برترین استعدادهای قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: کارشناس فرهنگی ـ دینی جهاددانشگاهی اردبیل ضمن اشاره به اهمیت وجود جلسات قرآنی در جامعه، گفت: به جرات می‌توان گفت قاری یا حافظ قرآنی برتری در کشور وجود ندارد که تربیت یافته همین جلسات نباشد.

تقی قاسمی‌خادمی، کارشناس فرهنگی- دینی جهاددانشگاهی اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، در مورد اهمیت جلسات قرآنی در پرورش استعدادهای برتر و نوابغ قرآنی، گفت: اکثر نوابغ قرآنی در دو رشته مهم حفظ و قرآئت قرآن‌کریم تربیت‌یافته همین جلسات قرآنی بوده و از آن‌ها بهره گرفته‌اند.
وی فعالان و استعدادهای برتر قرآنی را از افراد معنوی جامعه برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر و با در نظر گرفتن تهاجم فرهنگی غربی، در جامعه نیاز بسیاری به‌وجود چنین افرادی احساس می‌شود و لزوم حمایت از چنین افراد و چنین جلسات و ارتقای کیفیت جلسات قرآنی از امور مهم به‌شمار می‌رود.
قاسمی همچنین لزوم وجود جلسات تخصصی قرآئت قرآن هفتگی در مساجد دانشگاه‌ها، بهره‌مندی جلسات قرآنی از ابزارهای کارآمد و به‌روز، استفاده از مساجد با امکانات رفاهی مناسب جهت تشکیل جلسات قرآنی، برگزاری جشنواره‌ها و انتخاب برترین جلسات قرآنی و توجه به تفسیر قرآن و همچنین ذکر بیشتر یاد و نام اهلبیت(ع) را در جلسات قرآنی امور مهمی در ارتقای کیفیت این جلسات برشمرد.


لزوم توجه جدی به جلسات قرآنی و حمایت از آن‌ها
قاسمی خادمی بیان کرد: چنانچه نگاهی به کارنامه جلسات قرآنی و عملکرد آن‌ها بعد از انقلاب اسلامی بیندازیم، متوجه خواهیم شد اکثر نوابغ قرآنی در دو رشته مهم حفظ و قرآئت قرآن کریم تربیت‌یافته همین جلسات قرآنی بوده و از آن‌ها بهره گرفته‌اند. به جرات می‌توان گفت قاری یا حافظ قرآنی در کشور وجود ندارد که تربیت یافته همین جلسات نباشد.
قاسمی در ادامه افزود: علاوه بر جنبه آموزشی، این جلسات دارای چنان بار معنوی زیادی به برکت قرآن هستند که حقیقتا شرکت‌کنندگان در آن‌ها به‌نوعی جان و روحشان آمیخته با ذکر الهی و معارف قرآنی می‌گردد. وی ادامه داد: اینجانب به‌عنوان فردی که سال‌ها در این جلسات نورانی شرکت نموده و در حال حاضر نیز تا حد امکان توفیق حضور دارم، مشاهده نموده‌ام اکثر افراد نوجوانی که قبلا با آن‌ها در این جلسات حضور داشتیم الان از افراد موفق جامعه می‌باشند که اینجانب آن‌را از برکت همین نشست‌های نورانی و الهی می‌دانم.


لزوم برگزاری جلسات تخصصی قرآئت قرآن در مساجد دانشگاه‌ها
کارشناس فرهنگی-دینی جهاددانشگاهی اردبیل در مورد وجود جلسات قرآئت قرآن هفتگی در مساجد دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های کشور به‌برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، اهمیت زیادی به قرآن و قرآن آموزی دانشجویان داده می‌شود، اما هرچقدر در این حوزه تلاش و فعالیت شود باز جای کار بسیار داریم. خوشبختانه در حال حاضر جلسات ترتیل قرآن، تفسیر و جزءخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان در اکثر دانشگاه‌ها وجود داشته اما جلسه تخصصی قرآئت و حفظ قرآن با حضور اساتید برجسته و اهل فن برای دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی کم‌رنگ‌تر است. وجود این جلسات می‌تواند علاوه بر افزایش بار معنوی قرآنی در دانشگاه‌ها عاملی برای تربیت بهینه استعدادهای نهفته قرآنی دانشجویی در دانشگاه‌ها به‌شمار رود که از این طریق بتوانند در مسابقات مختلف افتخار آفرینی نمایند و حقیقتا نیز در حال حاضر، جامعه ما به چنین استعدادهای قرآنی نیاز دارد.
قاسمی در ادامه افزود: از موارد مهمی که در جلسات قرآنی بهتر است استفاده گردد، استفاده از ابزارهای کارآمد، نرم‌افزارهای قرآنی پیشرفته، اسلاید پروژکتور و سایر ابزارهای بهینه جهت استفاده فرآگیران قرآنی می‌باشد.
وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته امکانات جلسات قرآنی تنها عبارت بود از قرآن، رحل و میکروفون و بعضا ضبط صوتی جهت ضبط صدای قاریات استفاده می‌شد و در حال حاضر نیز جلسات قرآنی تقریبا از همان امکانات قبلی بهره‌مند می‌باشند که این مسئله از دو جنبه قابل بررسی می‌باشد. حفظ همان شکل سنتی و قدیمی قبلی جلسات قرآنی خود می‌تواند عامل مثبتی به‌شمار رود و به‌نظر اینجانب همین شکل سنتی خود عاملی در افزایش معنویت این جلسات به‌شمار می‌رود، اما مسئولان جلسات قرآنی بایستی بدین موضوع اهتمام جدی داشته باشند که چگونه می‌توانند از ابزارهای رایانه‌ای و سایر امکانات کارآمد و بروز کنونی بدون ازبین بردن همان ساختار سنتی جلسات، در جهت ارتقای بار آموزشی این نشست‌ها استفاده نمایند که این خود جای بحث و بررسی فرآوان و نیازمند هم‌اندیشی همه مسئولان و افراد ذی‌ربط به‌شمار می‌رود.


استفاده از مساجد با امکانات رفاهی مناسب جهت تشکیل جلسات قرآنی
وی گفت: اکثرا مشاهده نموده‌ام که مکان تشکیل جلسات قرآنی درمساجدی بوده است که از امکانات رفاهی نامناسبی برخوردار می‌باشند به‌طور مثال از سیستم گرمایشی، سرمایشی، دستگاه صوتی(اکو) و ساختمان مناسبی برخوردار نبوده و حتی مکان مسجد نیز در مکان پر سر و صدایی از شهر واقع شده است.
قاسمی در ادامه افزود: بدون شک نسل کنونی که نسبت به نسل قبلی از امکانات رفاهی نسبتا بالایی در زندگی برخوردار می‌باشد، بهتر است جهت جذب آن‌ها به چنین محافل معنوی قرآنی از مساجدی استفاده نماییم که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار باشند تا نوعی جذابیت برای نسل کنونی داشته باشد. بدون شک تشکیل جلسات قرآنی در مساجد با امکانات نامناسب شاید بتواند نوعی عامل منفی در جهت جذب نوجوانان به‌شمار رود.
قاسمی خادمی بیان کرد: طبق احادیث و گفته خود قرآن کریم که عمل به قرآن را برتر و واجب‌تر از قرآئت آن می‌دانند، بنظر اینجانب جلسات قرآنی نباید به قرآئت صرف قرآن محدود شود و تمام جلسات قرآنی بهتر است از مفسر اهل‌فن و عالمی برخوردار باشند تا در هر جلسه حتی به اندازه ربع ساعت مفاهیمی از مفاهیم بلند قرآنی را به حاضران ارائه نماید که خود عامل مهمی در تربیت قرآنی شرکت‌کنندگان به‌شمار می‌رود. البته لازم بذکر است که در حال حاضر در برخی جلسات قرآنی فعلی این موضوع به شکل مثبتی اجرا می‌شود.
قاسمی ادامه داد: اینجانب به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین افراد بهره‌مند از این جلسات پیشنهاد دیگری در مورد جلسات قرآنی دارم و آن عبارتست از ذکر هرچه بهتر و بیشتر نام اهل‌بیت(ع) در جلسات قرآنی. همان‌گونه که می‌دانیم پیامبر اکرم(ص) قرآن و اهل‌بیت(ع) را دو ثِقل اکبری معرفی نموده‌اند که هیچ‌گاه از هم جدا نخواهند شد.
قاسمی ادامه داد: اکثرا در جلسات قرآنی ذکر فضایل و مصائب اهل‌بیت(ع) در روزهای شهادت این بزرگواران مسئله‌ای است که کم‌تر بدان توجه می‌شود. وی گفت: با اذعان به این مسئله که هدف اصلی و اول جلسات قرآنی تربیت قاریان و حافظان برجسته قرآنی می‌باشد و اولویت اول در چنین نشست‌هایی همین مسئله است، اما همان‌گونه که تفسیر قرآن را برای چنین جلسلاتی لازم می‌دانیم بایستی ذکری از فضایل اهل‌بیت(ع) و حتی ذکر مصائب اهل‌بیت(ع) در ایام شهادت و به‌خصوص در ایام شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) و سایر مناسبت‌ها را لازم بدانیم و توجه به این موضوع در ارتقای بار معنوی چنین جلساتی بسیار موثر خواهد بود.
قاسمی خادمی گفت: از موارد مهمی که در هر استانی جهت ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه،  انجام شود پخش برخی از این جلسات قرآنی در شبکه استانی صدا و سیما می‌باشد. چرا که پخش رسانه‌ای این جلسات می‌تواند در معرفی اهمیت، ارزش و پرفایده بودن این جلسات گام مهمی باشد.


حمایت معنوی و مادی از فعالان قرآنی
قاسمی در ادامه گفت: فعالان و استعدادهای برتر قرآنی از افراد معنوی جامعه به‌شمار می‌روند که در حال حاضر در جامعه نیاز بسیاری به‌وجود چنین افرادی وجود دارد. وی ادامه داد: اغلب جلسات قرآنی نوعی حرکت خودجوش مردمی به‌شمار رفته و از بودجه یا حمایت خاصی برخوردار نبوده و مسئولان چنین جلساتی بدون هیچ‌گونه تمنای مالی اقدام به تاسیس و اداره چنین جلساتی نموده‌اند. اما نوجوانان و قشر کم سن و سال حاضر در چنین جلساتی نیاز به تشویق‌های معنوی و مادی دارند که وجود چنین تشویق‌هایی می‌تواند عامل بسیار مهمی در افزایش علاقه نسل جدید به چنین فعالیت‌های قرآنی باشد. متاسفانه بدلیل عدم وجود بودجه مالی مشخص برای چنین جلساتی باعث شده است که تشویق مادی نوجوانان فعال قرآنی در چنین جلساتی کم‌رنگ‌تر باشد که امید است بدین مسئله توجه جدی شود.
قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: همان‌گونه که مسابقات مختلفی جهت انتخاب برترین قاری، حافظ و... برگزار می‌شود، پیشنهاد اینجانب بر آن است که مسئولین امر جهت پویایی هرچه بهتر جلسات قرآنی در هر استانی جشنواره‌ای برگزار نموده و براساس معیارهای تعریف شده و مشخص بهترین و برترین جلسات قرآنی را معرفی نموده و حمایت‌های ویژه‌ای نیز برای آن‌ها در نظر بگیرند. در سطح بزرگ‌تر، برترین‌های هر استانی می‌توانند در سطح ملی نیز به‌رقابت باهم بپردازند و این پیشنهادی است که می‌تواند در کشور و باهمت مسئولین امر اجرا گردد.

captcha