مباحث فقهی و اعتقادی قرآن برای رساندن انسان به فضائل اخلاقی است
کد خبر: 3468899
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

مباحث فقهی و اعتقادی قرآن برای رساندن انسان به فضائل اخلاقی است

گروه اندیشه: استاد اخلاق حوزه و دانشگاه گفت: قرآن کتاب اخلاق و تربیت است و حتی مباحث فقهی و اعتقادی قرآن برای رساندن انسان به فضائل اخلاقی است و برهمین اساس ائمه(ع) نیز به‌دنبال نهادینه کردن امر اخلاق در بین انسان‌ها بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با بیان اینکه اخلاق به معنای تواضع درخود به وجود آوردن و تکبر را از خود دورکردن است، گفت: به‌تعبیری دیگر اخلاق به معنای شجاعت را در خود به وجود آوردن و ترس را از خود دورکردن است.
وی افزود: دربحث اخلاق صفتی بیان شده است که باید سخاوت را در خود ایجاد و بخل و خسیس بودن را از خود دورکرد.
این استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیغمبراکرم(ص) می‌‍فرمایند،« إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی براستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام، افزود: اخلاق، فضائل اخلاقی و اصول اخلاقی جزء دین و یکی از دستورات ادیان آسمانی است و بین اخلاق و  دین هیچ‌گونه جدایی نیست.
حجت‌الاسلام گرجی خاطرنشان کرد: قرآن کتاب اخلاق و تربیت است و حتی مباحث فقهی و اعتقادی قرآن برای رساندن انسان به فضائل اخلاقی است و برهمین اساس ائمه(ع) نیز به دنبال نهادینه کردن امر اخلاق در بین انسان‌ها بوده‌اند .
وی با اشاره به حدیث پیغمبر(ص) که فرموده‌اند «الإسلام حسن الخلق» و همچنین امام علی‌(ع) که فرموده‌اند «صحیفه المومن حسن خلقه»؛سیمای مؤمن خوش خلقی اوست، گفت: فلسفه اخلاق به معنای ضرورت، انگیزه و دلیل است و در دو اصل استوار است، یکی رضای خدا و دیگری عزت و کرامت انسان است.  
این استاد اخلاق حوزه و دانشگاه تصریح کرد: درجوامع غربی اخلاق به این تعبیرکه ما از آن یاد می‌کنیم وجود ندارد، بلکه آن‌ها اخلاق را نسبی می‌دانند و معتقدند هرکجا منافع‌شان مورد نظر باشد، پایبند به اخلاق هستند و برعکس هرکجا نباشد، پایبند به آن نیستند.
وی گفت: امروزه ارزش‌های اخلاقی در میان مردم از بین رفته و زندگی ماشینی و شبکه‌های مجازی جایگزین آن شده‌اند و برهمین اساس اکنون دچار یک نوع  وارونگی رفتاری شده ایم که برای رفع این مشکل باید خانواده‌ها و مدارس تلاش کرده و علاوه براین سازوکارهای قانونی نیز می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.  
captcha