عنوان فجر همیشه باید فجر باقی بماند/ یاری رسانی ایوبی و جنتی در اکران «نقش نگار»
کد خبر: 3467958
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
علی عطشانی:

عنوان فجر همیشه باید فجر باقی بماند/ یاری رسانی ایوبی و جنتی در اکران «نقش نگار»

گروه هنر: کارگردان فیلم «نقش نگار» گفت: برای نمایش فیلم باید از حمایت‌های حجت الله ایوبی و علی جنتی کمال تشکر را داشته باشم که موقعیت را برای نمایش کار فراهم کردند.

علی عطشانی، کارگردان فیلم سینمایی «نقش نگار» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره تاثیرات جشنواره فجر در سینمای ایران اظهار کرد: جشنواره فجر در دهه‌های گذشته تا حدودی تعیین کننده سیاست‌های سینمایی کشورمان بود، اما متاسفانه در سال‌های اخیر این ویژگی از بین رفته و ما دیگر شاهد این اتفاق نیستیم، دلیل به وجود آمدن این وضعیت هم به فرد یا گروه خاصی مربوط نمی‌شود، بلکه به نظرم سیاست‌های کلی سینما به گونه‌ای تنظیم شده که ما کمتر نمودی از مفاهیم انقلاب را در جشنواره شاهد هستیم. 

وی افزود: البته منظورم این نیست که در این رویداد، تمام فیلم‌ها باید یک رویکرد را داشته باشند، چون تنوع ژانر اصلی حیاتی در سینماست که باید به آن جدی نگریست، اما می‌شود در همین تنوع ژانر موضوعات ارزشی و انقلابی را هم مد نظر قرار داد. برای نمونه از فیلمم «دموکراسی تو روز روشن» مثال می‌زنم که کاری طنز با محوریت دفاع مقدس بود، البته شکل طنز لوده و سطحی نبود، چون معتقدم در حوزه (دفاع مقدس) آثار باید وزن و وجاهت لازم را داشته باشد.  همچنین سعی بسیار کردم، مجددا فیلمی تو این فضا، جلوی دوربین برم اما متاسفانه به دلیل نبود فیلمنامه خوب، موقعیت مدنظرم هنوز حاصل نشده است. 

عطشانی با بیان این‌که عنوان فجر همیشه باید فجر باقی بماند، گفت: چندی پیش زمزمه‌های تغییر این عنوان به نام جشن سینمای ایران در محافل سینمایی شنیده شد. این اتفاق بسیار ناخوشایند بود که شکر رخ نداد، چون نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا جشنواره را با نام فجر می‌شناسند و هر عنوان دیگری باعث می‌شود اعتبار این عنوان خدشه‌دار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فیلم جدیدش که تازه روی پرده رفته و نحوه حضور ناصر ملک مطیعی در این فیلم سینمایی این‌گونه اظهار نظر کرد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید از جنس و شکل قصه خوشم آمد به ویژه شخصیت‌هایی که در آن وجود داشت. در ادامه انتخاب بازیگران را آغاز کردم و برای هر نقش بازیگرانی را در نظر گرفتم تا اینکه به نقش عمو رسیدم که قرار بود، شخصیتی ریش سفید و کلیدی در کار باشد. با توجه به اهمیت نقش، دوست داشتم کسی این کارکتر را ایفا کند که گیرایی و جذابیت لازم را داشته باشد. برای همین ناصر ملک مطیعی به ذهنم رسید.

عطشانی افزود: از طریق همکاران و دوستان پیگیر حضور وی شدم، اما خبری از او نیافتم. تا اینکه از طریق دوستی مشترک با ملک مطیعی به صورت تلفنی صحبت کردم، ولیکن وی حضور در کار را نپذیرفت، اما باز هم دلم نمی‌آمد کسی دیگر جلوی دوربین رود. پس 10 روز هم که از فیلمبرداری «نقش نگار» گذشته بود، هنوز بازیگری برای این نقش جلوی دوربین نرفته بود. در این زمان، پسر ناصر ملک‌مطیعی با من تماس گرفت که موقعیتی را فراهم می‌آورد تا پدرش از پشت صحنه فیلم دیدن کند. این اتفاق رخ داد. وی پس از بازید از صحنه، تحت تاثیر محیط قرار گرفت و با صحبت‌هایی که من با وی کردیم بازی در فیلم را پذیرفت.

وی در پاسخ به این سوال که، آیا حضور این بازیگر برای فیلم وی مشکلاتی در اکران پیش آورد؟ تصریح کرد: به من مستقیم در این مورد چیزی گفته نشد، اما مشخص است که حضور ملک‌مطیعی برای خیلی‌ها قابل تحمل نبود. در این میان باید از کمک‌های صمیمانه حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کمال تشکر را داشته باشم، حتی یاری علی جنتی وزیر ارشاد با این کار برای این فیلم موقعیتی فراهم آورد تا «نش نگار» روی پرده رود.

عطشانی در پایان درباره دیگر بازیگران این فیلم هم اینگونه توضیح داد: بهرام رادان انتخاب اول من بود، چون وقتی فیلمنامه را خواندم اولین کسی که به ذهنم آمد رادان بود. درباره آتیلا پسیانی هم چنین نظری داشتم، اما درباره دیگر نقش‌ها انتخاب‌های دیگر هم وجود داشت که خوشبختانه آنچه که به ثمر نشست مطلوب و با شخصیت‌ها همخوان بود. درباره نقش اصلی که آیلین حسینیان آن را ایفا می کرد هم باید بگویم، انتخابش طولانی شد چون می‌خواستم بازیگر قوی، اما جدید آن را ایفا کنم. در نهایت به پیشنهاد امین تارخ از میان دانش آموختگان وی، بازیگر مورد نظر را انتخاب کردیم.

captcha