امام سجاد(ع)؛ اولین روضه‌خوان بر مصائب امام حسین(ع)
کد خبر: 3537566
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷

امام سجاد(ع)؛ اولین روضه‌خوان بر مصائب امام حسین(ع)

گروه سیاسی: خطیب جمعه کاشمر، از امام سجاد(ع) به عنوان اولین روضه‌خوان بر مصائب امام حسین(ع) نام برد و اظهار کرد: سه بعد معرفتی و توحیدی آگاهی دادن و سیاسی بودن و فصاحت، بلاغت و خطابت امام سجاد(ع) از جمله مسائلی است که باید به درستی به آن‌ها توجه و پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی، خطیب جمعه کاشمر، در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی این هفته شهر کاشمر با اشاره به ابعاد وجودی امام سجاد(ع) که شاهد عینی فجایع و حوادث کربلا بودند، افزود: بعد از حادثه کربلا، امام سجاد(ع) بیش از 30 سال در قید حیات بود و نه تنها هیچ گاه حوادث را فراموش نمی‌کرد بلکه تأکید بر زنده نگه داشتن حادثه کربلا داشت.
وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) اساس عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) را به عنوان سنت حسنه نهادینه کرد، از امام سجاد(ع) به عنوان اولین روضه‌خوان بر مصائب امام حسین(ع) نام برد و اظهار کرد: سه بعد معرفتی و توحیدی آگاهی دادن و سیاسی بودن و  فصاحت، بلاغت و خطابت امام سجاد(ع) از جمله مسائلی است که باید به درستی به آن‌ها توجه و پرداخته شود.
طباطبایی با اشاره به اینکه در بعد معرفتی و توحیدی اگر معصومین(ع) نبودند، درب‌های معرفت الله به معنایی که انتظار داریم به روی بشریت بسته می‌ماند، به بعد آگاهی‌بخشی امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) بعد از اتفاق شوم و حادثه تلخ و دردناک حادثه کربلا که تا قیامت احساسات هر مسلمانی را جریحه‌دار می‌کند، در پی ریشه‌یابی این جریان بود.
وی با اشاره به سخن امام سجاد(ع) مبنی بر اینکه «دشمن در واقعه عاشورا از جهل، بی بصریتی و ناآگاهی مردم استفاده کرد»، افزود: امام سجاد(ع) تلاش کرد بعد از حادثه کربلا در مناجات، سخنرانی، افشاگری‌ها و صحبت‌های خود دشمن را رسوا و مردم را از خواب غفلت بیدار کند.
امام جمعه کاشمر با بیان اینکه دشمن همیشه از جهل، ناآگاهی و بی‌بصیرتی مردم به اهداف خود می‌رسد، برای رسوا کردن دشمن هیچ سلاحی را بهتر از تبلیغ درست ندانست و عنوان کرد: در بعد فصاحت و بلاغت حضرت با وجود اینکه بسیاری از بزرگان معتقدند این گونه سخنرانی کردن از کسی که مریض، خسته و عزادار هست بعید است اما امام سجاد(ع) در شهری که به خاطر تبلیغات سوء دشمن در جایی که کسی نمی‌تواند اسمی از حضرت علی(ع) ببرد و در مرکز اموی‌ها و بنی امیه از حقانیت امام علی(ع) و امام حسین(ع) دفاع و مظلومیت خود به اثبات می‌رساند.
وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) 40 سال توهین و دروغ پراکنی علیه امام علی(ع) را در چند دقیقه با خطبه کوبنده خود خنثی کرده و مردم بی بصیرت و ترسو را از خواب غفلت بیدار می‌کند، گفت: به خاطر ترس و غلبه خطبه امام سجاد(ع) یزید مجبور وادار شد، در مرکز قدرت معاویه سه روز عزاداری کنند.
طباطبایی با بیان اینکه امام سجاد(ع) رسالت امام حسین(ع) را بر دوش کشید، به معرفی و نقش مؤثر حضرت زینب(س) در زنده نگه داشتن حادثه کربلا اشاره کرد و افزود: می‌شود برای هرکدام از ویژگی‌های این حضرت از جمله صبر، مقاومت، توکل، شجاعت و خطابت حضرت زینب(س) یک کتاب نوشت.
وی با اشاره به اینکه این خصوصیات حضرت زینب(س) موجب شده که شهادت امام حسین(ع) و نهضت حسینی ماندگار شود، بیان کرد: هرچند در عالم اتفاقات زیادی تاکنون رخ داده و کشتارهای زیادی در جنگ‌ها حتی جنگ‌های دینی و مذهبی افتاده اما هیچ کدام همانند کربلا نبوده است.
کربلا را اسارت و خطبه‌های امام سجاد و حضرت زینب(س) کربلا کرد
امام جمعه کاشمر با اعلام اینکه کربلا را اسارت و خطبه‌های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) کربلا کرد، افزود: حضرت زینب(س) جز زیبایی در کربلا هیچ چیز دیگری ندید و هر کاری کرد برای خدا بود.
وی با بیان اینکه دشمن در برابر این بانو که همه مصیبت‌ها را زیبا می‌دید و به خاطر شجاعت و خطابتی که داشت، زانو زد، اظهار کرد: حضرت زینب(س) به خاطر فن سخنوری و خطابتی که داشت، همه را از پا انداخت و نه تنها دشمن را رسوا و افشا کرد بلکه از مظلومیت برادر خود به خوبی دفاع کرد.
طباطبایی خطاب به مداحان و سخنرانان که اغلب حضرت را بانویی مصیبت‌دیده و داغدیده معرفی می‌کنند، گفت: حضرت زینب(س) کسی است که در برابر آن همه مصائب، خطبه‌های کوبنده‌ای را ایراد کرد به همین جهت باید شجاعت ایشان را بیان کنیم نه اینکه مدام بگوییم بانویی داغدیده و مصیبت دیده بوده به طوریکه کسی رغبت نکند اسم فرزند خود را به خاطر مصیبتی که کشیده‌اند، زینب بگذارد.
وی با بیان اینکه مصیبت در برابر این بانوی شجاع چیزی نیست، از حضرت زینب(س) به عنوان زنی شجاع، خطیب و عارف نام برد که در مقام صبر و توکل فردی کامل بود نه زنی خوار و اسیر دوران.
وی در پایان همچنین از جوانان خواست به جای رفتن به سمت الگوهای اروپایی از حضرت(س) به عنوان بهترین الگو، مقدس‌ترین و مترقی‌ترین الگوی زن با طهارت و آزاده در جهان الگوبرداری کنند.
captcha