معارف مهدویت متناسب با شرایط روز است
کد خبر: 3499782
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹

معارف مهدویت متناسب با شرایط روز است

گروه اندیشه: یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهدویت ریشه قرآنی دارد، گفت: معارف مهدویت متناسب با شرایط روز است.

حجت‌الاسلام محسن طالب‌پور، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: مهدویت ریشه قرآنی و دینی داشته و آیات متعددی در مورد مهدویت وجود دارد، به طوری که مفسرین بین 52 تا 300 آیه قرآن را با تحقیق و روایاتی که ذیل این آیات از معصومین(ع) نقل شده به عنوان آیات معارف مهدوی بیان کرده‌اند.
وی افزود: در کنار آیات قرآن، چندین هزار حدیث از اهل بیت (ع) در مورد معارف مهدوی، حضرت صاحب الزمان(ع)، غیبت، ظهور، شرایط ظهور و آنچه که بعد از ظهور اتفاق می‌افتد، وجود دارد که همه این‌ها از منابع دینی و مرتبط با وحی است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معارف مهدویت متناسب با شرایط روز است و تمام شدنی و کهنه شدنی نیست، بیان کرد: مردمانی که در زمان غیبت زندگی می‌کنند و در آستانه ظهور هستند، باید برای فراهم کردن زمینه ظهور تلاش کنند.
طالب‌پور خاطرنشان کرد: تمام بشریت به شکلی به موعود و منجی اعتقاد دارند و بین تمام ادیان و مکاتب و بعضی از مکتب‌های غیرالهی، بعد از توحید هیچ اصلی به اندازه موعود بین ادیان و مکاتب مشترک نیست و همه اعتقاد دارند که یک زمانی منجی خواهد آمد و دنیا را نجات می‌دهد ولی در آن اختلاف است و یعنی هر یک از این ادیان مصداق مرتبط به خودشان را بیان می‌کنند.
وی افزود: امروزه دیده می‌شود، افراد یا گروه‌هایی با سلایق و متناسب با نظر خودشان، معارف مهدوی را تفسیرمی‌کنند، این در حالی است که منابع غنی در اختیار داریم که لزومی  ندارد افراد نظر شخصی خود را اعمال کنند.
این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: معارف مهدوی را باید از قرآن و سنت و یا از زبان کسانی که در به‌دست آوردن این معارف از منابع اصلی مطمئن هستند، به دست بیاوریم.
وی با اشاره به ضرورت تبیین معارف مهدویت در جامعه، گفت: این مهم سبب می‌شود، مردم به امام زمان(عج) میل، رغبت، عشق و علاقه بیشتری پیداکرده و آمادگی های‌شان برای ظهور بیشتر شود و مردم تلاش می‌کنند موانع ظهور را برطرف کنند.
captcha