زیارت امام رضا(ع)؛ غذاي سازنده ويژه ماه رجب‌المرجب
کد خبر: 3488534
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
يك استاد حوزه بيان كرد:

زیارت امام رضا(ع)؛ غذاي سازنده ويژه ماه رجب‌المرجب

گروه اندیشه: استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای ساکنان مشهد و کسانی که خودشان را به مشهد می‌رسانند، در ماه رجب یکی از غذاهای فوق‌العاده و سازنده زیارت امام رضا(ع) است، در این زیارت یک دعای ویژه طراحی شده که در هیچ ماهی نیامده و فقط مخصوص ماه رجب است.

 ‌‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست «تبیین نقش خدا در زندگی انسان» با هدف شادی و نشاط در پرتوی انسان شناسی ۲۵ فروردین‌ماه در دانشگاه اقبال لاهوری مشهد برگزار شد.
در این نشست محمد شجاعی، طلبه دروس خارج فقه و از اساتید حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند برای عظمت هر ماه غذایی طراحی کرده است، ابراز کرد: در ماه رمضان تنوع غذایی فوق‌العاده است که می‌توان به تناسب حالی و اتفاقاتی که در نفس ما ایجاد می‌کند، اشاره کرد.
لزوم داشتن برنامه غذايي معنوي
وی ادامه داد: خداوند و ائمه(ع) برای ما غذای معنوی طراحی کردند، پس ما باید اهمیت داده و ببینیم خانواده آسمانی ولایت و امامت، چه پیشنهادی به ما می‌دهند، مثلا گفتن هزار مرتبه لا اله الا الله وقت زیادی از ما نمی‌گیرد ولی انرژی زیادی به ما می‌دهد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیرگذاری توجه به بیانات اهل بیت(ع) اظهار کرد: حتما برای خودتان برنامه غذایی درست کنید البته به خودتان زیاد فشار نیاورید، چون غذا باید با میل و اشتها صرف شود.
زیارت امام رضا(ع)؛ غذاي سازنده ماه رجب
وی با بیان اینکه در دعاها به میل و ظرفیت خودتان توجه کنید و ببینید برای این خوراک چطور آماده می‌شوید، اضافه کرد: البته برای ساکنان مشهد و کسانی که خودشان را به مشهد می‌رسانند، در ماه رجب یکی از غذاهای فوق‌العاده و سازنده زیارت امام رضا(ع) است، در این زیارت یک دعای ویژه طراحی شده که در هیچ ماهی نیامده و فقط مخصوص ماه رجب است.
شجاعی با اشاره به اینکه این دعاها یک دوره مباحث امام‌شناسی و انسان شناسی بوده لذا بسیار مهم است، افزود: ماه رجب در سیر انسانی، شروع فصل بهار است. در بهار، طبیعت نو می‌شود و نفس تازه می‌کشد از همین رو می‌توان بهار انسان را ماه رجب دانست.
وی ماه رجب را رحم زمانی قدرتمند عنوان کرد و در توضیح این مطلب گفت: منظور از رحم زمانی، این است که قدرت سازندگی انسان در این ایام بیشتر است و انسان توبه می‌کند لذا یک آمادگی در نفس ایجاد می‌شود.
این طلبه درس خارج فقه ابراز کرد: الحمدالله ماه رجب خودش یک رحم زمانی است و برای تکمیل کنندگی آن یک ماه قدرتمند به نام شعبان، در پیش داریم به گونه ای که ماه شعبان همه را برای ماه مبارک رمضان آماده می‌کند.
تشبيه رجب و شعبان به محرم‌شدن و شهر مكه براي ورود به رمضان
وی گفت: برای کسانی که دغدغه حیات انسانی دارند، در واقع ماه رجب مثل ماهی است که یک حاجی به مسجد شجره برای محرم شدن می‌رود، همچنین ماه شعبان مثل مکه است که شرایط خاص خودش را برای آنجا ماندن دارد و در نهایت ماه رمضان مثل مسجدالحرام و کعبه بوده که باید از یک مقدماتی به آنجا رسید زیرا بدون محرم شدن و کسب آمادگی برای ورود به مکه، انسان نمی‌تواند به مسجدالحرام راه پیدا کند.
براي رسيدن به ضيافت الهي از ماه رجب شروع كنيد
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر انسان می‌خواهد در ماه ضیافت الهی به یک ضیافت برسد و احساس کند جانش با خانواده آسمانی اهل بیت(ع) و خداوند متعال انس گرفته است، باید از ماه رجب این محرم شدن را آغاز کند و به این موضوع اهمیت دهد.
وی با بیان اینکه کسانی که به ماه رجب اهمیت بدهند در روز قیامت آنها را «این رجبیون» یعنی اهل رجب کجا هستند، صدا می‌زنند، تصریح کرد: این افراد، کسانی هستند که زندگی انسانی، حیات انسانی و غذای انسانی که برایشان اهمیت دارد.
شجاعي ضمن توصیه به انجام دادن اعمال ماه رجب، گفت: یک ساعت در روز را برای این ماه وقت بگذارید و برای خودتان یک فهرست غذایی آماده کنید، مثلا ببینند کدام یک از دعاها با ذائقه شما سازگار است.
لزوم فهميدن معاني ادعيه
شجاعی خواندن ادعیه این ماه را مهم دانست اما درباره آداب خواندن آن اظهار کرد: همیشه اول معنی دعاها را بخوانید تا بفهمید چه چیزی می‌خواهید، و چه چیزی می‌گویید.
وی با بیان اینکه وقتی که ما وارد حرم امام رضا(ع) می‌شویم از ایشان خواسته‌هایی داریم، مثلا من دانشگاه قبول بشوم و .... که این‌ها آرزوی عقلی است، افزود: یا اینکه می‌گویید من رئیس اداره بشوم، ازدواج کنم و ...، اینها هم آرزوهای حیوانی است، حتی اگر از امام رضا(ع) می‌خواهیم کسی را شفا بدهد این آرزوی نیز گیاهی بوده و در کنار آن آرزوی جمادی، خواستن پول، ماشین و ... است.
اين استاد حوزه با اشاره به اینکه امام زمان(عج) یک سری پیشنهاد می‌دهند و می‌فرمایند وقتی وارد حرم می‌شوید، اولا بفهمید کجا می‌روید، بعد بفهمید باید چه درخواستی را بگویید، ادامه داد: اما شما باید صمیمی باشید و آرزوی فوق عقلی کنید، تا می‌توانید به حرم بروید و دعای مخصوص حضرت رضا(ع) را بخوانید، اول دعا اینگونه آمده است، خداوند را شکر می‌کنم که ما را به مشهد آورد که به محل شهادت اولیاء بیائیم.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ذکر، یک مراسم زبانی یا یک امر فکری نیست، بلکه ابتدا از معشوق شروع می‌شود و بعد از آن ذاکر قرار دارد، پس هر وقت به یاد امام رضا(ع) میفتید در واقع امام رضا(ع) به یاد شما بوده است، حالا شما یا می‌گویید کار دارم و یا ... و نمی‌روید.
هرگاه ياد امام رضا(ع) ميفتيد به حرم برويد
وی خطاب به حضار مشهدی ابراز کرد: هرگاه این گونه افکار به ذهن‌شما می‌آید یعنی به میهمانی آن امام دعوت شده‌اید، وقتی به یاد امام رضا(ع) میفتید، نمی‌توانيد هیچ چیزی را جایگزینش كنيد پس باید حتما به حرم بروید.
شجاعي ادامه داد: در بخش معنوی، هر چقدر انسان هوس‌های بیشتری می‌کند، یعنی آمادگی انسانیش بیشتر شده و غذای فوق عقلانی می‌طلبد لذا مراقب باشید وقتی حرم مي‌رويد با اجازه خدا رفته‌اید، پس باید خدا را شکر و از امام رضا(ع) تشکر کنید که واسطه این فعل شده‌اند.
captcha