تعزیه سیار بازار تاریخی اراک سومین سال اجرای خود را تجربه کرد
کد خبر: 3392790
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۲
بعد از وقفه‌های طولانی؛

تعزیه سیار بازار تاریخی اراک سومین سال اجرای خود را تجربه کرد

گروه هنر: تعزیه سیار بازار تاریخی اراک که جزء آثار معنوی ثبت شده ملی به شمار می‌آید بعد از وقفه‌های طولانی که هر بار به بهانه‌ای از اجرای جلوگیری می‌شد، امسال برای سومین سال متوالی برگزار شد.

سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اظهار داشت: تعزیه سیار بازار اراک روز هشتم ماه محرم با حضور 25 گروه تعزیه‌خوان و برای سومین سال متوالی در بازار تاریخی اراک با شور فراوان و به صورت خود جوش با همت مردم و پیشکسوتان هیئت‌های مذهبی برگزار ‌شد.

وی ادامه داد: حرکت کاروان غم و شبیه‌خوانی با حضور هیئت‌های قدیمی اراک از برنامه‌های این آئین سنتی به شمار می‌رود که در گذشته‌های دور توسط هیئت‌ها و گروه‌های تعزیه دو محله بزرگ اراک یعنی قلعه و حصار اجراء می‌شده است و از مراسمات سنتی بوده که به همراه 11 آئین عاشورایی دیگر در فهرست آثار ملی کشور تحت عنوان میراث معنوی استان مرکزی به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول گفت : امسال این مراسم روز هشتم محرم از مقابل مسجد حاج علی واقع در خیابان محسنی آغاز و به سمت بازار سرپوشیده حرکت کرد، تعزیه سیار بازار اراک تا سال 1342 به طور جدی برگزار می‌شد، اما بعد از سال 1342 به دلیل جلوگیری از عزاداری‌های محرم و شرایط سیاسی حاکم بر جامعه اجرای آن متوقف شد.

حسینی در پایان افزود : پس از پیروزی انقلاب با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته این تعزیه در سال‌های 1359 تا 1361 دوباره از سر گرفته شد، اما این بار به دلیل ایجاد مشکلات برای برخی کسبه بازار برگزار نشد تا اینکه با پیگیری‌های انجام شده در سال 1392 برای نخستین بار موفق به برگزاری آن شدیم.

captcha