حوزه دچار رخوت و کم‌تحرکی شده است/ گرد و غبار روی مطالبات رهبری از حوزه را بزداییم
کد خبر: 3474909
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
رئیس موسسه فقاهت و تمدن‌سازی:

حوزه دچار رخوت و کم‌تحرکی شده است/ گرد و غبار روی مطالبات رهبری از حوزه را بزداییم

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس موسسه فقاهت و تمدن‌سازی با بیان اینکه رسالت حوزه بعد از تفقه در دین، انذار و توسعه مفهوم نبوت است، تاکید کرد: حوزه امروز متاسفانه دچار رخوت و کم تحرکی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد، مسئول موسسه فقاهت و تمدن‌سازی دیشب 21 بهمن ماه، در همایش «حوزه تراز انقلاب اسلامی از دید امام خمینی و مقام معظم رهبری» در سالن همایش‌های علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ما در ابتدای ورود به دنیای طلبگی تصور می‌کردیم که حوزه جایی است که خروجی‌های آن امام، مقام معظم رهبری و آیت‌الله بهشتی و امثال این بزرگان است.

وی ادامه داد: به همین دلیل تصور نمی‌کردیم که وقتی وارد حوزه می‌شویم اولین مصیبت ما این است که این بزرگان محصول نظام رسمی حوزه نیستند و با تلاش فردی، انگیزه شخصی و خوش فکری و دغدغه خودشان به جایی رسیده‌اند و به روحانیت آبرو داده‌اند.

اکبرنژاد بیان کرد: کم لطفی و مصادره به مطلوب است که بیاییم و موفقیت این بزرگان و بروز چنین چهره‌هایی را به نظام سازمانی حوزه نسبت بدهیم زیرا وقتی ما از نظام آموزشی حوزه اشکال می‌گیریم امثال این بزرگان را به رخ می‌کشند و ایشان را محصول حوزه می‌دانند اما استدلال به مستثنیات برای توجیه ضعف‌ها و عملکردها منصفانه نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر قرآن هم بانی و متولی نداشته باشد با همه تقدسی که دارد گرد و غبار بر آن می‌نشیند، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 84 بحث تحول در حوزه را مطرح کردند و آن را با فریاد و صدای بلند ندا کردند و در سال 86 نیز مجددا فرمودند حوزه اگر بخواهد از تحول بگریزد منزوی خواهد شد اگر نمیرد اما به جز یکسری حرکت‎هایی در همان زمان طرح این مباحث به بعد شاهد رخوت در حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: باید هر چند وقت یکبار این مباحث را مطرح و گرد و غبار نشسته بر این حرف‎ها را بزداییم تا تحول در حوزه علمیه به دغدغه و گفتمان و مطالبه جدی در بدنه طلاب حوزه تبدیل شود تا برخی جسارت پیدا نکنند به صورت علنی با فرمایشات رهبری مخالفت کنند.

اکبرنژاد با بیان اینکه برای رسیدن به حوزه تراز انقلاب باید ابتدا جایگاه حوزه و علما را در آیات و روایات تعریف کنیم و جایگاه انقلاب را هم تبیین کنیم تصریح کرد: براساس نص صریح قرآن کریم رسالت پیامبر انذار و تبشیر است که البته تبشیر به تنهایی نیامده است ولی انذار به تنهایی در چند جای قرآن بیان شده است.

وی گفت: فلسفه تاسیس حوزه علمیه براساس آیه «نفر» تفقه داشتن برای انذار است از این رو رسالت حوزه توسعه مفهوم نبوت و تداوم رسالت پیامبر است به همین دلیل در روایات علما امناء الرسل هستند و رهبری هم با استناد به چنین منابعی فرموده‌اند که روحانیت مسئول دینداری مردم هستند.

رئیس موسسه فقاهت و تمدن‎سازی بیان کرد: وظیفه حوزه موضع‎گیری در برابر بدعت‎هاست یعنی نباید در سیستم اقتصادی کشور خلق پول شود و حوزه به سکوت برگزار کند و هیچ کس صدایش درنیاید و علما باید فعالانه وارد این عرصه شوند.

وی با بیان اینکه مشی حوزه در دوره کنونی همانند صد سال قبل است، گفت: حوزه و طلاب به نوعی رخوت عادت کرده است و گویا درگیری با مسایل جامعه خلاف اصل و درس خواندن در انزوا و درس خواندن برای کسب علم اصل شده است در حالی که امام خمینی با حوزه خمود و راکد مخالف بود.

اکبرنژاد تصریح کرد: کل زندگی یک طلبه به مثلث درس و مدرسه، خانه و مسجد خلاصه شده است و کم تحرکی آفتی برای حوزه امروز است.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: حوزه در گذشته بانشاط تر از امروز عمل کرده است در گذشته کسانی مانند شیخ صدوق را داشتیم که بدون استثنا در مقدمه همه آثارش نوشته است که این تالیف به منظور رفع نیازی از نیازهای مردم جامعه صورت گرفته است یعنی آنها اصالت را به علم برای علم نمی‎دادند و برای رفع نیازهای جامعه کتاب می‌نوشتند.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های ناظر به رفع نیازهای جامعه در هر دوره‌ای جواب می‌دهد علامه طباطبایی نیز وقتی تفسیر را شروع کرد در توجیه نوشتن آن آورده است که در دوره کنونی تجربه و حس‌گرایی و اصالت عمل ترویج یافته است و من این تفسیر را می‌نویسم تا با این افکار مقابله کنم و به همین دلیل المیزان گل کرده است.

captcha