آیین شام غریبان اسرای دشت کربلا در کاشمر برگزار شد
کد خبر: 3393168
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
طبق سنتی دیرینه؛

آیین شام غریبان اسرای دشت کربلا در کاشمر برگزار شد

گروه اجتماعی: آیین شام غریبان اسرای دشت کربلا طبق سنتی دیرینه شب گذشته با حضور عزاداران و عاشقان ثارالله(ع) در کاشمر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دوستداران خاندان مطهر حضرت سیدالشهداء(ع) که روز عاشورا در سوگ شهادت سرور آزادگان جهان «وا حسینا» سر داده بودند، شب گذشته، دوم آبان‌ماه با زینب کبری(س) عقیله بنی هاشم که پس از شهادت امام حسین(ع) در دشت نینوا، مسوولیت مهم پیام کربلا را بر عهده داشت، همدردی کردند.

ارادتمندان خاندان نبوت با حرکت کاروان نمادین شام غریبان و به نمایش گذاشتن کاخ یزید، اسرای کربلا، خرابه‌های شام و خیمه‌های نیمه سوخته و. . . در سطح شهر به آرامگاه شهید مدرس عزیمت کردند و در این محل محبان اهل بیت(ع) به اقامه عزای سیدالشهدا پرداختند.

در حاشیه این مراسم هادی پارسا، مسئول حسینیه جانثاران ابالفضلی در گفت‎و‎گو با ایکنا با بیان اینکه مراسم شام غریبان با به راه افتادن کاروان اسرای دشت کربلا همه ساله توسط این هیئت برگزار می‌شود، افزود: این کاروان از سال‌ها قبل توسط خود جوانان هیئت جانثاران راه‌اندازی شده است.

وی با اعلام اینکه چون در روز عاشورا همانند سایر هیئت‌ها به این هیئت جهت عزاداری وقت داده نمی‌شد به همین جهت جوانان هیئت جانثاران ابالفضلی تصمیم به راه‌اندازی این کاروان گرفتند به طوری که در سال اول دو نیسان و یک گاری دستی بود تا امسال که به چندین تریلی رسیده است.

وی با بیان اینکه از یک ماه قبل از شروع ماه محرم برنامه ریزی جهت هرچه باشکوه‌تر برای برگزار شدن این کاروان انجام می‌شود به طوری که 70 نفر در این کار دخالت دارند، افزود: در برگزاری این کاروان از کودک پنج ساله تا پیرمرد 70 ساله به عشق حسین کار می‌کنند.

وی در خصوص ترتیب تریلی‌ها گفت: هر تریلی نماد خاصی است به طوری که در ابتدای این کاروان پرچم‌ها، علم افتاده و گروه موزیک هستند و در ادامه بر روی تریلی اول و دوم کاخ یزید و بازار شام قرار دارند.

مسئول حسینیه جانثاران ابالفضلی بیان کرد: از تریلی سوم مربوط به دشت کربلا است که شیر و خیمه‌ها، نهر فرات، خرابه شام و نیزار طفلان مسلم، اسب ذوالجناح، اسرای کربلا، ناقه حضرت زینب(س) و علامت فانوسی و در پایان سینه زن‌ها قرار دارند.

یادآوری می شود، سوگواران حسینی در شام غریبان ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش با راه‌اندازی دسته‌های سینه زنی و روشن کردن شمع در مساجد و حسینیه‌ها، در سوگ شهدا و مظلومیت اسرای دشت کربلا عزاداری کرده و اشک ماتم ریختند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیدمرتضی شکفته
|
-
|
۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۱۸:۰۸
0
0
سلام.کاش عکس های بیشتر و جامع تری ازاین مراسم کم نظیر برای عموم مردم میگذاشتید.مراسمی که نیاز به بیشتر دیده شدن دارد. باتشکر ازشما
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۸ - ۰۳:۰۱
0
0
لطف کنید از شام غریبان ویدئو بزارید
captcha