اختصاص یک روز کاری دولتمردان به قرآن
کد خبر: 3488499
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
گلشاهی پیشنهاد داد:

اختصاص یک روز کاری دولتمردان به قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و حافظ قرآن کریم مشهد، طرحی را برای فراگیری قرآن در کشور پیشنهاد کرد و گفت: اگر چند مقام بلندپایه، روزی از سال کاری‌شان را به برگزاری محفلی قرآنی اختصاص دهند، به جز موضوعیت یافتن قرآن در جامعه، موجبات حمایت بیشتر از فعالان قرآنی را از سوی دولت و مردم در پی خواهد داشت و نیز زمینه عمل دولتمردان را به وعده و وعیدهای‌شان فراهم می‌آورد.

رضا گلشاهی، دارنده رتبه نخست قرائت مسابقات قرآن اوقاف کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با ابراز تأسف از اینکه جَوّ محافل قرآنی مناسب نيست، ابراز کرد: مشکل این است که در این مجالس اساتید حضور دارند و به دنبال اشکال‌گیری‌های تجویدی از قاریان جوان‌تر هستند، در حالی که این نوع تلاوت‌ها که بر مبنای لحن‌الادا است، به دل نمی‌چسبد.
گلشاهی با یاد سخنی در خصوص قرائت استاد مصطفی‌ اسماعیل، گفت: اين استاد در جایی گفته‌اند، «من با تشویق مستمعان قاری شدم»، در واقع اصلاً در کشور مصر مسابقات قرائت قرآن کریم به این معنا که در ایران داریم، وجود ندارد و بیشتر مسابقات برای رشته حفظ برگزار می‌شود و معمولاً بحث قرائت را به صورت ذوقی و ابتکاری دنبال می‌کنند.
مهم‌ترین رشته‌ها در دانشگاه الازهر مصر مربوط به حفظ و قرائت است
وی با بیان اینکه در ایران نمی‌توان مسابقات قرآن را حذف کرد، به تشریح دلائل آن پرداخت و عنوان کرد: از آنجایی که بحث قرائت در مصر قدمتی 900 ساله دارد و بستر قرائت قرآن در میان عامه مردم آماده است، لذا برای ادامه حیات خود نیازی به برگزاری مسابقات قرآن ندارد، اما در کشور ما به دلیل نبود آمادگی لازم در زمینه‌های فرهنگی، نمی‌توانیم آن‌ را حذف كنيم.
این حافظ کل قرآن کریم به فوائد مسابقات قرآن اوقاف نیز اشاره کرد و ادامه داد: از آن جهت که این مسابقات در واقع یک گردهمایی بزرگ قرآنی است، لذا بستر توجه و اهمیت به قرآن می‌تواند از طریق مسابقات در میان مردم فراهم و محیا شود.
نباید تغییر مدیریتی باعث افت فرهنگی شود
وی روند آموزش برای فراگیران جدید در رشته‌های قرآنی در کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سال به سال شاهد رشد 10 برابری در تعداد و کیفیت قرآن‌آموزان به ویژه کودکان و نوجوانان هستیم و این امر روند خوبی دارد اما باید توجه داشت نباید با چرخش مدیریتی کشور و تغییر مسئولان، این روند تغییر کرده و توجه به قاریان و مسائل فرهنگی کمرنگ شود.
گلشاهی با آوردن نمونه‌ای در رابطه با نحوه ترویج فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی در کشور توضیح داد: مثلاً برخی مسئولان كشوری هر سال محفل انس با قرآن کریم برگزار می‌کنند، لذا وقتی مردم دائم ببینند یک مقام بلند پایه هر ساله برنامه‌ای قرآنی را به صورت ثابت برگزار می‌کند، این امر خود در فراگیری و اقبال عمومی به قرآن نقش دارد؛ همان‌طور که برنامه سالانه رهبر معظم انقلاب در آغاز ماه مبارک رمضان، حضور در محفل انس با قرآن است.
وی همچنین به فوائد و تبعات اجرای چنین طرحی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: اگر چند مقام بلند پایه مانند رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و یا حتی رئیس جمهور یک روز از سال کاری خودشان را به چنین گردهمایی اختصاص دهند، به جز موضوعیت‌یافتن قرآن در جامعه، موجبات حمایت بیشتر از فعالان قرآنی از سوی دولت و مردم را در پی خواهد داشت، همچنین زمینه عمل دولت‌مردان به قول‌ها و وعده‌هایشان را فراهم می‌کند.
تا آئین‌نامه تغییر نکند ...
دارنده رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن زیر 16 سال کشور کویت با اشاره به اینکه به دلیل وجود مشکلات آئین‌نامه‌ای در مسابقات قرآن، تا زمان تغییر در شرایط، طی چند سال آینده در مسابقات قرائت حضور نخواهد یافت، اضافه کرد: از طرفی برای دی‌‌ماه سال جاری در حال آماده شدن برای حضور در مسابقات بین‌المللی حفظ کشور سودان هستم و قصدم از شرکت در آن دستیابی به مقام اولی این مسابقات است.
وی در مورد شرایط تحصیلی و دیگر علائق و فعالیت‌های خود عنوان کرد: پیشنهادات زیادی برای تدریس در زمینه قرآن دارم اما به خاطر ادامه تحصیل کمتر آن را دنبال می‌کنم؛ از طرفی ساعتی از وقت خود را براي ورزش موزد علاقه کیوکوشین(یکی از سبک‌های کاراته) صرف می‌کنم.
گلشاهی با بیان اینکه در 27 ماه مبارک رمضان سال 94 حفظ کل قرآن را به اتمام رسانده است، تصریح کرد: از آن زمان، معمولاً روزی سه جزء تمرین حفظ و مرور دارم اما بعد از گذشت یک‌سال دیگر نیازی به مرور محفوظات با این فشردگی نیست و روزانه می‌توان به مرور یک جزء بسنده کرد.
captcha