مقدمات اجرا و ضبط سمفونی «عاشورا» مهیاست
کد خبر: 3470414
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
چکناواریان:

مقدمات اجرا و ضبط سمفونی «عاشورا» مهیاست

گروه هنر: کار نگارش و تنظیمات سمفونی «عاشورا» مدتی است به اتمام رسیده و به احتمال زیاد این اثر را با ارکستر سمفونیک لندن، سال آینده اجرا و ضبط خواهیم کرد.

لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: کار نگارش سمفونی «عاشورا» مدتی است به اتمام رسیده و با توجه به صحبت‌هایی که با مسئولان ارشاد شده، در آغازین روزهای سال 95 این اثر را با ارکستر سمفونیک لندن اجرا و ضبط خواهیم کرد.
وی گفت: سمفونی «عاشورا» روایت روز عاشورا و اتفاقاتی است که در آن روز باشکوه به وقوع پیوسته که البته موضوع محوری این اثر قتال یاران امام حسین(ع) در کربلا و همچنین شهادت سیدالشهداء(ع) است که من آن را به موسیقی تبدیل کرده و توسط گروه ارکستر و خوانندگان کر اجرا خواهد شد و مدت زمانی حدود یک ساعت را به خود اختصاص خواهد داد.
این آهنگساز پیشکسوت تصریح کرد: آنچه که در آثارم تاکنون به آن توجه کرده‌ام، الهام از حال و شرایط فرهنگ ایرانی بوده است؛ به هر حال من ایرانی و زاده بروجرد هستم و از 16 سالگی به اتفاق دوستانم در بسیاری از محافل عزای امام حسین(ع) در قالب تکایا و حسینیه‌ها شرکت کرده و متأثر از همه آواها، نغمات و موسیقی سوگ ایرانی بوده و هستم.
چکناواریان ادامه داد: در نگارش و تنظیم سمفونی «عاشورا» و بسیاری دیگر از آثار موسیقی با تم مذهبی و اسلامی علاوه بر دانش تئوریک و تجارب شخصی، به اندوخته‌های مستقیم خود از مشاهداتم در زمینه موسیقی مذهبی ایرانی رجوع کرده‌ام و به ویژه در مورد سمفونی «عاشورا» باید بگویم که این اثر، پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی غالباً میدانی من در مواجهه با دسته‌جات عزاداری دارد که البته از آنجا که مسیحی هستم مقدار محسوسی نیز رگه‌های موسیقی کلیسایی در آنها موجود است.
رهبر ارکستر ملی ایران افزود: به هر حال در سمفونی «عاشورا» سعی کردم کل اثر بر مدار یک تم واحد خلق نشود و در آن شاهد فراز و فرودهای قابل تأملی باشیم، یعنی هم به جنبه حماسی عاشورا و هم جنبه مرثیه‌ای آن توجه کرده‌ام.
آهنگساز سمفونی «رسول عشق و امید» در پایان گفت: به امید خدا اگر شرایط مهیا شود پس از ثبت و ضبط این سمفونی، قصد دارم که در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای سال آینده برای نخستین‌بار این سمفونی را برای مخاطبان ایرانی در داخل کشور به شکل زنده اجرا کنم که امیدوارم این مهم تحقق یابد.

captcha