نبود کودکان کارتن‌خواب در کهگلویه و بویراحمد
کد خبر: 3545448
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

نبود کودکان کارتن‌خواب در کهگلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی: مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: خوشبختانه کودک خیابانی و کارتن‌خواب در استان نداریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام سیدعلی فتح میرمحمدی، روز گذشته، 22 آبان‌ماه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: تعداد کودکان کار این استان در سال گذشته نسبت به سال 93 افزایش داشته است.
وی بیان کرد: برخی از این کودکان در چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمز دستمال کاغذی می‌فروشند، برخی از این کودکان با ترازو و واکس کسب درآمد می‌کنند و تعدادی از کودکان نیز در تعمیرگاه‌ها به کار مشغولند که این تعداد زیادتر است.
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این کودکان در فصل تابستان حضور پررنگ‌تری دارند، افزود: برخی از این کودکان از استان‌های گرمسیری وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند و در این استان کار می‌کنند که شب‌ها  جای خاصی ندارند و در پارک‌ها می‌خوابند، ضمن اینکه خوشبختانه کودک خیابانی و کارتن‌خواب در استان نداریم.
حجت‌الاسلام میرمحمدی با اشاره به اقدامات مرکز اورژانس اجتماعی برای جمع‌آوری این کودکان، تصریح کرد: برای بعضی از این کودکان پرونده تشکیل شده و اقدامات نسبتا خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه بهزیستی متولی جمع‌آوری کودکان کار است، ادامه داد: کودکان کار در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند که لازم است آموزش‌های کافی به خانواده‌های آنها داده شود و این کار دست کمک همه دستگاه‌ها را می‌بوسد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضور متکدیان خیابانی که اغلب از کشور پاکستان هستند، افزود: این متکدیان به شکل سازمان‌یافته در شهر یاسوج حضور دارند که باید جمع‌آوری شوند.
حجت‌الاسلام میرمحمدی متکدیان خیابانی به‌خصوص افراد غیرایرانی را ناقل انواع بیماری دانست و ابراز کرد: دستگاه‌های متولی نسبت به جمع ‌آوری این افراد از سطح شهرها اقدام کنند.
وی اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد استانی است که هیچ‌گونه اتباع خارجی نمی‌تواند در آن حضور داشته باشد و اتباع دارای کارت اقامتی که در این استان هستند نیز باید جمع‌آوری و به مرکز مربوطه در استان فارس تحویل داده شوند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تنها در مرکز استان ستاد جمع‌آوری متکدیان را داریم و در سایر شهرستان‌ها این ستاد وجود ندارد.
حجت‌الاسلام میرمحمدی اظهار کرد: حضور متکدیان خارجی در سطح شهر جرم است که این افراد جمع‌آوری می‌شوند تا به کشورشان بازگردند و اگر دوباره وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شوند، بازداشت خواهند شد.
تکدی‌گری از نگاه امنیتی جرم است

بنا بر این گزارش، همچنین، فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه این کودکان در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی برای خود و جامعه خطراتی دارند، بیان کرد: از نگاه امنیتی تکدی‌گری جرم است و ورود متکدیان به دستگاه‌های دولتی و مراکز آموزشی ممنوع است.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با تکدی‌گران بی توجهی و کمک نکردن مردم به آنهاست و وقتی که مردم به آنها کمک نکنند برای آنها صرفه‌ای ندارد و مجبور می‌شوند این کار را انجام ندهند و یا حداقل محل موردنظر را ترک می‌کنند، ضمن اینکه مردم می‌توانند به جای کمک به متکدیان کمک‌های خود را در اختیار دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دهند که این دستگاه‌ها نیز افراد نیازمند را حمایت و کمک می‌کنند.
معاون سیاسی و امنیتی کهگیلویه و بویراحمد از تدوین سند کاهش فقر در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و یادآور شد: این سند با هدف توانمندسازی خانواده‌ها، نظام مند شدن فعالیت‌های مقابله با فقر، ایجاد هم‌افزایی و افزایش سطح عمومی نیازمندان انجام می‌شود.
اعتبار متمرکز جهت خروج متکدیان در نظر گرفته شود
همچنین، محمدکاظم نظری، فرماندار شهرستان بویراحمد نیز گفت: کودکان در خیابان سه گروه کولی‌ها، افغانی زاده‌ها و ایرانی هستند که ایرانی‌ها اکثرا جا و مکان دارند و افغانی زاده‌ها عمدتا بی سواد و کولی‌ها نیز به صورت سازمان یافته هستند.
وی افزود: تک تک این کودکان باید پرونده داشته باشند و برای کسانی که قصد سوءاستفاده از آنها را دارند، جرم قضایی در نظر گرفته شود.
فرماندار شهرستان بویراحمد در رابطه با متکدیان خارجی که در شهر یاسوج هستند، عنوان کرد: برای اعزام متکدیان و خروج آنها از مرز باید اعتبار متمرکز در نظر گرفته شود.
نظری تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل متکدیان برای فرستادن آنها به خارج از مرز مشکلات جدی داریم که با حل شدن این مشکل بخشی از مشکلات مربوط به متکدیان استان حل می‌شود.
حمل و نقل؛ مهم‌ترین مشکل بازگرداندن متکدیان
همچنین، ضرغام خلقی‌پور، معاون شهردار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بیشترین مشکل بازگرداندن و خروج متکدیان و اتباع خارجی از مرز در این استان حمل و نقل است.
وی بیان کرد: تعداد متکدیان ایرانی کم است و اکثرا متکدیان در محل‌هایی مانند ادارات، مساجد و حسینیه‌ها حضور دارند.
معاون شهردار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: نمی‌توانیم در مکان‌های شلوغ که ازدحام مردم زیاد است با متکدیان برخورد و آنها را دستگیر کنیم، بیشتر مواقع مردم برای آنها اظهار دلسوزی می‌کنند و مانع دستگیری آنها می‌شوند.
خلقی‌پور یادآور شد: بیشترین محل حضور کودکان کار در این استان میدان امام حسین(ع) شهر یاسوج است. تنها کاری که شهرداری می‌تواند انجام دهد جمع‌آوری وسایل آنهاست که ما وسایل آنها را جمع‌آوری می‌کنیم.
captcha