ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، وظیفه مؤمن انقلابی در شبکه‌های اجتماعی است
کد خبر: 3468374
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸

ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، وظیفه مؤمن انقلابی در شبکه‌های اجتماعی است

گروه فضای مجازی: یک استاد دانشگاه و کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان گفت: مهم‌ترین وظیفه یک مؤمن انقلابی در شبکه‌های اجتماعی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و توسعه محتوا منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ‌اسلامی- ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌ا‌لمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، احسان شهیر، کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان و استاد دانشگاه در جلسه کرسی آزاداندیشی «عضویت طلاب در شبکه‌های اجتماعی؛ آری یا خیر؟!» با اشاره به موضوع فرصت‌ها و تهدیدات شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک فرصت، نقش مهمی در تعیین راه‌حل مسائل، اداره تشکیلات، ارتقاء سطح رضایتمندی کارکنان و میزان موفقیت افراد در رسیدن به اهدافشان در کلیه سطوح از خانواده تا ملت‌ها ایفا می‌کند.
وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در عین‌حال در نگرش، رفتار، پردازش‌ها و تعاملات اجتماعی افراد نیز تأثیر می‌گذارد، افزود: امروزه یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد رضایتمندی بین اعضای شبکه‌های اجتماعی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در عصر جدید شبکه‌های اجتماعی ابزاری مؤثر و ماندگار در خدمت اربابان قدرت سیاست و فرهنگ است، افزود: برای استفاده بهینه از این فرصت، باید با تهدیدات و نقاط ضعف شبکه‌های اجتماعی آشنا شد.
شهیر با اشاره به سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق 1404‌، بیان‌کرد: براساس این سند، ایران باید به جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل دست پیدا کند و به همین دلیل شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی برای دست‌یابی به این چشم انداز است.
شهیر به سخنی از مقام معظم رهبری به مناسبت تشکیل شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ایشان در این زمینه فرمودند «گسترش فزاینده‌ فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی بویژه شبكه جهانی اینترنت و آثار چشم‌گیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداكثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه‌جانبه كشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌كند كه نقطه‌ی كانونی متمركزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی كشور بوجود آید».
وی در ادامه به سه عامل اصلی حضور افراد در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: اوّلین عامل، احساس مفید بودن و سودمندی یعنی اینکه اینکه فرد فکر می‌کند مفید است و البته شاید واقعاً مفید نباشد؛ دومین عامل، سهولت و سادگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و عامل سوم نیز، احساس لذت بردن از شبکه‌های اجتماعی است.
کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی می‌تواند روابط دوستی، نفوذ، تعارض و تضاد افراد، گروه‌ها یا حتی کل جامعه را در سطوح مختلف مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار دهد.
وی در ادامه با طرح این سوال که وظایف یک مؤمن انقلابی در شرایط عصر جدید چیست؟گفت: مواجهه هوشمندانه‌ و مقتدرانه با تحولات پرشتاب فضای‌مجازی، سیاست‌گذاری، مدیرت کلان و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های لازم و به‌هنگام در فضای‌مجازی، نظارت و رصد کارآمد و روزآمد فضای‌مجازی، استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی و مقابل با آسیب‌ها و تهدیدات آن، توجه به تحولات سریع و پیچیده در میدان فضای مجازی از وظایف تعین شده برای افرد در برابر این شبکه‌ها است.
شهیر ادامه داد: از مهم‌ترین وظایف مؤمن انقلابی در شبکه‌های اجتماعی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن و توسعه محتوا منطبق بر ارزش‌ها و فرهنگ‌اسلامی- ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه است.
captcha