ارزش رفتارهای هر فرد به اندازه معرفت او است
کد خبر: 3538233
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
حجت‌الاسلام نقویان:

ارزش رفتارهای هر فرد به اندازه معرفت او است

گروه معارف: یک استاد دانشگاه عنوان کرد: ارزش رفتارهای انسان به اندازه معرفت و بینش اوست و این معرفت است که به اعمال ظاهری بها می‌بخشد نه کثرت اعمال و حجم زیاد آن‌ها که شاید گاهی هیچ ارزشی نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نقویان ، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه کرسی آزاد اندیشی با موضوع امام حسین(ع) و قیام عاشورا که عصر امروز ۲۵ مهرماه در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار شد ضمن اشاره به اهمیت معرفت در انجام اعمال و رفتار انسان‌ها افزود: اگر بخواهیم به ظاهر کارها بدون در نظر گرفتن نیت‌ها نمره دهیم داعش در رده ممتاز قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: داعشی‌ها با استناد به آیات قرآن و با فرض گسترش اسلام و حرکت در مسیر خدا دست به اقدامات جنایت‌کارانه زده و در این مسیر حاضر به لحظه‌ای توقف نیستند اما در پس این حرکت، هیچ شناخت و آگاهی نسبت به خدا و فرمان الهی نیست و این کار هیچ ارزشی ندارد چرا که بسیاری از انسان‌های قرآن خوان و سر به سجود و اهل نماز و روزه، به فرموده خود اهل‌بیت(ع) از همه مردم نیازمند‌تر و محتاج‌تر خواهند بود.
حجت‌الاسلام نقویان اضافه کرد: در مسئله قیام امام حسین(ع) هم این مسئله وجود داشت و می‌بینیم زمانی که حضرت اباعبدالله(ع) به نماز ایستاد، در لشکر مقابل نیز افراد به نماز ایستادند اما این عمل به ظاهر یکسان به کلی با هم متفاوت بود‌ ‌آن طرف عمر سعدی بود که ادای حق می‌کرد اما با حقیقت بیگانه بود و این طرف امام حسین با یاران اندک، در عین حقیقت، مردم را به راه حق فرا می‌خواند.
معیار ارزشمندی، عیار عمل ماست نه ظاهر آن
وی افزود: معیار ارزش‌گزاری را نباید ظاهر قرار داد چرا که لشکر عمر سعد بسیار پر جمعیت‌تر از جبهه امام حسین(ع) بود و این ارزش‌گزاری ظاهری دقیقاً نقطه مقابل حقیقت است چنان که در مسائل دنیوی نیز به این قانون عمل می‌کنیم و هر چه عیار چیزی مثل طلا بالاتر بود اگر چه مقدارش اندک باشد ارزش بیشتری نسبت به جنس مشابه خود خواهد داشت.
حجت‌الاسلام نقویان با اشاره به متحیر شدن برخی مسامانان در جنگ جمل بیان کرد: امیرمؤمنان(ع) در این زمان گفتند لازم نیست من، سپاهم و افرادم را با جبهه مقابل مقایسه کنید بلکه لازم است حق را بشناسید تا اهل آن برای شما معرفی شود و باطل را بشناسید تا در شناخت افراد آن دچار سر درگمی نشوید و هر که حق و حقیقت را شناخت در مسیر درست قدم بر می‌دارد حال این مسیر هر شرایطی داشته باشد.
وی با بیان اینکه اگر معیار و شاخص حق را نشناسیم دچار مشکل می‌شویم، افزود: گاهی مشاهده می‌کنیم برخی غیر مسلمان‌ها با برداشت صحیحی که از فهم حقیقت به دست آوردند، با اینکه پایبندی به مبانی دین اسلام ندارند اما چنان که خواست الهی و پاسخگوی ارزش انسانی است، عمل می‌کنند برای مثال یک مسؤل خارجی که برای مصارف شخصی از بیت‌المال استفاده می‌کند پشت تلویزیون آمده و عذرخواهی کرده و استعفا می‌دهد ولی آیا ما یک چنین کاری می‌کنیم؟
صحت و استحکام در باورها دو ویژگی ایمان است
این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به اهمیت ایمان و باور انسان ادامه داد: این باور باید دو ویژگی برجسته و مهم را دارا باشد که یکی استحکام و ثابت قدم بودن فرد است و دیگری صحت در این اندیشه‌ها و باورهاست.
وی با اشاره به اینکه ما باید ابتدا به حقیقت و صحت در ایمان رسیده و بعد به ثابت قدم بودن در این مسیر برسیم، گفت: برای ساخت یک بنای فاخر و ارزشمند از مصالح دارای قیمت اسفاده می‌کنیم نه هرآنچه سبب تخریب این بنا شود.
حجت‌الاسلام نقویان در ادامه با تأکید بر مهم بودن صحت باورها ادامه داد: برخی رفتارهای ما مثل رفتن به مجلس عزای امام حسین(ع) در شرایطی مثل رنجش والدین انجام می‌شود و چنین فردی نه تنها سودی نکرده بلکه حرام مرتکب شده و به جای رشد به سقوط می‌رسد که این برآمده از اصل عمل ما و راه غلطی که پیش گرفته‌ایم، است.
وی تاکید کرد: اگر دو شرط صحت عمل و استحکاک باور را نداشته باشیم فقط یک عمل ظاهری بی‌ارزش انجام داده‌ایم.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) به قصد جنگ به کربلا نرفت، افزود: ایشان در شرایطی عازم میدان نبرد شد که مستندات نشان می‌دهد محدودیت ایجاد شده از سمت یزید برای بیعت، موجب شد تا حضرت قدم در این مسیر گذاشته و خود را فدا کند چرا که امام حسین(ع) به حقیقت اشراف داشت و حاضر به پذیرش باطل نبود و در نتیجه برای ارزش بالاتر از جان، یعنی حق و حقیقت، خود را در این راه فدا کرد.
امام حسین(ع) فدایی مسیر خطیر حقیقت
حجت‌الاسلام نقویان با بیان تعریفی از عمل خطیر و خطرناک ادامه داد: گاهی برای اعمال و ارزش‌های خطیر باید دست به کارهای خطرناک زد که نمونه آن را در حرکت امام حسین می‌بینیم که خود را فدای ارزش خطیری به نام حق کرد درحالی که خطر بزرگی را برای خود و اطرافیان حس می‌کرد و اینجاست که فرد با ایمان در هر مکان و زمانی که قرار گیرد به آنچه وظیفه اوست عمل می‌کند.
وی اضافه کرد: اگر کسی فکر کند امام حسین(ع) برای حکومت و گرفتن قدرت به جنگ رفت به اشتباه رفته است چرا که امام حسین(ع) برای ایستادگی در جبهه حق و برای بیان حقیقتی که روشنگر مردم زمانه خود است به این معرکه قدم گذاشت و در این مسیر از هیچ اقدامی دریغ نکرد چنان که امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی چنین رویکردی داشت و آمد تا به مردم بفهماند حکومت ظالم بر مسند کار بوده و حق کدام مسیر است و حتی در این راه از رفتارهای چریکی اجتناب می‌کرد.
حجت‌الاسلام نقویان با بیان اینکه اگر به این باور برسیم که بندگی خدا، بالاترین ارزش است، به بهترین وضعیت می‌رسیم، افزود: امام حسین(ع) خود را در این راه فدا کرده و ما باید امروز بسیار هوشیار باشیم چراکه این کارهای ریشه‌ای مورد هجمه است و اگر ما به این اهداف حقیقی برسیم، این جبرهایی که در مسیر بندگی می‌بینیم بسیار راحت خواهد بود و خود را ملزم به اجرای این فرمان‌ها خواهیم دانست.     
captcha