مخاطب‌شناسی در کتاب‌های دینی کودکان انجام نشده است
کد خبر: 3542358
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

مخاطب‌شناسی در کتاب‌های دینی کودکان انجام نشده است

گروه فرهنگی: مسئول مهد کودک قرآنی فاطمةالزهرا(س) کاشمر با اظهار تأسف از اینکه مخاطب‌شناسی در کتاب‌های دینی کودکان انجام نشده است، افزود: متأسفانه بسیاری از ناشران به اهمیت کتاب‌های دینی کودکان توجهی ندارند.

حجت‌الاسلام محمد ایوبی، مسئول مهد کودک قرآنی فاطمةالزهرا(س) کاشمر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه کتاب‌های دینی موجود در کتابخانه‌ها و بازار متناسب با کودکان در سنین مختلف نیست، متن‌های این کتاب‌ها را بسیار ضعیف دانست و گفت: کتاب در خصوص بهداشت کودکان شاید در بازار باشد اما در راستای مسائل اعتقادی و اقتصادی نیست.
وی با اشاره به اینکه اگر معتقدیم کودکان باید از کودکی مسائل مختلف را بیاموزند، باید کتاب‌های متناسبی هم برای آموزش‌های لازم آنها باشد، افزود: اغلب کتاب‌ها بدون هدف نوشته شده به طوریکه کودکان هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای خواندن آن‌ها ندارند.
استفاده از تصویرخوانی در ادبیات قرآنی
ایوبی با اعلام اینکه فعالیت در حوزه ادبیات قرآنی از تخصص و حساسیت خاصی برخوردار است، تصویرخوانی را یکی از روش‌های فراگیری قرآن توسط کودکان دانست و اظهار کرد: برخی از مؤسسات قرآنی شهرستان در خصوص کودکان کارهای خوبی انجام داده‌اند اما هنوز کافی نیست.
وی با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند برای کودکان کتاب بنویسند باید ابتدا زبان آن‌ها را بدانند، افزود: متأسفانه برخی افرادی که نسبت به نوشتن کتاب برای کودکان اقدام می‌کنند هیچ‌گونه شناختی از مسائل دینی و کودک ندارند.
مسئول مهد کودک قرآنی فاطمةالزهرا(س) کاشمر با اشاره به اینکه داشتن دانش روانشناسی، آشنا بودن با رنگ‌ها و مسائل دینی از جمله مسائلی است که نویسندگان کتاب کودکان باید از آنها برخوردار باشند، عنوان کرد: متأسفانه برخی افراد خیالات خود را در قالب مسائل دینی برای کودکان عرضه می‌کنند.
استفاده از خرافات در برخی کتاب‌های دینی کودکان
وی با اعلام اینکه نباید برای جذاب‌تر شدن کتاب‌های دینی خرافات را به آن‌ها اضافه کرد، افزود: نباید در مسائل دینی اصول و ارزش‌ها را زیر سؤال برد.
ایوبی با بیان اینکه هر چند مخاطب شناسی در حوزه کودک بسیار مهم است اما تاکنون به‌طور صحیح و درست انجام نشده است، گفت: متأسفانه با سرعتی که دشمنان در حوزه کودکان کار می‌کنند ما پیشرفتی نداشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از انتشارات بیشتر به فکر مسائل اقتصادی هستند تا ارتقاء فرهنگ کودکان، بیان کرد: متولیان فرهنگ و فعالان حوزه کودک باید با توجه به نیاز جامعه امروز در خصوص ارتقاء فرهنگ و آموزه‌های دینی کودکان تلاش کنند.
وی موازی‌کاری دستگاه‌های متولی را یکی از مشکلات پیش رو دانست و گفت: نباید به‌طور سلیقه‌ای برای کودکان تصمیم گرفت.
مسئول مهد کودک قرآنی فاطمةالزهرا(س) کاشمر با اظهار تأسف از اینکه مخاطب‌شناسی در کتاب‌های دینی کودکان انجام نشده است، افزود: متأسفانه بسیاری از ناشران به اهمیت کتاب‌های دینی کودکان توجهی ندارند.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امیدوارم روزی برسد که تصمیم‌گیرندگان حوزه فرهنگ به‌درستی برای کودکان تصمیم‌گیری کنند، افزود: برخی متولیان فکر می‌کنند چون کودکان مسائل را نمی‌فهمند پس نیازی نیست که با حساسیت در این خصوص کار کرد در صورتی که این‌گونه نیست.
captcha