عمق فاجعه منا هر لحظه بیشتر می‌شود / وهابی‌ها به تمدن ایرانی حسادت می‌کنند
کد خبر: 3374109
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
حجت‌الله ایوبی:

عمق فاجعه منا هر لحظه بیشتر می‌شود / وهابی‌ها به تمدن ایرانی حسادت می‌کنند

گروه هنر: رئیس سازمان سینمایی گفت: متاسفم که هر روز بر عمق فاجعه منا افزوده می‌شود؛ حادثه‌ای وحشتناک که به واسطه بی‌کفایتی آل سعود به وجود آمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اهالی سینما در گردهمایی که شب گذشته، 6 مهرماه در ساختمان شماره 2 خانه سینما برگزار شد فاجعه منا را محکوم کرده و خواستار قبول مسئولیت این فاجعه از سوی حکام آل سعود شد. در این میان بسیاری از هنرمندان سینما و تلویزیون حضور داشتند که از آن جمله می‌توان حجت‌الله ایوبی، مهتاب کرامتی، رضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا کیانیان، محمدرضا شرف‌الدین، فرهاد قائمیان، حسن برزیده، همایون اسعدیان و... اشاره کرد.

در ابتدای این مراسم ایوبی در سخنانی اظهار کرد: جگرمان خون شده از آنچه که در منا رخ داده است و متاسفانه هر لحظه بر عمق فاجعه افزوده می‌شود، حتی نمی‌توان امید داشت کسانی که مفقود شده‌اند، زنده باشند. در این میان چند تن از بهترین دوستان من نیز جز این کشته‌شدگان هستند که اکثراً جزء بهترین سفرای ایران بودند.

وی افزود: چند روز پیش یکی از دوستانم در مکه با من تماس گرفت و از برخورد بسیار بد و وحشیانه میزبان و کسانی که خود را حامی حجاج می‌دادنند گلایه کرد. این رفتارها نیز متاسفانه سال‌هاست که از طرف آنها تکرار می‌شود.

ایران در انتظار پاسخگویی آل سعود

ایوبی تاکید کرد: جامعه سینمایی ایران، همچون جامعه فرهنگی کشورمان در انتظار می‌نشیند تا ببیند چه اقدامی از طرف مسئولان آل سعود انجام می‌شود، همچنین در انتظار عکس‌العمل دیگر کشورهای اسلامی و جهان هستیم، البته با شدت نیز این سهل‌انگاری را محکوم می‌کنیم. نکته دیگر این‌که این اتفاق یک آزمون سخت برای کشورهای مسلمان و جامعه جهانی است، زیرا دنیا باید بداند که این حادثه چرا و به چه دلیل رخ داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: جامعه سینمایی در کنار تمامی هموطنان خود به سختی پیگیر آنچه رخ داده است، نکته مهم این که تنها تعداد کشته شدگان درد ما نیست، بلکه رفتار تبعیض‌آمیز و پر از حقد و حسد آل سعود نسبت به تمدن بزرگ ایران اتفاق دیگری است که ما را آزار می‌دهد.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: گفته ما به این معنی نیست که بخواهیم جنگ عرب و عجم به راه بیندازیم، اما می‌دانیم که وهابی‌ها، سلفی‌ها و داعشی‌ها با چه حقد و حسدی به تمدن ایران نگاه می‌کنند، البته آنها در گور حسادت خود دفن خواهند شد. در این میان آنها باید بدانند که تمدن و فرهنگ را نمی‌توانند با پول بخرند.

وی در پایان تاکید کرد: سینمای ایران نیز باید با افتخار در تمامی مجامع بین‌المللی بدرخشد تا افتخار و تمدن ایرانی به درستی به مردم جهان معرفی شود. این اقدام به طور حتم خاری در چشم بدخواهان ایران اسلامی است.

عزادار حرمت و کرامت انسانی هستیم

پس از سخنان ایوبی، فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما اذعان کرد: امروز عزادار انسان‌هایی هستیم که در حال انجام یک آیین ایمانی و زیارت خانه خدا به شهادت رسیدند. امروز گرد هم آمده‌ایم تا برای کرامت انسانی و حرمت ایمان، سوگوار درگذشتگان این فاجعه انسانی باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه فاصله ما با بحران بعدی کمتر می‌شود، هر چند فاصله با فرهنگ پرسش‌گر کمتر از گذشته می‌شود، زیرا متاسفانه پاسخی در مقابل این قبیل فاجعه‌ها داده نمی‌شود، البته بی‌پاسخی به چراهای فرهنگ، فرهنگ را از طرح پرسش‌های خویش باز نمی‌دارد و تنها باعث می‌شود که فرهنگ با ما قهر کند و ما به را به عزای کرامت انسان و حرمت ایمان بنشاند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: حق تمام کشورهایی که در این فاجعه کشته داده‌اند است که مستندسازانش درباره این رویداد فیلمسازی کنند. برای همین حکام آل سعود باید این اجازه را برای سینماگران فراهم کنند تا در عربستان به این موضوع بپردازند. برای همین حضور جدی سینماگران در کنار هیئتی که از سوی دولت تعیین می‌شود تا حقیقت را شناسایی کنند مطالبه جدی خانه سینماست.

بحش دیگری از این مراسم اختصاص داشت به نواختن نی توسط شاهو عندلیبی که قطعه نینوا را اجرا کرد، سپس اکبری نبوی شعری را به مناسبت درگذشت حجاج عربستان قرائت کرد.

ملت ایران عزادار مناست

آخرین سخنران این مراسم نیز حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی بود که در بیاناتی تصریح کرد: به همه ملت ایران به ویژه خانواده حجاج درگذشته تسلیت می‌گویم و برای آنان صبر عاجل را از خداوند خواستارم. ای کاش فرصت بیشتری بود تا اهالی موسیقی نیز در این مراسم حضور جدی‌تر داشتند، اما من به عنوان یک نماینده از موسیقی ایران به شدت این فاجعه را که رخ داده محکوم می‌کنم.

وی در پایان تصریح کرد: این حادثه خود درد عظیمی است، اما بی‌تفاوتی کسانی که موجب چنین حادثه‌ای شده‌اند، بسیار دردآورتر است. امیدوارم که شرایطی پیش آید که آنها پاسخ‌گوی رفتار زشت خود باشند.

captcha