درخواست بهر‌ه‌مندی از برکات و نیکی‌های رمضان
کد خبر: 3510228
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰

درخواست بهر‌ه‌مندی از برکات و نیکی‌های رمضان

گروه اندیشه: در دعای این روز از خدا می‌خواهیم که ما را از برکات و نیکی‌های این ماه بهره‌مند کند. تقوا از برکات برشمرده شده در قرآن برای این ماه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم:‌ «اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ وَ لا تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ يَا هَادِيا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ: خدايا در اين ماه بهره‌ام را از بركت‌هايش كامل گردان، و راهم را به سوى نيكی‌هايش هموار نما، و از پذيرفته خوبی‌هايش محرومم مساز، اى هدايت كننده به سوى حق آشكار». ماه رمضان یکی از ماه‌های ویژه برای مسلمانان است و آن را ماه ضیافت خدا می‌دانیم و همین مقام ویژه است که باعث می‌شود در این ماه از خداوند بخواهیم تا ما را از «برکت‌»ها و «نیکی»های آن بهره‌مند کند. 
بهره‌مندی از بزرگ‌ترین نعمت
اگر قرآن آخرین کتاب آسمانی و ملاک تشخیص حق و باطل باشد، حاوی همه نعمت‌های الهی خواهد بود. تقاضای بهره‌مندی از برکت‌های این ماه تقاضای بهره‌مندی از قرآن نیز خواهد بود که در این ماه نازل شده است. آیت‌الله گرامی در این خصوص می‌گوید:‌ «بزرگ‏ترين نعمت خداوند، قرآن مجيد، در اين ماه نازل شده است، نعمتى كه عالیترين مائده آسمانى است. درهاى رحمت الهى در اين ماه باز و درهاى جهنّم بسته و شياطين در غل و زنجير هستند و هواى نفس نیز در پرتو اين ماه به زنجير كشيده مى‌‏شود. هر نعمتى شكرانه‌‏اى دارد و شكرانه اين نعمت آن است كه به فلسفه و اسرار اين ماه پى ببريم و به حقيقت روزه دست يابيم.»
آیت‌الله مجتهدی نیز در این باره می‌فرمایند: «خدایا کاری کن که از برکات ماه رمضان بهره‌ بسیار ببرم. حال برکات ماه رمضان چیست؟ خواندن دعا، عبادت کردن، تلاوت قرآن و قرائت دعاهایی مانند ابوحمزه از برکات رمضان است.»
برکات رمضان
قرآن نیز غایت ماه رمضان را چنانچه برای دین‌های دیگر نیز آمده است، تقوا می‌داند «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: اي افرادي كه ايمان آورده‌‏ايد، روزه بر شما نوشته شد همان گونه كه بر كساني كه قبل از شما بودند نوشته شده، تا پرهيزكار شويد» و این نشان از اهمیت برکات ماه رمضان دارد.
توفیق‌ روزه‌، قرائت قرآن، کنترل بر اعمال و رفتار و در یک کلام حیات دینی می‌تواند از برکات رمضان به شمار آید و طلب بهره‌مندی از برکات این ماه تشویق فرد برای چنین زندگانی است.
captcha