تأکید آموزش و پرورش بر توسعه فعالیت‌های حفظ و قرائت قرآن/ ۲۵ درصد مدارس کشور فاقد نمازخانه هستند
کد خبر: 3449099
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کفاش اظهار کرد:

تأکید آموزش و پرورش بر توسعه فعالیت‌های حفظ و قرائت قرآن/ ۲۵ درصد مدارس کشور فاقد نمازخانه هستند

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تأکید این وزارتخانه در حوزه قرآن بر توسعه فعالیت‌های حفظ و قرائت قرآن است، گفت: این مسئله می‌تواند حفظ کل قرآن یا حفظ موضوعی آیات قرآن از سوی دانش‌آموزان باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امروز، 23 آبان‌ماه در حاشیه برگزاری گردهمایی رؤسا، کارشنان مسئولان و کارشناسان ادارات قرآن، عترت نماز این وزارتخانه که در شیراز در حال برگزاری است، به تشریح فعالیت‌های این معاونت پرداخت.
وی یکی از فعالیت های جذاب در امور تربیتی را که از ابتدای انقلاب آغاز شده و بعد از سه دهه گسترش پیدا کرده است،‌ را فعالیت‌های قرآنی برشمرد و گفت: تأکید آموزش و پرورش در حوزه قرآن بر توسعه فعالیت‌های حفظ و قرائت قرآن است که می‌تواند حفظ کل قرآن یا حفظ موضوعی آیات قرآن از سوی دانش‌آموزان باشد.

همدان؛ میزبان مرحله کشوری مسابقات قرآن در سال آینده
کفاش با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن،‌ عترت و نماز دانش‌آموزان گفت: میزبان ثابت مرحله کشوری این مسابقات همه سال استان خراسان رضوی است اما با این وجود بخشی از این مسابقات را هر ساله به صورت چرخشی به استان‌های دیگر واگذار خواهیم کرد که در سال تحصیلی 93 -94 استان فارس میزبان بخشی از این مسابقات بود و در سال تحصیلی جاری نیز همدان در تابستان آینده میزبان مرحله کشوری مسابقات می‌شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این مسابقات در چند مرحله شهرستانی، منطقه‌ای، استانی و کشوری برگزار می شودف گفت: مرحله مدرسه‌ای این مسابقات هم‌اکنون در مدارس کشور در حال برگزاری است و به یاری خدا هر کدام از این مراحل به تربیت در فصل‌های زمستان، بهار و تابستان برگزار خواهند شد.

مشکل نیروی انسانی دارالقرآن‌ها برطرف شده است
وی در ادامه به فعالیت 650 دارالقرآن آموزش و پرورش در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: بحمد الهی مشکلات تأمین نیروی انسانی و همچنین امکانات این مراکز مرتفع شده است و توسعه کمی و کیفی آن‌ها مورد توجه این وزارتخانه قرار گرفته است.
کفاش این مراکز را محل تجمع دانش‌آموزان نخبه قرآنی دانست و گفت: در هر کدام از این دارالقرآن‌ها بین ۱۰۰ الی ۷۰۰ دانش‌آموز می‌توانند تحصیل کنند.
معاون فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین تأکید وزارت آموزش و پرورش در حوزه نماز را سند کامل توسعه اقامه نماز مدارس دانست و افزود: در قالب این سند باید نمازخانه‌های مدارس توسعه پیدا کرده و نماز در تمام مدارس کشور اقامه شوند و همچنین ساعت نماز نیز باید در برنامه درسی جای گیرد ضمن اینکه مدیران مدارس نیز باید به عنوان یک الگو در این مراسم‌ها شرکت کنند.

هیچ مدرسه‌ نوسازی بدون نمازخانه تحویل گرفته نمی‌شود
معاون وزیر آموزش و پرورش با تصریح اینکه برآوردهای ما حاکی از آن است که 25 درصد مدارس کشور فاقد نمازخانه هستند، به فعالیت‌های سازمان نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: مسلماً این سازمان در ساخت مدارس جدید، احداث نمازخانه را در دستور کار قرار داده است ضمن اینکه هیچ مدرسه‌‌ای بدون نمازخانه تحویل گرفته نمی‌شود.
وی با اشاره به وجود برخی از مدارس قدیمی که فاقد نمازخانه هستند، گفت: اگر مسجدی در مجاورت این مدارس باشد، دانش‌آموزان بدانجا سوق داده می‌شوند و یا اینکه تلاش می‌شود تا طی سه الی چهار سال آینده در تمام این مدارس نمازخانه احداث شود.

فعالیت 2 هزار کانون فرهنگی در سطح مدارس کشور
کفاش در بخش دیگری از سخنان خود به سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ما فعالیت‌های خود را بر توسعه کانون‌های فرهنگی و تربیتی و همچنین اردوگاه‌های دانش‌آموزی متمرکز کرده‌ایم و هم‌اکنون 2 هزار کانون فرهنگی در سراسر کشور وجود دارد.
به گفته وی، نیروی انسانی این کانون‌ها تأمین شده و همچنین اعتبارات بیشتری نیز نسبت به گذشته به آن‌ها تخصیص یافته است ضمن اینکه تلاش می‌شود تا در برنامه ششم توسعه امکانات بیشتری نیز در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

اعزام 7 هزار نفر به اردوی زیارت اولی‌ها
کفاش با تصریح اینکه توسعه برنامه زیارت اولی‌ها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این برنامه که به‌منظور زیارت دانش‌آموزان از حرم مطهر امام رضا(ع) صورت می‌گیرد برای دانش‌آموزان دختر دوم دبیرستان است که در سال جاری هفت هزار نفر به این اردو اعزام شده‌اند و تا پایان سال این رقم افزایش خواهد یافت.

یک میلیون نفر به اردوی راهیان نور در سال جاری اعزام می‌شوند
وی یکی از فعالیت‌های فرهنگی این وزارتخانه را اعزام دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۶۵۰ هزار دانش‌آموز در قالب اردوی راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند که بنا داریم در سال جاری این یک میلیون دانش‌آموز را به این اردوها اعزام کنیم که تا به امروز 250 هزار نفر از آنان اعزام شده‌اند.

اشاره به واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان اردوی راهیان نور در شیراز
کفاش در ادامه در پاسخ به سئوالی که در رابطه با واژگون شدن دانش‌آموزان اردوی راهیان نور استان کرمان در کمربندی شیراز مطرح شد، گفت: ما سال گذشته 650 هزار دانش‌آموز اعزام کردیم و هیچ مشکلی برای دانش‌آموزان پیش نیامد اما بالاخره باید گفت که هر چقدر هم دقت کنیم بالاخره حادثه پیش می‌آید و این حادثه نباید ما را از اصل کار بازدارد ضمن اینکه ما باید امنیت کار خود را بیشتر کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در اعزام این اردوها دستورالعمل داریم، گفت: در این دستورالعمل‌ها حتی زمان اعزام اتوبوس‌ها نیز مشخص شده است ضمن اینکه ما معمولاً با شرکت جوان سیر ایثار که متعلق به بسیج و سپاه است و تمام امکانات آن نیز خوب و مناسب است قرارداده بسته و دانش‌آموزان را از طریق این شرکت اعزام می‌کنیم که انصافاً بسیار خوب عمل می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: یک مورد حادثه در کمربندی شیراز بر اثر لغزندگی جاده بوده است که باید این حادثه ریشه‌یابی شود و اکنون به نظر می‌رسد که حرکت استان کرمان انصافاً بی حادثه بوده است یعنی هیچ موردی که نشان دهد کسی در آن تعلل کرده وجود ندارد.
کفاش در پایان به طرح پرسش مهر ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت: امسال این طرح در رابطه با موضوع هسته‌ای انجام می شود که فراخوان آن برای دانش‌آموزان، معلمان و دانشجو معلمان منتشر می‌شود.

captcha