ضرورت دفاع از هویت دانشگاه فرهنگیان
کد خبر: 3523402
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
پارسانیا عنوان کرد:

ضرورت دفاع از هویت دانشگاه فرهنگیان

گروه اندیشه: پارسانیا در همایش مسؤلان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عنوان کرد: اگر قرار باشد که دانشگاه فرهنگیان در جامعه حضور داشته باشد باید از هویت آن‌ها دفاع شود و از آسیب‌ها و آفت‌هایی که در آن وجود دارد دفاع شود، چرا که جایگاه دانشگاه فرهنگیان از تمام لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مهم است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا)، همایش و دوره آموزشی مسؤلان و همکاران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان روز سه شنبه 26 مردادماه در مجتمع آدینه برگزار شد. در این همایش مقرر شده بود که حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس نهاد رهبری  در دانشگاه( به‌صورت ویدئو کنفرانس)، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به سخنرانی بپردازند که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان به‌ دلیل وضعیت نامناسب جسمانی و علی اصغر فانی به دلیل مشغله کاری و جلسه اضطراری در این همایش حضور نداشتند و به جای علی اصغر فانی، مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به سخنرانی پرداخت.

 مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در این همایش عنوان کرد: مسئولیت دانشگاه فرهنگیان، مسئولیت عظیم و سترگی است به این دلیل که نقش تربیت معلم را بر عهده دارد و اگر بتوان فهم رسالت معلم را عملیاتی کنیم گامی بزرگ برای ترویج فرهنگ عمومی در جامعه برداشته‌ایم و یکی از اقدامات دیگری که باید انجام بدهیم این است که نظام آموزشی را به نهاد فرهنگی تربیتی تغییر دهیم.

نهاد نمایندگی رهبری؛ نماد صمیمت و محبت
وی در پایان دو مورد را به مسؤلان دانشگاه فرهنگیان متذکر شد و بیان کرد:  اولین مسئله این است که نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه باید نماد صمیمت و محبت در دانشگاه باشد و هرچه در این کار مستحکم باشیم افراد بیشتر جذب خواهند شد و دومین مسئله این است نمایندگی نهاد رهبری باید به‌صورت فراجناحی در سیستم حضور داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در ادامه این همایش به سخنرانی درباره دانشگاه فرهنگیان و نقش آن پرداخت و در این خصوص اظهار کرد: شأن و منزلت دانشگاه فرهنگیان را افرادی حفظ می‌کنند که پاسبان هویت آن هستند که هدف افرادی که در آن کار می‌کنند جلب رضایت خداوند است، اما جنس این کار چیست؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جنس این کار علم و منزلت آن در جامعه اسلامی است. هر ارگان و نهادی به نوعی با نظام ارتباط دارد، اما دانشگاه فرهنگیان یک ارتباط مستقیم و مهم دارد. دانشگاه فرهنگیان با توجه به این که اولین مجموعه دانشگاهی در ایران بود به این علت تشکیل شد که هم در نظام جمهوری اسلامی و هم قبل از تشکیل نظام جمهوری اسلامی به این موضوع واقف بود که فرهنگ نقش مهمی در تربیت افراد خواهد داشت.

وی افزود: باید بدانیم که جایگاه تربیت معلم در کجا قرار دارد؟ و این‌که اگر برای تربیت معلم برنامه بلند مدت در نظر گرفته شود سودمند و مفید خواهد بود و نیرویی که در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شود نه تنها برای آموزش عالی بلکه برای جامعه مفید خواهد بود و هیچ دولتی حق ندارد با یک رویکرد اقتصادی و کوتاه مدت به این موضوع بپردازد به این دلیل که این روش مفید و سودمند نخواهد بود.

مشکلات دانشگاه فرهنگیان مشکل اقتصادی نیست
 پارسانیا بیان کرد: هر نظام و هر کشوری سرمایه‌ ویژه‌ای را برای آموزش و پرورش در نظر می‌گیرد و مشکلاتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد نباید مشکل اقتصادی بیان شود و استدلال ضعیفی است که سرنوشت دانشگاه فرهنگیان در گرو شرایط اقتصادی و مشکلات اقتصادی بیان شود.

وی تشریح کرد: اهمیت دانشگاه فرهنگیان به دلیل عهده‌دار بودن و تربیت معلم است و این مسئله در جامعه ما از لحاظ کمی، اهمیت برخی از مسائل را دو چندان می‌کند، اما در جامعه‌های دیگر هویت آموزش و پرورش خود را با جامعه پیوند می‌دهند و برای آن اهداف متعددی قائل هستند و  این را باید بدانیم که اگر هدف علم تربیت جامعه باشد، منزلت آن برای جامعه است و اگر هدف علم تربیت انسان باشد، منزلت آن برای انسان است.

حمید پارسانیا اظهار کرد: در جامعه‌های دیگر، علم و عقل در نظریه آن‌ها عمدتا یک رویکرد کاربردی ابزاری دارد و هویت ارزشی ندارد، اما حساب علم از ارزش جداست، علم ابزار قدرت و رسیدن به اهداف است. در فلسفه فرهنگ مدرن هیچ علمی وجود ندارد که در مورد ابعاد ارزش سخن گفته باشد و از نظر آن‌ها این گزاره به هیچ وجه علمی نخواهد بود و از نظر آن‌ها ارزش فقط مربوط به مسائل اخلاقی نیست و مسائل اعتقادی را نیز شامل می‌شود.

پارسانیا بیان کرد: باید گفت دین به‌عنوان علم نیست بلکه اهمیت آن در محدوده نقش ابزاری و در خدمت ارزش‌هاست و این نظریه که دین علم نخواهد بود به یکی از ابعاد فرهنگی جهان مدرن تبدیل شده است و اگر این فرهنگ در جهان اسلام نیز بیاید به همین نحو خواهد بود.

وی گفت: مبحث بعدی این است که از دیدگاه آن‌ها گزاره‌های غیرتجربی، ذهنی هستند و اگر روش‌های غیر تجربی را بکار ببریم آن روش علم نیست و به آن فسلفه می‌گویند و این موضوع به این معنا نیست که عمدتا فسلفه غیر تجربی باشد، به‌عنوان مثال فلسفه اخلاق، علم اخلاق و فسلفه نفس علم نفس است و باید به این موضوع توجه داشت که معنای علم در جهان اسلام و جهان مدرن با هم تفاوت دارند.

 وی درباره اهمیت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از این جهت که هم بخشی از جامعه علمی را شکل می‌دهد و هم بخش تربیت افراد به منظور ایجاد فرهنگ عمومی را تشکیل می‌دهد مهم است.

علم در جهان اسلام چگونه است؟
 پارسانیا اظهار کرد: علم در جهان اسلام محدود به علم ابزاری نمی‌شود که منظور از علم ابزاری علمی است که مفید باشد، بلکه موضوع علم درباره ارزش‌هاست، ارزش هر انسان به علم و ارزش هر علم به معلوم آن است و علم ابزاری نیست که با آن مسیر غایت را بشناسیم بلکه علم خود مسیری برای رسیدن به هدف نهایی است. علم بالاتر از عبادت است و این نظریه در سوره طلاق نیز آمده است، اگر ارزش علم بالا برود ارزش دانشگاه فرهنگیان نیز بالا می‌رود و منزلت علم در این است که انسان را به معنای واقعی خود می‌سازد.

وی در پایان افزود: اگر قرار باشد که دانشگاه فرهنگیان در جامعه حضور داشته باشد باید از هویت آن‌ها دفاع شود و از آسیب‌ها و آفت‌هایی که در آن وجود دارد دفاع شود، چرا که جایگاه دانشگاه فرهنگیان از تمام لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مهم است، اما در جامعه یک نقش کلیدی دارد و حائل بین فرهنگ عمومی و آموزش عالی خواهد بود.
 
 

captcha