بازدید ستاد اقامه نماز خراسان رضوی از نمازخانه‌ها و بقاع متبرکه محوری
کد خبر: 3486228
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
در ایام نوروز صورت گرفت؛

بازدید ستاد اقامه نماز خراسان رضوی از نمازخانه‌ها و بقاع متبرکه محوری

گروه اجتماعی: رئیس مرکز ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اجرای طرح «ترنم نسیم» با همکاری بسیج خراسان رضوی به منظور کیفیت‌بخشی به امر اقامه نماز و انجام فعالیت‌های فرهنگی و بازدید از حدود 50 نمازخانه و بقعه متبرکه محوری را از جمله فعالیت‌های ستاد اقامه نماز در ایام نوروز اعلام کرد.

حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خراسان رضوي با اشاره به فعالیت‌های ستاد اقامه نماز استان طی ایام نورز ابراز کرد: در بحث نماز و زائران در سال جاری سازمان‌های مختلف بر اساس وظایف سازمانی خود تلاش‌های خوب و قابل تقدیری انجام دادند. به عنوان نمونه سازمان اوقاف چند سالی است با طرح «آرامش بهار» در امام‌زادگان و مراکز اینچنینی مشاوره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دارد که زمینه‌سازی اقامه نماز و استقرار روحانی در تمام این مراکز به منظور پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی یکی از این اقدامات به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در سال جاری بر اساس هماهنگی‌های ستاد اقامه نماز با بسیج مرکزی برنامه‌ای تحت عنوان «ترنم نسیم» برگزار شد به گونه‌ای که بسیج در فضاهایی که سازمانی حضور نداشت و یا امکانات در امر نماز جوابگو نبود، آمادگی ایفای نقش مکمل، حضور مستقر و انجام فعالیت‌های فرهنگی را داشت؛ همچنین جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز در راستای فعالیت‌های فرهنگی هر ساله خود با برپایی خیمه‌های نماز در فضاهایی که امکانات این امر وجود نداشت، شرایط اقامه این فریضه الهی را برای زائران فراهم کرد.  
اهدای لوح فشرده توصیه‌ها و نکات کاربردی نماز به زائران
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی شهرداری و آستان قدس رضوی را از دیگر نهادهایی برشمرد که طی این ایام فعالیت‌های درون‌شهری و برون‌شهری متعددی انجام دادند و اضافه کرد: معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران نیز به عنوان یکی دیگر از سازمان‌های هماهنگ‌کننده استان فعالیت‌های مثبتی در موضوعات عبادی و زیارت انجام دادند.
وی ادامه داد: اما در کنار این سازمان‌ها، یکی از اقداماتی ستاد اقامه نماز اهدای یک لوح فشرده شامل توصیه‌های نوروزی حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور به زائران بود تا در مسیر راه با گوش فرادادن به تذکرات ایشان، نکات اخلاقی ـ دینی و برکات نماز اول وقت را فرا بگیرند که با توجه به نظرسنجی انجام گرفته این اقدام با استقبال خوبی مواجه شد.
وی با بیان اینکه در همین راستا با شعار «هنگام نماز توقف کنیم، نماز بخوانیم تا سفرمان مبارک باشد» بروشوری تحت عنوان «نامه نماز» برای زائران ارائه شد، افزود: بازدید از مساجد و نمازخانه‌های میان‌راهی با همکاری دیگر سازمان‌ها پیش از ایام ازدحام زائران با هدف رفع کمبودها و مشکلات موجود از دیگر فعالیت‌های ستاد بود.
وی اظهار کرد: همچنین راه‌اندازی دو سامانه پیامکی از سوی ستاد مرکزی و وزارت راه و شهرسازی به منظور انعکاس نواقص موجود از سوی مسافران از دیگر اقدامات ستاد بود که از طریق این سامانه موفق شدیم برخی از مشکلات موردی را برطرف کنیم.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در ادامه تصریح کرد: قبل از آغاز حضور زائران و در زمان اجرای برنامه یعنی از ابتدای نوروز تا 13 فروردین‌ماه و پس از آن نیز به صورت موردی، با همکاری سازمان‌هایی چون بسیج، هلال احمر، اوقاف و ... از تعدادی از نمازخانه‌ها بازدید کرده و هرجا که مشکلی مشاهده شد، متذکر شدیم.
بهره‌گیری از ظرفیت یاوران و رابطان نماز طی این ایام
وی در بخش دیگری از سخنانش به بهره‌گیری از ظرفیت یاوران، رابطان و دبیران نماز و توسعه این شبکه‌های مردمی در سال جدید اشاره کرد و گفت: با این افراد نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا در سفرهای شخصی خود در نقش یک ناظر ستاد اقامه نماز موارد مثبت و خلاقانه در حوزه نماز را به ما منعکس کنند تا از آنان نیز تقدیر شود و کمبودها را نیز از طریق سامانه پیامکی به اطلاع ما برسانند تا در صورت امکان آن را مرتفع کرده و یا به سازمان مربوطه ارجاع دهیم.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ارتباط با تجهیز نمازخانه‌های بین‌راهی نیز گفت: بسیج و برخی دیگر از سازمان‌ها به منظور تأمین امکانات اولیه‌ای چون تانکر آب، رنگ‌آمیزی و ... که نیاز ضروری برخی محل‌ها محسوب می‌شد، اعلام آمادگی و برای به حداقل رساندن کمبودهای موجود همکاری کردند.
بازدید از حدود 50 نمازخانه و بقعه متبرکه محوری
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در پاسخ به پرسشی در خصوص تعداد نمازخانه‌های بین‌راهی و چگونگی نظارت ستاد اقامه نماز بر این محل‌ها افزود: نمازخانه‌های بین‌راهی پرشمار هستند اما بر نمازخانه‌هایی که مشخص‌تر و تجهیز شده هستند، فاصله تا آن‌ها حداقل 50 کیلومتر باشد و در حوزه استان خراسان رضوی به شمار روند، نظارت داریم. بر این اساس حدود 50 نمازخانه‌ و یا بقاع متبرکه‌ای که برای زائران نقش محوری دارند را هم به صورت انفرادی و هم به گروهی با همکاری دیگر سازمان‌ها، مورد نظارت قرار دادیم.
وی همچنین اضافه کرد: با توجه به شرایط بسیار خوبی که در حال حاضر در مراکز رفاهی، نمازخانه‌ها و مساجد آستان قدس رضوی وجود دارد، تراکم جمعیت در این فضاها بسیار زیاد است. به عنوان نمونه مساجدی چون مسجد رسول‌الله(ص) در ورودی مشهد و یا مسجد اهل بیت(ع) واقع در سه‌راهی سبزوار به دلیل رفت‌و آمد ماشین های ترانزیتی که در این مسیر می آیند مخصوصا موقع مغرب و عشا مملو از جمعیت است.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در خصوص برگزاری نماز جماعت در این نمازخانه‌ها و مساجد نیز یادآور شد: در اکثر این نمازخانه‌ها و مساجدی که حالت محوری دارند در هنگام نماز ظهر و مغرب و عشاء نماز جماعت برگزار می شود.
بازدید دوره‌ای از نمازخانه‌ها و مساجد بین راهی
وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که آیا نظارت‌ها در دیگر ایام سال نیز برقرار است، عنوان کرد: ستاد اقامه نماز علاوه بر نظارت‌ها و بازدیدهایی که در طول سال انجام می‌دهد، در آستانه ایام پرازدحام سال همچون ایام نوروز، پیش از 28 صفر و شهادت امام رضا(ع) با هماهنگی مسئولان مربوطه حداقل سه تا چهار دوره بازدید را طی سال انجام می‌دهیم.
حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا از امکان توقف زائران در امام‌زاده‌ها و مراکز رفاهی و زیارتی بین‌راهی برای استراحت زائران نیز خبر داد و افزود: طبق گزارش پلیس راهور، وجود مراکز رفاهی در مسیرها حداقل 15 درصد در کاهش تصادفات تأثیرگذار بوده است.
وی در خاتمه در پاسخ به سؤالی برپایی نماز جماعت در بقاع متبرکه را زیر نظر سازمان اوقاف عنوان کرد و افزود: امام جماعت بقاع از طرف اداره اوقاف تأمین می‌شود؛ البته طی بازدیدهایی که داشتیم مشاهده کردیم به عنوان نمونه گروهی از طلاب قم و مشهد بومی محل در ایام تعطیل در شهرستان نیشابور با هماهنگی اداره اوقاف، انجام فعالیت‌های فرهنگی و اقامه نماز جماعت در این محل را بر عهده گرفتند.
captcha