ثمرات برخورد فلسفی شیخ انصاری با فقه
کد خبر: 3372670
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
رئیس موسسه فقاهت و تمدن‎سازی تشریح کرد:

ثمرات برخورد فلسفی شیخ انصاری با فقه

گروه حوزه‌های علمیه: شیخ انصاری در تفسیر متون دینی که عقلایی و عرفی هستند، فلسفی برخورد کرده‌اند، و ثمره این رویکرد، نادیده گرفته شدن قرائن تاثیرگذار در متن،است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد، رئیس موسسه فقاهت و تمدن سازی ششم مهر در همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال برگزاری است، گفت: بر کسی پوشیده نیست که شیخ انصاری از نقاط عطف تاریخ حوزه شیعه است به گونه‎ای که بعد از ایشان تا به امروز همچنان اسلوب ایشان در حوزه‎های علمیه دنبال می‎شود.

وی ادامه داد: از این حیث وضعیت دوره بعد از شیخ انصاری(ره) شباهتی ملموس به دوره بعد از شیخ طوسی(ره) پیدا کرده است، هرچند گاهی توسط تنی چند از علما، تغییرهایی ارزشمند در این روش صورت گرفت؛ اما همواره این قطار به ریل قبلی خود بازگشته است.

این استاد حوزه تصریح کرد: همچنان این روش شیخ انصاری است که خطوط اصلی علم‎آموزی فضلای حوزه را معین می‎کند و واضح است که در چنین فضایی، نقدهای روشی و اساسی به مکتب شیخ انصاری و نه نقدهای درون ساختاری، بسیار ارزشمند هستند.

برخورد فلسفی با فقه

رئیس موسسه فقاهت و تمدن سازی با اشاره به نقدهایی که می توان به مکتب اصولی شیخ وارد کرد بیان کرد: یکی از این نقدها این است که شیخ در تفسیرمتون دینی که عقلایی و عرفی هستند، فلسفی برخورد کردند، و ثمره این رویکرد، نادیده گرفته شدن قرائن تاثیرگذار در متن، و احتمال سازی‎های ناروا است.
اکبرنژاد تصریح کرد: زیاده روی در نقل اقوال یکی دیگر از این نقدهاست که موجب پنهان شدن هرچه بیشتر نظر صواب و به وجود آمدن مسلکی احتیاطی و  پرهیز از فتوا دادن می‎شود.
وی با اشاره به محور سوم نقد خود اظهار کرد: توسعه مباحث زائد توسط شیخ انصاری، همانند بحث‎های وضع، حقیقت شرعیه و مشتق از دیگر نقدهایی است که می توان به مکتب اصولی شیخ بزرگ وارد کرد.

برپایی سه روزه کارگاه

یادآور می‌شود همایش نقد مکتب اصولی شیخ انصاری با نظریه‌پردازی  حجت‎الاسلام و المسلمین محمد تقی اکبرنژاد و در قالب کارگاه به مدت سه روز در حال برگزاری است و امروز و فردا نیز ادامه می‎یابد.

این همایش از این حیث که علاوه بر نقد روشی، به ارایه طرحی نو و جایگزین با عنوان «نظام معرفتی فقاهت» می‌پردازد و ساختاری جدید و کارآمد را پیشنهاد می‎کند، همایشی برجسته محسوب می‌شود.

موضوع همایش اخیر «بایسته‌های تکامل در شیوه فقاهت و استنباط» است.

captcha