برگزاری مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم رضوی
کد خبر: 3537113
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۲

برگزاری مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم رضوی

گروه اجتماعی: مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی همچون سال‌های گذشته به همراه مرثیه‌خوانی و شمع‌گردانی با حضور خادمان حرم رضوی برگزار می‌شود.

‌حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی گفت: مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی همچون سال‌های گذشته به همراه مرثیه‌خوانی و شمع‌گردانی با حضور خادمان در حرم رضوی برگزار می‌شود که در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی عبدخدایی، استاد حوزه و دانشگاه به ایراد سخن می‌پردازد.
وی با بیان اینکه آغاز برنامه‌های روز عاشورا در حرم رضوی بعد از اقامه نماز صبح است، عنوان کرد: ویژه برنامه‌های روز عاشورا همچون روز تاسوعا در سه نوبت تدارک دیده شده است که در نوبت اول بعد از نماز صبح، حجت‌الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت و در ادامه، مداحان و ذاکران به قرائت زیارت عاشورا، روضه‌خوانی و سینه‌زنی می‌پردازند.
مقتل‌خوانی در روز عاشورا
حسینی با اشاره به مقتل‌خوانی در روز عاشورا، تصریح کرد: بخش دوم برنامه‌های روز عاشورا، از ساعت 9 صبح با مرثیه‌خوانی و قرائت فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه آغاز می‌شود و در ادامه پس از مقتل‌خوانی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت، در پایان نیز زیارت امین‌الله قرائت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن کازرونی، نماینده ولی فقیه در کرج و قرائت زیارت عاشورا به طور کامل با 100 سلام، مرثیه‌سرایی توسط عطاپور، مشکی باف، عارف، خالق‌پور، علی ملائکه و ذوقیان از مداحان اهل بیت(ع) بخش سوم برنامه‌های روز عاشورا به شمار می‌رود، یادآور شد: این برنامه بعد از نماز ظهر و عصر تا نزدیک غروب در رواق امام خمینی(ره) اجرا می‌شود.
مراسم شام غریبان
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، ابراز کرد: مراسم شام غریبان نیز در رواق امام خمینی(ره)، با قرائت زیارت عاشورا و زیارت امین الله آغاز و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی حسینی، کارشناس دینی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.
وی گفت: همچنین برای خادمان حرم رضوی نیز در شام غریبان حسینی مراسمی برگزار خواهد شد که در این مراسم خادمان از ساختمان مرکزی آستان قدس رضوی به صورت دسته‌جمعی به حرم رضوی مشرف می‌شوند و پس از آن به مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.
captcha