جامعه نسبت به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر آگاه نیست
کد خبر: 3535615
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

جامعه نسبت به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر آگاه نیست

گروه اندیشه: یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای جلوگیری از منکر باید معروف‌ها را گسترش داد، گفت: برخی افراد جامعه نسبت به اهمیت و ضرورت واجبات دینی آگاه نیستند.

حجت‌الاسلام محسن طالب‌پور، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: امر به‌ معروف و نهی از منکر به‌عنوان فروع و احکام دین، وظیفه‌ انسان‌ها در قبال یکدیگر است و این مسئولیتی برای سعادت انسان و جلوگیری از انحراف و شقاوت او است.
وی افزود: متاسفانه در طول تاریخ و زمان ما گاهی این دو فریضه و انجام آن با چالش‌ها و موانعی مواجه شده است، البته خیلی از افراد جامعه آن حساسیت لازم را ندارند و در خصوص نهی از منکر نیز باید گفت که اگر بخواهیم کسی را از کاری که مورد شایسته نیست نهی کنیم، احتمال ناراحتی طرف مقابل وجود دارد.
طالب‌پور بیان کرد: عده‌ای اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به دیگر اعمال کم‌تر می‌دانند، درحالی که این جزء فروع  دین است و درقرآن و روایات متعدد، جایی که مومنین واقعی و امت برتر را معرفی می‌کنند، اولین شاخصه آن‌ها رعایت وعمل به امربه معروف و نهی از منکر است.
وی گفت: امام باقر(ع) می‌فرمایند، امر به معروف و نهی از منکر یک واجبی است که به واسطه این فریضه، واجبات دیگر اقامه و احیا می‌شود. برهمین اساس جامعه را باید نسبت به اهمیت این تکلیف بیشتر آگاه کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: گاهی ما به آثار و برکات این دو فریضه توجه نمی‌کنیم و اگر نگاه اجمالی به جامعه داشته باشیم، افردی که تدین، تقوا و تعهد لازم ندارند، وقتی که با مشکل و اتفاقی مواجه می‌شوند، در حسرت هستند که چرا این اتفاق به وجود آمد.
وی خاطر نشان کرد: عمل به فریضه مهم امر به‌معروف و نهی از منکرمستلزم شناخت صحیح معروفات و منکرها در جامعه است.
طالب‌پور ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید اگر شما معروف‌ها را تبلیغ و مردم را تشویق و آن‌ را به خوبی معرفی کنید، این افراد هیچ موقع به دنبال منکر نمی‌روند. ما امروز به دنبال نهی از منکر هستیم و این طبیعی است که نهی از منکر یکسری تبعاتی دارد که افراد آن را نمی‌پسندند، بلکه ما باید از نگاه مثبت نگاه کنیم و آن‌ها را به خوبی‌ها دعوت کنیم، زیرا قرآن می‌فرماید«إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ» یعنی اگر خوبی‌ها را مانند نماز در جامعه  ترویج کنید، گناه کمتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از منکرباید معروف‌ها را گسترش داد، گفت: همان گونه که نماز برای همه واجب است، امر به معروف و نهی از منکرنیز واجب می‌باشد و این مهم باید برای جامعه توجیه شود.
وی ادامه داد: بیش از70 درصد کسانی که در جامعه گناه می‌کنند و به واجبات دینی بی‌تفاوت هستند، نسبت به اهمیت وضرورت مسائل دینی توجیه نیستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: جامعه یک امر مستقل نیست، زیرا این خانواده‌ها هستند که جامعه را می‌سازند، در واقع اگر در خانواده‌ها اصلاح صورت گیرد، جامعه نیز اصلاح خواهد شد.
captcha