زیارت جامعه کبیره نگاه متفاوتی از امام‌شناسی ارائه می‌دهد
کد خبر: 3374119
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳

زیارت جامعه کبیره نگاه متفاوتی از امام‌شناسی ارائه می‌دهد

گروه اجتماعی: مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: زیارت جامعه کبیره به عنوان یکی از بزرگترین یادگارهای امام هادی(ع) نگاه متفاوتی از امام‌شناسی ارائه می دهد و البته درباره صفات الهی نیز مباحثی را مطرح می کند.


حجت‌الاسلام جواد اکبری‌مطلق، مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: بیشترین روایت‌هایی که اکنون در اختیار ما قرار دارد از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است و از حضرت هادی(ع) روایات کمتری داریم.



وی اظهار کرد: در کنار اینکه روایات کمی از امام هادی(ع) داریم، زیارت بسیار پر معنای جامعه کبیره از ایشان به یادگار مانده است که نکات بسیاری برای اهل تحقیق و پژوهش در خود نهفته دارد که نباید از آن غفلت کرد.



مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی بیان کرد: زیارت جامعه کبیره به‌عنوان یکی از بزرگترین یادگارهای امام هادی(ع) نگاه متفاوتی از امام شناسی ارائه می‌دهد و البته درباره صفات الهی نیز مباحثی را مطرح می‌کند.



اکبری‌مطلق ادامه داد: مفاهیم این زیارت به قدری بلند است که اگر کسی ذهنیت دینی درستی نداشته باشد، ممکن است به سمت برداشت‌های غلط از مقام ائمه برود در حالی که از خود ائمه(ع) نقل شده که هر چه داریم از پروردگار است.



وی افزود: به همین دلیل است که در تعالیم دینی نقل شده که قبل از خواندن زیارت جامعه کبیره ذکر «الله اکبر» و «سبحان الله» زیاد بگویید تا یاد خدا در ما افزایش یابد و بدانیم که امامان چیزی مستقل از خداوند ندارند.



مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی گفت: در این زیارت درباره مقام ائمه اینگونه نقل شده که خداوند به وسیله شما(ائمه) انسان را عزت می‌دهد و خواری دوره کرده و از پرتگاه‌های دوزخ نجات می‌دهد.



اکبری‌مطلق یادآور شد: علمای بزرگ بسیار به انس با زیارت جامعه کبیره تأکید داشتند چرا که وقتی مقام ائمه را می‌خوانیم به سمت تعبد قلبی نسبت به امامان گرایش پیدا می‌کنیم و نیازی به برهان‌های فلسفی و عقلی پیدا نمی‌کنیم.

captcha