برگزاری جشنواره باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان در خوزستان
کد خبر: 3528043
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

برگزاری جشنواره باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان در خوزستان

گروه اجتماعی: جشنواره باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان برای نخستین بار در شهرهای اهواز، رامهرمز و دزفول برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) از خوزستان، نشست تشکیل باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان امروز دوشنبه ١٥ شهریورماه با حضور دستگاه‌های فرهنگی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

مهرانگیز بحیرایی، مشاور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آغاز اين نشست اعلام كرد: جشنواره باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان برای نخستین بار در شهرهای پایتخت کتاب و شهرهای نامزد پایتخت کتاب برگزار می‌شود که در استان خوزستان نیز در شهرهای اهواز، رامهرمز و دزفول برگزار خواهد شد.

وی اظهار كرد: این طرح، به پیشنهاد دبیرخانه پایتخت کتاب نیشابور و با همکاری شهرهای دوستدار کتاب و حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دستگاه های اجرایی و عمومی شهرها اجرا می‌‌شود.

بحيرايی افزود: بر اساس این طرح حداقل ١٥ کودک یا نوجوان می‌توانند در کتابخانه‌ها، مراکز کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مدارس، مساجد، مراکز بهزیستی مجتمع‌های مسکونی، کانون‌های فرهنگی و هنری و... در شهرها و روستاها زیر نظر مربیان، معلمان، کتابداران، روحانیون و ... یک باشگاه کتابخوانی تشکیل دهند.

مشاور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: پس از تشکیل و ثبت باشگاه‌ها در دبیرخانه جشنواره، امکان بهره‌مندی از تخفیف کتاب (به میزان ٤٠ تا ٥٠ درصد) را از طریق کتابفروشی‌های شهرشان پیدا می‌کنند و کتاب‌های مناسب در اختیارشان قرار می‌گیرد و پس از مطالعه کتاب و ارتباط با نویسنده، نقد خود را طزیق نوشتاری و یا تهیه یک کلیپ برای نویسنده ارسال می‌کنند و در نهایت کتاب برتر و باشگاه برتر انتخاب خواهد شد.

وی در خصوص اهداف اين جشنواره گفت: تشکیل باشگاه‌های کوچک کتابخوانی بین دانش آموزان، کمک به افزایش سرانه مطالعه میان کودکان و نوجوانان، تقویت فرهنگ گفتگو و تقویت استدلال و مهارت در بحث و قدرت تحلیل و تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان، عادت دادن دانش آموزان برای مراجعه به کتابفروشی، گسترش فرهنگ همکاری و مشارکت در انجام کار گروهی، پیشرفت تحصیلی از راه برنامه‌ای سرگرم کننده میان کودکان و نوجوانان، کمک به تاسیس و تقویت کتابخانه‌های کوچک کلاسی، مهد کودکی، کانونی، آپارتمانی، محله‌ای، مسجدی و... ارتباط بین اهل قلم و کودکان و نوجوانان و کمک به گسترش تبلیغ و معرفی کتاب برخی از اهداف این طرح و جشنواره هستند.

captcha