لزوم اصلاح هماهنگ نظام پولی و بانکی با رویکرد اسلامی
کد خبر: 3516502
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
بانکداری اسلامی؛ مبانی اقتصادی و فقهی/ توسلی عنوان کرد:

لزوم اصلاح هماهنگ نظام پولی و بانکی با رویکرد اسلامی

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: برای موفقیت اصلاحات در نظام بانکی لازم است نظام پولی نیز به صورت همزمان و با رویکرد اسلامی دچار تغییرات اساسی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمداسماعیل توسلی، عضو هیئت‌ علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اعلام دولت برای آغاز اصلاحات در نظام بانکی اظهار کرد: درباره اصلاحات در نظام بانکی که دولت اعلام کرده است، امیدواریم اصلاحات اساسی صورت گیرد، اما اگر قرار باشد اصلاحات مقطعی در بخش‌های کوچکی صورت گیرد یقیناً مشکلات موجود در نظام بانکی ما بر سر جای خود باقی خواهد بود.
لوازم اصلاح نظام بانکی
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که تنها با اصلاح ساختار نظام بانکی، مشکلات حل نمی‌شود؛ چراکه در کنار نظام بانکی، نظام‌های پولی و مالی هم وجود دارد؛ به خصوص نظام پولی که مشکلات آن باید از نظر ساختاری متناسب با نظام اقتصادی اسلام و با رویکرد اسلامی حل و فصل شود.
توسلی بیان کرد: یکی از مواردی که در اصلاح نظام بانکی دارای اهمیت است این است که در کنار این اصلاحات، ساختار نظام پولی هم با رویکرد اسلامی تغییرات اساسی پیدا کند. موضوع اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا که طرح آن در مجلس وجود دارد و باید در مجلس دهم مطرح شود هم یکی از پارامترهایی است که باید در اصلاح نظام بانکی مورد توجه قرار گیرد.
لزوم هماهنگی نخبگان در اصلاح نظام بانکی
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌تواند در شرعیت نظام بانکی کمک بسیار کند، اما نباید انتظار داشته باشیم که این تغییر آثار اقتصادی چندانی داشته باشد، مگر اینکه ساختار پولی ما هم هماهنگ با نظام بانکی تغییر پیدا کند، مخصوصاً در موضوع بانک مرکزی که نقش اصلی را در نظارت بر ساختار پولی کشور دارد باید تغییرات اساسی صورت گیرد.
وی افزود: اصلاحات در نظام بانکی، اقدامی مناسبی است که کارگزاران نظام آغاز کرده‌اند، اما امیدوارم همه کارگزاران نظام این اعتقاد را داشته باشند که باید تغییراتی اساسی در ساختار بانکی و پولی کشور صورت گیرد، اما اگر بخش‌هایی از کارگزارن به خصوص کسانی که در بخش‌های مختلف نظام بانکی و بانک مرکزی حضور دارند، معتقد به اصلاحات بوده و بخشی مخالف اصلاحات باشند، نتیجه مثبتی به دنبال ندارد.
اهمیت هماهنگی قوای سه‌گانه در اصلاح نظام بانکی
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آنچه که خواست هیئت‌ دولت یا رئیس‌جمهور در مورد اصلاح نظام بانکی را محقق می‌کند، زمانی است که همه نخبگان اعتقاد داشته باشند که تغییرات در نظام بانکی با رویکرد اسلامی می‌تواند در مسیر حل مشکلاتی که سیستم بانکی با آن مواجه  است، کارگشا باشد.
توسلی در پایان گفت: طبیعتاً قوای سه‌گانه هم باید در این مسیر هماهنگ باشند. قوه قضائیه باید قوانین لازم را تصویب کند. پیشنهاد من این است که اگر قرار است تغییرات اساسی صورت گیرد باید در کنار اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، قانون پولی کشور که در سال 1351 نگاشته شده هم با رویکرد اسلامی و با توجه به ادبیاتی که در بانکداری مرکزی موجود است دچار تغییرات اساسی شود.
captcha