تالار قرآن ملایر در حال خاک خوردن است/ مجلس دهم مؤسسات قرآن را از بحران مالی نجات دهد
کد خبر: 3494557
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲

تالار قرآن ملایر در حال خاک خوردن است/ مجلس دهم مؤسسات قرآن را از بحران مالی نجات دهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مجمع اساتید و قاریان قرآن شهرستان ملایرگفت: بودجه اندکی که برای فعالیت‌های قرآن و مؤسسات قرآن در نظر گرفته می‌شود باید به موقع تخصیص یابد و نماینگان مجلس شورای اسلامی دوره دهم باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

حسین جعفری، رئیس مجمع اساتید و قاریان قرآن شهرستان ملایر گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، در پاسخ به پرسشی مبنی بر مشکلات جامعه قرآن و انتظار آنها از مجلس دهم، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل جامه قرآنی عدم حمایت مال و معنوی است؛ بودجه‌های قرآنی که جهت فعالیت‌های قرآنی تصویب شده بود، تخصیص نیافت برای مثال ما طرح 1449برگزار کردیم ولی هزینه آن پس از اتمام کلاس‌ها، آن هم فقط هزینه دو کلاس پرداخت شد.
وی ادامه داد: ساختمان تالار قرآن شهرستان ملایر بسیار فرسوده است و  بیش از سی سال از عمر ساختمان آن گذشته و هزینه بالایی را جهت تعمیر به همراه دارد؛ با وجود اینکه ملایر شهر اوقافی است ولی در زمینه قرآن حمایت خوبی انجام نمی‌شود؛ اداره کل اوقاف و امور خیریه به گونه‌ای قصد حمایت دارد که ما به نام آن اداره فعالیت کنیم.
جعفری با بیان اینکه این در حالی است که وعده حمایت آنها قطعی نیست، افزود: زمین ساختمان تالار قرآن این اداره قریب 800 متر است که امکانات وسیعی دارد به گونه‌ای که یکی از مسابقات قرآن اوقاف غرب کشور در این تالار برگزار شد؛ این تالار سرمایه عظیم قرآنی است لذا باید استفاده عظیم و بهینه از آن شود؛  مشاهده می‌کنیم که در طول سال تعداد کمی جلسه به صورت مقطعی و فصلی در این تالار برگزار می‌شود و در باقی ایام سال این تالار در حال خاک خوردن است.

از ظرفیت تالار قرآن ملایر استفاده نمی‌شود

وی با تأکید براینکه حتی جلسه ثابت به صورت ماهیانه و یا هفتگی در تالار قرآن اوقاف برگزار نمی‌شود، اذعان کرد: این تالار قرآن تحرک قرآنی ندارد و از ساختمان و ظرفیت آن به خوبی استفاده نمی‌شود؛ مجمع اساتید و قاریان قرآن شهرستان همدان خودگردان و مردمی است که هیچ حمایت دولتی ندارد.
مدیر بنیاد قرآن شهرستان ملایر  گفت: بودجه اندکی که برای فعالیت‌های قرآن و مؤسسات قرآن در نظر گرفته می‌شود باید به موقع تخصیص یابد و نماینگان مجلس شورای اسلامی دوره دهم باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند و مؤسسات قرآنی را از این بحران نجات دهند تا با حمایت ویژه در جهت توسعه فرهنگ قرآنی گام برداشته شود.

به ازای هر مسجد در شهر باید جلسه قرآن برگزار شود

وی بیان کرد: شاهد هستیم که تعدادی مؤسسه قرآنی زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند، تعدای هم زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و تعدادی نیز زیرنظر هر دو دستگاه هستند که باز هم با مشکل مالی روبه رو هستند؛ فعالیت‌های قرآنی باید مستمر باشند و این امر مستلزم حمایت مادی و معنوی خوب است.
 وی با بیان اینکه در حوزه آموزش باید بیش از پیش کار شود، عنوان کرد: آموزش قرآن باید فراگیر شود و جلسات قرآن که در سطح شهر به خوبی فعال نیستند، گسترش یابند و به گونه‌ای باشد که به تعداد هر مسجد در سطح هر شهر یک جلسه قرآن برگزار شود؛ تعداد هیئات مذهبی بیشتر از جلسات قرآن است؛ هیئات مذهبی می‌توانند با توجه ویژه به برگزاری جلسات قرآن نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
مدیر مؤسسه تالار قرآن شهرستان ملایر افزود: در حال حاضر توجه به ثقل اکبر که قرآن است کمرنگ شده و ثقل اصغر مورد توجه قرار گرفته در حالیکه باید قرآن و اهل بیت(ع) به صورت هم‌زمان مورد توجه قرار گیرد؛ معلمانی که در تالار قرآن با ما همکاری دارند متقبل بسیاری از هزینه‌ها از جمله رفت و آمد هستند و مدرک تحصیلی کلیه معلمان قرآن کارشناسی ارشد است و به دلیل نیاز معنوی تدریس می‌کنند نه نیاز مادی.

رایگان برگزار شدن کلاس‌های قرآن باعث کم‌اهمیتی به آن می‌شود

وی ابراز کرد: در برگزاری کلاس‌های قرآن هزینه‌ای از قرآن آموزان دریافت نمی‌کنیم والدین در ثبت‌نام فرزندانشان به دنبال کلاس‌هایی با شهریه پایین هستند و با مراجعه به مؤسسه تالار قرآن مشاهده می‌کنند که علاوه بر عدم دریافت شهریه جهت تشویق قرآن‌آموزان جایزه اهدا می‌شود؛ این اقدام تشویق خوبی برای جذب نوجوانان و جوانان است ولی رایگان برگزار شدن کلاس‌ها باعث می‌شود کم‌اهمیت جلوه کند و مردم متوجه اهمیت برگزاری کلاس قرآن نباشند.
جعفری خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی شامل آب،برقريال گاز،جوایز و پذیر برای هر قرآن‌آموز قریب 200 هزار تومان است قاریانی هستند که در سطح کشور توانمند هستند و دعوت از آنها در توسعه فعالیت‌های قرآنی مهم است و تحقق این امر مستلزم حمایت مالی است لذا مجلس و دولت باید نگاهی ویژه به جامعه قرآنی داشته باشند.
captcha