گسترش طلاق، نتیجه بی‌توجهی به قرآن است
کد خبر: 3538993
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴

گسترش طلاق، نتیجه بی‌توجهی به قرآن است

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها و فلسفه تشکیل خانواده، رشد و تعالی معنوی افراد است و گسترش طلاق نتیجه بی‌توجهی به قرآن است.

حجت‌الاسلام محسن طالب‌پور، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: خانواده در اسلام و قرآن جایگاه ارزشمندی دارد و مقدس ترین مجموعه اجتماعی خانواده است که زیر ساخت اولیه اجتماع است.
وی افزود: خانواده‌ها باید بتوانند خود را اصلاح کنند تا جامعه اصلاح شود، در غیر این صورت اگر خانواده منحرف شود جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 32 سوره نور« وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ »، بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید ازدواج و تشکیل خانواده بر اساس ایمان باید انجام گیرد، و افراد صالح و مومن باید با یکدیگر ازدواج کنند.
طالب‌پور با بیان اینکه ملاک اصلی در ازدواج ایمان، تقوا و معنویت است، گفت: اصالت خانوادگی برای دو زوج که در آستانه ازدواج هستند مهم است، اسلام تاکید دارد تولید و بقاء نسل در جامعه حفظ شود تا نسل انسان باقی بماند، و به فرزند آوری در ازدواج و تربیت فرزندان توجه شود.   
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها و فلسفه تشکیل خانواده رشد و تعالی معنوی افراد است، قرآن می‌فرماید«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا»، (سوره روم/آیه 21) یکی از نشانه‌های عظمت خدا و راه‌های رسیدن به کمال، ازدواج است. 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر زن و مرد بر اساس ایمان و تقوا ازدواج کنند و در محیط خانواده قرار بگیرند، این روند باعث رشد معنوی آن‌ها خواهد شد.
طالب‌پور عنوان کرد: در روایت آمده یک رکعت نماز فرد متاهل هفتاد برابر فرد مجرد ثواب دارد، و کسانی که ازدواج می‌کنند نصف دین خود را به دست آورده‌اند و یک سوم دیگر را با تقوا و رعایت وظایف شرعی باید به دست بیاورند.
وی  ادامه داد: ازدواج و تشکیل خانواده بر اساس رشد تعالی و معنوی باید انجام گیرد، در روایت آمده اکثر اهل جهنم مجردها هستند کسانی که بدون دلیل و توجیه عقلانی ازدواج نکنند در جهنم هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اسلام تاکید می‌کند روح معنویت باید در محیط خانواده باشد، هر چه قدر زن و مرد با آموزه‌های دینی زندگی خود را تشکیل دهند و انس آن‌ها با معنویت بیشتر باشد زندگی بهتری خواهند داشت.
وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) ادامه داد: زمانی که ازامام علی(ع) سوال کردند شما همسر خود را چگونه دیدید، فرمودند«بهترین یار و یاور من در اطاعت خدا حضرت زهرا(س) بود».  
وی افزود: اگر اعضای خانواده قرآن را در زندگی خود رواج دهند و بر اساس آیه‌های قرآن عمل کنند و زن و مرد تکلیف و حق را در محیط خانواده دنبال کنند، مشکلاتی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد. امروزه اکثر خانواده‌ها دنبال حق هستند و به تکلیف کمتر توجه می‌کنند در حالی که تکلیف حق آور است. 
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اگر امروزه با آسیب جدی طلاق مواجه هستیم به این دلیل است که ازدواج‌ها به‌ صورت درست انجام نمی‌شود و ملاک و معیارهای ارزشی در آن قرار نمی‌گیرد و گذشت در زندگی افراد کمتر شده و بیشتر نگاه مادی و تجملات است که این‌ها با آموزه‌های قرآنی سازگار نیست.
این کارشناس مسائل دینی و مذهبی با اشاره به ضرورت آموزش‌های قبل از ازدواج، گفت: باید نحوه همسرداری و تفاوت‌های روحی روانی که بین زن و مرد است و آن‌چه که خانواده را استحکام می بخشد را آموزش بدهیم تا زندگی‌ زوج‌های جوان پایدار ترشود.
وی افزود: خانواده‌ها نقش اول را در دینی و قرآنی شدن فرزندان دارند، اگر خودشان بخواهند می‌توانند دینی و قرآنی تربیت شوند، در غیر این صورت هیچ نهادی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به این امر کند، البته نقش آموزش پرورش در این زمینه باید پررنگ تر باشد تا بتواند از کودکی آموزه‌های دینی را به دانش‌آموزان تعلیم دهند.
وی با اشاره به نهادهایی که متولی گسترش برنامه‌های دینی در جامعه هستند، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها مسئولیت بیشتری دارند و یکی از نهادهای مهم و تاثیر گذار در این عرصه رسانه‌ها هستند، زیرا امروزه رسانه‌ها نقش ایفا می‌‎کنند و برهمین اساس اگر رسانه‌ها آموزه‌های دینی را در اولویت خود قرار دهند و به مردم منتقل کنند، تاثیرات قابل توجهی حاصل می‌شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۰۹:۴۴
0
0
با بکارگیری آموزه‌های دینی دچار مشکل و انحراف نخواهیم شد
captcha