ترک دنیا، خلاف آموزه‌های قرآن است
کد خبر: 3538681
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
یک استاد حوزه و دانشگاه:

ترک دنیا، خلاف آموزه‌های قرآن است

گروه معارف: طبق آیات قرآن کریم، خداوند دنیا را برای انسان آفرید تا در آن از روزی‌های طیب و طاهر بهره ببرد؛ لذا نباید تارک دنیا بود بلکه باید در دنیا برای کسب مال حلال، پاک و طاهر تلاش کرد و از آن به عنوان وسیله‌ای برای آخرت بهره برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه 26 مهرماه در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با تأکید بر اهمیت قرار دادن دنیا و آخرت در کنار هم اظهار کرد: خدای متعال همه چیز را خوب، زیبا و در جای خود آفریده است، دنیا هم زیبا است و خداوند زینت‌های دنیا را برای انسان آفریده و کسی استفاده صحیح از آن‌ها را حرام نکرده است.
وی تصریح کرد: دنیا معبد عبادالله است، بنده‌های خدا در دنیا او را عبادت و از این طریق کسب ارزش می‌کنند، انسان نیز تا زنده است می‌تواند کار خیر انجام دهد اما پس از مرگ حتی قادر به خواندن یک رکعت نماز نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: کسی که به خداوند ارادت دارد خالصانه او را اطاعت می‌کند و کسیکه حاضر به اطاعت از دستورات الهی نیست، ارادتش غیرواقعی و ظاهری است.
وی بیان کرد: طبق آیات قرآن کریم، خداوند دنیا را برای انسان آفرید تا در آن از روزی‌های طیب و طاهر بهره ببرد در نتیجه نباید تارک دنیا بود بلکه باید برای کسب مال حلال، پاک و طاهر تلاش کرد.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: مال حرام آفت زندگی انسان است و در روان، روح، قلب و نسل آدمی تأثیر منفی دارد، انسان در برابر مال حرام باید پاسخگوی خانواده که واجب النفقه او هستند باشد.
وی یادآور شد: خداوند دنیا را برای انسان آفریده تا در آن به عبادت، نماز، روزه، صله رحم، کمک به خویشاوندان بپردازد و برای آخرت خود تلاش کند، چنانکه امام باقر(ع) فرموده‌اند: «کسی که دنیایش را به خاطر آخرت و آخرت را به خاطر دنیایش ترک کند، از ما نیست».
وی با بیان اینکه نباید دنیا را ترک کرد، گفت: تلاش و فعالیت در دنیا نشانه اهمیت دنیا نیست بلکه دنیا وسیله‌ای برای آخرت است.
سخنران حرم مطهر رضوی عنوان کرد: دنیا فرصت ارزشمندی برای انسان‌ها است و فرد عاقل از آن برای آخرتش بهره می‌برد زیرا همه افراد چه فقیر و چه غنی از این دنیا می‌روند و هنگام مرگ چیزی از زینت‌های دنیا عاید آن‌ها نمی‌شود.
وی اضافه کرد: اموال و بنون، زینت‌های دنیا هستند؛ اموال تا لحظه مرگ متعلق به انسان است و پس از آن به وارثان منتقل می‌شود، بنون و فرزندان نیز فقط تا مرز قبر همراه انسان هستند.
حجت‌الاسلام حسینی گفت: بنابراین به نفع انسان است که به وسیله این امانت‌های الهی با خدا معامله و برای آخرت خود باقیات صالحات فراهم کند که باقیات و صالحات در آخرت برای انسان بهترین توشه است.
captcha