عزاداری اردبیل برای مناطق آذری ایران و کشورهای اطراف مرجعیت پیدا کرده است
کد خبر: 3421567
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
آیت‌الله عاملی:

عزاداری اردبیل برای مناطق آذری ایران و کشورهای اطراف مرجعیت پیدا کرده است

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل گفت: عزاداری اردبیل برای کشورهای اطراف و شهرها و مناطق آذری کشور، مرجعیّت پیدا کرده و به همین جهت باید به طور دقیق پالایش شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، روز گذشته هشتم آبان‌ماه، در خطبه‌های نمازجمعه شهر اردبیل با اشاره به حضور خود در جمع عزاداران آذری کشور روسیه با تحسین از عزاداری شیعیان روسیه بر ضرورت حضور مبلغین در روسیه تأکید کرد و از عزاداری‌های شایسته و با عظمت اهالی استان و آذربایجان و برادران اهل سنت در استان مخصوصا در عنبران بطور ویژه قدردانی کرد.

عاملی همچنین با اشاره به مصاحبه خود با رادیو مسکو، ملاقات با وزیر دیانت داغستان و حضور در کنفرانس ادیان و کنفرانس عاشورا در روسیه، گفت: سلفیّت‌خیز عظیمی برای حضور در روسیه برداشته است، که اگر در آینده آنها بتوانند در ارکان مدیریت روسیه نفوذ کنند، این اتفاق برای موالیان اهل بیت به صورت فوق‌العاده نگران کننده خواهد بود.

امام جمعه اردبیل افزود: عزاداری اردبیل برای کشورهای اطراف و شهرها و مناطق آذری کشور، مرجعیت پیدا کرده و به همین جهت باید به طور دقیق پالایش شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه مناسک عزاداری ما در منظر ملیت‌های دیگر در اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود، تصریح کرد: مناسک عزاداری باید با داشتن پیام فاخر انسانی و حماسی قابلیت عرضه به تمام ملیت‌ها را داشته باشد و هرگونه مَنسَک که فاقد پیام غیرقابل مفهوم برای جهانیان است، یا خدای نکرده موجب توهمات خطرناک بر علیه شیعه در بین ملیت‌های دیگر است باید حذف شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در بخش دیگری از خطبه‌ها از اهالی خواست از توشه‌های بزرگ اخلاقی و حماسی و عرفانی محرم بهره‌مند شوند و بر حفظ دستاوردهای عزاداری مخصوصا بعد از محرم دقت کنند و با ولخرجی و بدخرجی اندوخته‌های معنوی خود را هدر ندهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دعوت شدن ایران اسلامی به مذاکرات وین برای حل معضل سوریه، تأکید کرد: آنها دو بار کنفرانس دوستان سوریه را برگزار کردند ولی از ایران اسلامی دعوت نکردند و حالا با بالا رفتن وزن سیاسی ایران و تأثیر استثنایی کشور ما در معادلات منطقه مجبور به دعوت شدند، که این امر نشان درستی منطق ایران در خصوص کشورهای آشوب زده است.

عاملی ادامه داد: منطق ایران اسلامی این است که سرنوشت تمام کشورها باید با دست ملت خود تعیین گردد و دموکراسی فصل الخطاب برای حل تمام معضلات منطقه است.

خطیب جمعه اردبیل ادعای غربی‌ها را در خصوص دموکراسی، منافقانه خواند و گفت: آنها دموکراسی را ابزاری برای منافع نامشروع خود قرار داده‌اند و مشروعیت حکومت‌ها را از صندوق‌های رأی نمی‌دانند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با انتقاد از تهدید دیروز آمریکا که اظهار کرده‌اند بخاطر آزمایش موشک بالستیک که توسط ایران انجام شده به ایران پاسخ خواهند داد و با اشاره به شکایت کشورهای اروپایی به شورای امنیت جهت این آزمایش، گفت: هیچ ملتی برای دفاع از خود از بیگانگان اجازه نمی‌گیرد و این حرکت آنها از نیت بسیار خطرناک آنها خبر می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود از عالم عارف و محقق توانا حجت‌الاسلام و المسلمین عادل مولایی که اخیرا طی سانحه رانندگی جان خود را از دست داد مدح بلیغی نمود و فوت آن عالم ربانی را به جامعه علمی کشور و روحانیت و اهالی استان و بازماندگان تسلیت گفت.

captcha