به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجتالاسلام محمد تقی حسینزاده، استاد حوزه و دانشگاه و خارج فقه و اصول٬ شامگاه گذشته٬ ۲۲ آبان ماه٬ در محفل انس با قرآن کریم که همزمان با هفته قرآن و دانشگاه، در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به ایراد سخنرانی با موضوع «دانشجو، قرآن، دانشگاه» پرداخت.
وی با بیان اینکه مردم سه دسته «خودی»، «نخودی» یا آدم «بیخودی» هستند، ابراز کرد: قرآن، مهمترین پیام سیدالشهدا(ع) بود و عجیبترین چیز در جریان عاشورا، تلاوت قرآن توسط سربریده حضرت است؛ همین را اگر یاد بگیریم جزو افراد خودی میشویم والا یا نخودی میشویم یا فردی بیخودی.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جوسازی یک اصل است، گفت: در کربلا وقتی مردی نبود که به میدان برود، اموهب به میدان آمد، درحالیکه در میدان جنگ وقتی تعدادتان کم است، باید چند نفر با هم همراه شوید که جو را بشکنید؛ غصه خوردن فایده ندارد. نخودیها در جریان عاشورا غصه خوردند و به عنوان توابین شهید شدند ولی کسی نگفت کاش ما با امام حسین(ع) بودیم٬ زیرا همان تعداد میتوانستند در جریان عاشورا کمک کنند و کمی قصه را پیش ببرند.
«جداناپذیری از قرآن» پیام امام حسین(ع) بودوی بیان کرد: سربریده سیدالشهدا(ع) هم بالای نیزه و هم میان طشت طلا٬ قرآن تلاوت کرد تا بگوید سر از بدن من جدا میکنید ولی نمیتوانید قرآن را از من جدا کنید؛ امروز هم ما برای اینکه خودی باشیم و امام حسین(ع) ما را از خود بداند، باید پیام حضرت را دریافت کنیم.
حجتالاسلام حسینزاده در ادامه تاکید کرد: مهمترین پیام تلاوت حضرت در بالای نیزه، این است که اگر قرآن از شما جدا نشود از امامتان جدا نمیشوید ولی اگر از قرآن جدا شوید، امامتان معاویه و یزید میشود و ولایت او را میپذیرید.
وی افزود: وقتی یزید در روز چهارشنبه گفت نماز جمعه بخوانید، همه خواندند ولی امروزه باوجود اینکه ما با استناد به قرآن میگوییم در روز جمعه به نماز جمعه بروید، نمیتوان همه مردم را به نماز جمعه کشاند٬ اگر همان قدر که مردم شام نسبت به معاویه و یزید ولایتپذیر بودند، ما هم ولایتپذیر باشیم، نمرهمان 20 است.
این کارشناس دینی و مذهبی با بیان اینکه ولایت٬ ادامه رسالت است و رسالت در قرآن تعریف شده است، به آیه 6 سوره احزاب که میفرماید «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ...» اشاره و اظهار کرد: پیامبر بر ما، از خودمان بیشتر ولایت دارد و امام و ولایت پس از ایشان هم چنین است، اما متاسفانه ما گاهی ولایتپذیری نداریم و برای همین در برخی امور دچار مشکل و ضعف هستیم.
ولایت پذیری، اطاعت بی چون و چراستوی در ادامه بیان کرد: از پیامبر پرسیدن این که شما بر ما بیشتر از خودمان ولایت دارید یعنی چی؟ حضرت فرمودند یعنی ولایتپذیری این است «حرف مرا گوش دهید چه بفهمید، چه نفهمید» و «حرف مرا گوش دهید، چه خوشتان آید چه خوشتان نیاید».
حجتالاسلام حسینزاده مطرح کرد: الان در جریان ولایت، عدهای با ادعای روشنفکری و بیان اینکه تا علت کارها، ولو اوامر ولی را ندانم به آن عمل نمیکنم، زمین خوردهاند و در ولایتپذیری کوتاهی میکنند، در حالی که شخصی به محضر امام صادق(ع) آمد و سیبی را از وسط نصف کرد و گفت: آقا اگر بفرمایید نصف این سیب حلال است و نصف آن حرام، میپذیرم و فقط نصفش را میخورم؛ حضرت فرمودند این ولایتپذیری است.
وی افزود: چطور وقتی به آرایشگاه میرویم، هر چه بگوید سرت را بالا یا پایین بگیر، روی آن صندلی بنشین و...، بدون سوال میپذیریم؟ یا وقتی به نزد پزشک میرویم، بدون هیچ سخنی٬ تجویز او را انجام میدهیم؟ چون به مهارت و دانشش اعتماد داریم٬ اما مگر آنقدر به خدا و رسولش اعتماد نداریم که بدون چون و چرا حرفشان را بپذیریم؟ آن هم خداوندی که هم حکیم و علیم است و هم خبیر و بصیر.
مشکل ما ولایتپذیری استاین کارشناس دینی و مذهبی تصریح کرد: امروزه مشکل ما ولایتپذیری است. هرچند دشوار است به برخی کارها که تمایل نداریم عمل کنیم و این عمل کردن به دستور ولی، کمی سخت و گاهی تلخ است ولی اگر عمل کنیم به شیرینیاش میرسیم.
وی افزود: قصههای قرآن میخواهند به ما بگویند شما اسماعیلت را قربانی کن، خلیلالله میشوی٬ مثل پیامبر عبدالله باش تا حبیبالله شوی، به خداوند بگو چشم، تا خودی شوی والا نخودی یا آدم بیخود میشوی چون در آدمهای بیخود اینگونه است که آهنگ قرآن هست ولی از فرهنگ قرآن خبری نیست، یا یاحسین میگویند و لباس مشکی میپوشند چون همه میپوشند اما اگر جایی هم همه کراوات بزنند، اینها هم میزنند و همرنگ جماعت میشوند.
حجتالاسلام حسینزاده تاکید کرد: اگر میخواهیم خودی باشیم، گاهی باید سنتشکن باشیم و البته کارهایمان برای خدا باشد نه اینکه هرجا زور داشتیم سخن بگوییم و هرجا نداشتیم ساکت بنشینیم، کارهایمان وقتی درست میشود که تامل کنیم و اگر کار درست بود انجام دهیم، به کوچکی و بزرگیاش هم فکر نکنیم.
یوسفِ قرآن را به جوانان نشان دهیموی با بیان آیه 20 سوره مزمل که میفرماید «...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...» عمل به این آیه را قدم اول دانست و اعلام کرد: زلیخا٬ یوسف(ع) را به زنها نشان داد و آنها دستشان را بریدند اما ما طوری کار قرآنی نکردیم که قرآن را خوب نشان جوانها دهیم تا برای آن سر دهند، ولی زیبایی آهنگ و مطربی را نشانشان دادهاند٬ مگر قرآن به اندازه موسیقی زیبایی ندارد؟ ما هنوز قدم اول را نفهمیدیم.
حجتالاسلام حسینزاده ادامه داد: یکی از روشهای پیامبر همین بود که قاریان را به نقاط مختلف میفرستادند و پس از تلاوت آیات برای آنها، مسلمان میشدند، اما آنها عرب بودند و معانی را میفهمیدند ولی ما که عجم هستیم باید از روشهای دیگر استفاده کنیم.
وی با تاکید بر استفاده از روشهای مناسب در تبلبغ و معرفی دین، ادامه داد: شیوه امیرالمومنین این است که مستمعشناس باشیم نه اینکه بگوییم چون حضرت در مسجد کوفه خطبه عربی میخواندند، ما هم در میان فارسزبانها خطبه عربی بخوانیم.
اذان مصنوعی، نور نداردحجتالاسلام حسینزاده در خصوص تلاش برای احیای نماز اول وقت که گاهی مورد غفلت قرار میگیرد٬ اظهار کرد: قدم اول برای نماز، اذان گفتن است اما ما هنوز اذان نمیگوییم بلکه اذان پخش میکنیم، اذان مصنوعی مثل گل مصنوعی است که عطر ندارد، اذان مصنوعی نور هم ندارد.
وی با اشاره به آیه 33 سوره فصلت که میفرماید «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ...» بیان کرد: متاسفانه همه برای نماز جمع نمیشوند چون آنهایی که اعتقاد دارند به این تعبیر قرآنی اعتماد نکردند و حرکت نکردند و برای همین امروز هر چی حرکت است بدون برکت است.
این کارشناس دینی و مذهبی با تاکید بر حسینی بودن، عنوان کرد: از این بدتر نمیشود نماز امام حسین(ع) را مسخره کرد که برای حضرت خیمه چای صلواتی به پا کنیم و بعد در هنگام نماز، خودمان نرویم نماز بخوانیم و همچنان چای دهیم. ولایتپذیری این است که وقتی امام حسین(ع) به حضرت ابوالفضل(ع) گفت برو آب بیار، ایشان نگفت پس این زور و بازو چی میشود، چرا به جنگ نروم؟! و چون مطیع ولایت بود خودی و ماندگار شد.
با نگاه به امامِ امروز، به پیاده روی اربعین رویموی اظهار کرد: مسئله دیگر این است که متاسفانه ما حسینی هستیم اما حسنی نیستیم، میگوییم چرا امام حسن(ع) صلح کرد؛ یا برای امام حسین(ع) عزاداری میکنیم ولی امام چهارم را امام بیمار مینامیم. فقط عشقمان امام حسین(ع) است، نه قبلش و نه بعدش، در حالی که باید با نگاه به امام امروز، به پیادهروی اربعین رویم، تصمیم بگیریم در مسیر مستحبات٬ به واجبات عمل کنیم، نه اینکه برای آقا سینه بزنیم ولی خمس و زکات ندهیم.
این کارشناس دینی و مذهبی با تاکید بر لزوم توجه به آیات «...فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ...»، «لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ...» و «.... وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ...» گفت: اگر این آیات را بفهمیم و بدانها عمل کنیم، میتوانیم به دیگران بفهمانیم که قرآن یوسف است، قرآن همان چیزی است که حضرت سیدالشهدا(ع) به خاطرش گفت من زیر سم اسب میروم ولی قرآن نباید زیر پا برود.