سمفونی «محرم و کربلا» در ترکیه اجرا شد
کد خبر: 3449027
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹

سمفونی «محرم و کربلا» در ترکیه اجرا شد

شعب خارجی: سمفونی «محرم و کربلا» با مشارکت گروه موسیقیایی از هنرمندان ترکیه در این کشور اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عشق به اهل بیت(ع) در ترکیه و ملت مسلمان آن از دیرباز مورد توجه بوده و هست و در مساجد و زیرطاقی گنبد‌های مساجد اصلی و قدیمی و امروزی ترکیه، نام مقدس امام علی(ع) و نام مبارک امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌درخشد.
 
با توجه به حضور جمعیت کثیر علوی در ترکیه و وجود شیعیان و همزیستی مسالمت‌آمیز و تبادل فرهنگی بین آنان، موضوع  کربلا و محرم در ترکیه رنگ و بوی خاصی دارد و همراه با شیعیان و علویان، عموم مسلمانان نیز حادثه کربلا را گرامی داشته و با پخت غذای ویژه نذری «عاشوره» این ایام حزن و ماتم اهل بیت(ع) را بزرگ داشته و به ساحت اهل بیت (ع) ادای احترام می‌کنند.
 
در سال جاری پرفسور گورمز، مفتی و رییس سازمان دیانت ترکیه با مکتوب کردن خطبه روز عاشورا، کانون مرکزی خطبه خویش را که در 90 هزار مسجد قرائت شد، عاشورا و عزت و آزادگی امام حسین (ع) قرار داد و برنامه‌های مختلفی به ویژه از طرف شیعیان و علویون در خصوص حماسه کربلا برگزار شد.
 
وزارت فرهنگ و توریسم و کنسرواتوریای ریاست جمهوری ترکیه با همکاری سلجوق مراد گزیل آتش، سمفونی کربلا را در سالن کنسرواتوریای ریاست جمهوری برگزار کرد و در این خصوص بیش از ده پرده، موسیقی و نوای آیینی ماتم محرم و حادثه حزن‌انگیز کربلا، همراه با قرائت اشعار و آواز در بزرگداشت شهدای کربلا، به ویژه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) اجرا شد و حاضران را تحت تأثیر قرار داد.
 
پرده‌هایی نیز به ترسیم حادثه کربلا با اشعار کلاسیک اجرا شد. این گروه موسیقی از هنرمندان به نام موسیقی در دستگاه‌های مختلف و از بخش‌های مختلف موسیقی ترکیه و بیش‌تر از استانبول و مراکز به نام هنری دعوت شده بودند.
 
همچنین فردی با قرائت دکلمه در میان برنامه‌ها به تحلیل حادثه کربلا پرداخت. این برنامه پیش از یک ساعت و نیم به طول کشید و از مسئولان دولتی ترکیه نیز در آن حضور داشتند.
 
رایزن فرهنگی ایران در ترکیه در پایان این اجرا، ضمن دیدار با سلجوق مراد گزیل آتش، با قدردانی از اجرای این برنامه، در خصوص همکاری در اجرای موسیقی‌های آیینی با وی اعلام آمادگی کرد که مورد استقبال این هنرمند ترک قرار گرفت.

captcha